کد خبر: ۳۶۷۴۶۱
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۰۵

عضو کمیسیون انرژی مجلس :باید وضعیت آب را در جلسه غیرعلنی بررسی کنیم

فارس نوشت: عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه از هیأت رئیسه خواسته‌ایم زمانی را برای بررسی بحران آب در نظر بگیرد، گفت: برای یکبار هم که شده وضعیت آب را باید در جلسه‌ای غیر علنی بررسی کرده و مسئولان توضیحاتی قانع کننده به نمایندگان بدهند.

هادی بیگی‌نژاد عضو کمیسیون انرژی با اشاره به مشکلات آبی کشور اظهار داشت: برای اجرای هر کاری باید نمودار خطی ترسیم کرد تا پیش‌بینی‌های لازم صورت گرفته و برای اجرای مراحل بعدی برنامه‌ریزی لازم صورت گیرد؛ متأسفانه در حوزه آب هیچگونه الگویی بر مبنای حرکت خطی ترسیم نشده و آب فعلی در کشور، پیش‌بینی‌های لازم را براساس مصرف روزانه، هفتگی و ماهانه ندارد تا متوجه شویم در یک، دو یا سه سال آینده در چه مرحله و جایگاهی هستیم و قرار است در دهه آینده چه اقداماتی انجام بدهیم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس: باید وضعیت آب را در جلسه غیرعلنی بررسی کنیم

وی افزود: در اسناد بالادستی پیش‌بینی‌های لازم برای کم آبی در کشور تأکید شده اما متأسفانه هیچ معادله‌ای در این موضوع وجود ندارد تا بتوانیم براساس آن پیش‌بینی‌های لازم در آینده را داشته باشیم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: باید دقیقاً حجم ذخایر آب مشخص شده و میزان مصارف هم معلوم باشد ضمن اینکه اگر با شیوه مصرف فعلی ادامه دهیم در نهایت و ظرف چند سال وضعیت آب در کشور بحرانی خواهد شد.

بیگی‌نژاد با بیان اینکه متأسفانه برای توزیع آب در کشور و همچنین آب بین حوزه‌ای تاکنون قانون زور  حاکم بوده است، گفت: اگر فردی بنا داشته تا کار صنعتی و کشاورزی خاصی انجام دهد با قانون زور توانسته آب را برای پروژه‌اش تخصیص دهد.

وی افزود: در سال‌هایی که منابع آبی خوبی داشتیم ضعف‌های کمبود آب خود را نشان نمی‌داد ولی در شرایط فعلی که منابع آبی خوبی نداشتیم ضعف‌های گذشته در حال رونمایی شدن است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی  گفت: میانگین بارش باران سالانه تقریباً مشخص است و می‌توانیم در دهه‌های مختلف آمار آن را مشاهده کنیم و با آنکه این میانگین کاهش پیدا کرده اما بهتر است بدانیم نوسان طولانی‌مدت آن بیش از 10 درصد نیست. 

بیگی‌نژاد با بیان اینکه معادله نزولات جوی مشخص است و می‌توانیم دریافتی آب از ابرها را ملاک اقدامات قرار داد، عنوان کرد: منابع زیرزمینی و سطحی آب مشخص است و بایستی مدیریت در خصوص مصارف انجام می‌شد که در این بخش دچار مشکلات اساسی هستیم.

وی با بیان اینکه در وزارت نیرو خیلی دغدغه‌ای برای کاهش مصارف آب وجود ندارد، خاطرنشان کرد: خیلی‌ها در کشورمان در مورد کم آبی ناراحت شده و غصه خوردند اما هیچگاه برای آن عملیاتی طراحی نشد که بتواند گره‌گشا باشد. هرچند که طرح‌های آبیاری بارانی، تحت فشار، کم فشار و یا مسدود سازی چاه‌های غیرمجاز اجرا شده است ولی در نهایت معادله کلانی در این بخش نداشته‌ایم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: با آنکه در حوزه آب کار و مطالعه انجام شده است اما کار معادله‌ای انجام نشده که متوجه شویم منحنی‌ها در چند سال آینده به کجا می‌رسد. این در حالی است که در حوزه گاز پارس جنوبی چنین کاری صورت گرفته و منحنی آن هم استحصال شده است که نشان می‌دهد در چه سالی افت فشار گاز داشته و برای آن چه کارهایی باید انجام بدهیم اما درباره آب منحنی و معادله‌ای رسم نشده است.

بیگی‌نژاد اظهار داشت: باید در اولین کار صورت گرفته برای حوزه آب معادله‌ها و منحنی‌های مختلفی به منظور مشخص شدن ورودی‌ها و خروجی‌های آب ترسیم شود و سپس بر مبنای آن عملیات انجام شده و بازنگری طراحی شود که اگر 6 ماه یا یکسال کار جلو رفت و ایرادی مشاهده کردیم سریعاً بازنگری شود تا جبران موضوع صورت گیرد.

وی افزود: کمیسیون انرژی به عنوان ناظر بر اقدامات دولت مسئولان را به مجلس دعوت می‌کند تا موضوع آب و معادلات آن را بررسی کنیم و به همین دلیل از هیأت رئیسه خواسته‌ایم زمان ویژه‌ای برای بررسی بحران آب در نظر بگیرد. ضمن اینکه به نظر می‌رسد باید برای یکبار هم که شده وضعیت آب را در یک جلسه غیر علنی بررسی کرده و مسئولان و متولیان امر توضیحاتی را به نمایندگان مجلس بدهند.