کد خبر: ۳۶۷۵۴۵
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۲۴

چقدر با مشکلات ستون فقرات و عوارض آن آشنا هستید؟

اهمیت دادن به مشکلات ستون فقرات و تشخیص زودهنگام بیماری‌های زمینه‌ای ضروری است. نادیده گرفتن این مشکلات می‌تواند عوارض بیشتری را با خود به همراه داشته باشد؛ کیفیت زندگی شما را تحت‌الشعاع قرار دهد و یا دردهای غیر قابل تحملی را برایتان ایجاد کند.

مشکلات ستون فقرات زمانی پدید می‌آیند که بخشی از نخاع یا اعصاب انتهای کانال نخاعی در اثر جراحت یا ضربه آسیب ببیند. اختلال در قدرت بدنی افراد و سایر عملکردهای بدن و همچنین کمردرد از شایع‌ترین عوارض مشکلات ستون فقرات هستند.

انواع مشکلات ستون فقرات

فتق دیسک: این حالت هنگامی پدید می‌آید که هسته دیسک جابه‌جا می‌شود و از محفظه خود بیرون می‌آید.

فشار عضلانی: به دلیل فشار بیش از حد، تنش و وضعیت بدنی نامناسب به وجود می‌آید، زیرا این موارد عضلات نزدیک ستون فقرات را تحت فشار قرار می‌دهند. این مورد با درد گردن و کمر همراه است.

اِسکولیوز: به معنای خمیدگی یا انحنای غیرطبیعی ستون فقرات است و سطوح درد آن از جزئی تا شدید درجه‌بندی می‌شود.

واخوردگی گردن:  به دلیل تکان دادن یا حرکت ناگهانی سر ایجاد می‌شود و به مفاصل میان‌مهره‌ای، دیسک‌ها و رباط‌های گردن صدمه می‌زند.

پوکی استخوان: از رایج‌ترین مشکلات ستون فقرات است که بیشتر افراد مسن با آن مواجه‌اند. پوکی استخوان می‌تواند منجر به ضعیف شدن استخوانی (به دلیل کاهش توده استخوانی) شود. ضعف استخوان‌های ستون فقرات معمولاً باعث شکستگی و آسیب‌دیدگی می‌شود.

سیاتیک :وضعیتی که فرد در آن دچار درد نوسانی شدید در پاها و کمر می‌شود.

اسپوندیلوز: یک اصطلاح کلی است برای توصیف درد ناشی از شرایط دژنراتیو مربوط به ستون فقرات.

*همه این مشکلات جدی هستند و می‌بایست به موقع به آنها رسیدگی و توجه شود.

بی‌توجهی به مشکلات ستون فقرات شما را به دردسر می‌اندازد

اگر در زمان درست به این مشکلات رسیدگی نشود، به مرور زمان به سمت بی‌حسی یا فلجی پیش خواهید رفت. این اتفاق می‌تواند منجر به بروز مشکلات همیشگی در راه رفتن شود و کیفیت زندگی شما را کاهش دهد. فردی که به این مشکلات دچار است، برای انجام فعالیت‌های روزمره خود نیز نیازمند کمک مداوم  از سوی دیگران است.

درمان را به پشت گوش نیندازید و همچنین توصیه‌های پزشکی را رعایت کنید.

منبع: india / مترجم: الهه جعفرزاده