کد خبر: ۳۶۷۵۴۹
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۰۳۵

راهکارهای عضو کمیسیون کشاورزی در مورد بحران کم آبی

ایسنا نوشت:یک عضو کمیسیون کشاورزی و فراکسیون محیط زیست مجلس برای عبور از بحران آب در کشور، به انتقال صنایع آب‌بر به مناطق پرآب، توجه به شیرین سازی و انتقال آب دریا به جای انتقال آب بین حوزه‌ای و ضرورت جدی گرفتن دیپلماسی آب اشاره کرد.

جلال محمودزاده  در مورد راهکارهای حل بحران آب در کشور گفت: دست کم دو راهکار داخلی و بین المللی در خصوص عبور از بحران آب در کشور وجود دارد. در داخل کشور فورا باید جلوی کشت محصولات آب‌بر در مناطق خشک و نیمه خشک گرفته شود؛ به عنوان مثال برنج نباید در اصفهان یا اهواز کشت شود چراکه برنج محصولی است که نیازمند آبیاری غرقابی است به همین خاطر کشت این محصول در مناطق کم آب غیرمنطقی است.

راه‌اندازی صنایع در مناطق خشک یعنی اختصاص آب مورد نیاز کشاورزی و شرب به صنعت

این عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس گفت: ما باید صنعت را به سمت استان‌های پرآب ببریم. ما در اصفهان ِکم‌آب، صنعت فولادی راه‌اندازی کردیم که به شدت آب‌بر است. راه‌اندازی صنایع در مناطق خشک یعنی اختصاص آب مورد نیاز کشاورزی و شرب به صنعت. استان‌های آذربایجان شرقی و غربی و اردبیل از جمله استان‌هایی هستند که مشکل مازاد آب دارند یعنی گاهی مازاد آب زیرزمینی باعث خسارت به باغات و محصولات می‌شود این در حالی است که صنایع آب‌بر در این مناطق استقرار نیافته‌اند.

وی افزود: حرفم این نیست دولت یکباره صنایع را از مناطق گرم و خشک به مناطق پرآب منتقل کند. هم‌اکنون که با هم صحبت می‌کنیم، بیشتر گرایش‌های شرکت‌های سرمایه گذاری دولتی و شبه دولتی ایجاد صنعت در مناطق گرم و خشک است. حرفم این است که دست کم جلوی این موارد گرفته شود.


لزوم توجه به انتقال آب از دریا

نماینده مردم مهاباد در مجلس در مورد انتقال آب بین حوزه‌ای گفت: انتقال آب نیازمند مطالعات اساسی است. صرف تصمیم مبنی بر انتقال آب از یک نقطه به نقطه دیگر بدون مطالعات زیست محیطی و اجتماعی، مشکل ایجاد می‌کند. حتی کشورهای عربی آب شور دریا را شیرین کرده و آن را انتقال می‌دهند. ما باید روی این موضوع سرمایه گذاری کنیم. دست اندازی به آب شیرین رودخانه‌ها و آب زیرزمینی وضعیت ما را بدتر می‌کند.

این عضو فراکسیون محیط زیست مجلس به ضرورت اجرایی شدن آبیاری مدرن اشاره کرد و گفت: طبق قانون برنامه ششم توسعه دولت باید در طول ۷ سال، ۶۰۰ هزار هکتار را زیر پوشش آبیاری مدرن قرار می‌داد که متأسفانه تنها ۲۰ تا ۲۵ درصد آن عملیاتی شده است. وزارت جهاد کشاورزی در این مورد کم کاری کرده است و یکی از مشکلات کشور ما آبیاری سنتی است.

سدهای کشورهای همسایه چه تأثیری بر حق آب ایران می‌گذارد؟

محمودزاده در مورد راهکارهای بین المللی حکمرانی آب گفت: بعضی کشورهای همسایه بدون رعایت مسائل محیط زیستی و بدون رعایت حقوق سایر کشورها، اقدام به احداث سدهای متفاوتی کردند. کشور ترکیه سد ایلیسو را احداث کرد که باعث خشک شدن ۷۰ تا ۷۵ درصد هورالعظیم شده است یا سد در حال احداث ترکیه  در منطقه «ساری قامیش» برای مهار کردن آب رود ارس، چهار برابر سد کرخه است و ۵۵ درصد ورودی آب ارس به منطقه آذربایجان شرقی، غربی و اردبیل را کاهش می‌دهد. وزارت امور خارجه ما باید با ترکیه وارد مذاکره شده و خوستار حق آب ایران شود.

رئیس فراکسیون اهل سنت مجلس تأکید کرد: بحث آب، علمی است و قومیتی نیست. ما باید این موضوع را در چارچوب مسائل علمی و نه منطقه‌ای و قومی مطرح کنیم. این موضوع به امنیت ملی ضربه می‌زند. مسئولان باید بر اساس ویژگی‌های خاص هر منطقه نسخه خاصی برای آن منطقه بپیچند. آب صنعت، کشاورزی و شرب باید علمی اداره شود. همه ما چه ترک باشیم چه فارس؛ چه عرب باشیم چه کرد یا لر و ترکمن و... همه یکی هستیم و در یک کشتی نشسته‌ایم.