کد خبر: ۳۶۷۸۰۳
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۴۶۶

دولت رئیسی زمین‌گیر شده و آمار غیرواقعی می‌دهد

نامه نیوز نوشت: فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: تیم اقتصادی دولت، تیم آقای رئیسی نیستند، در صورتی که اعضای این تیم باید با رئیس جمهور همراه و هماهنگ باشند، باید بدانند طبق چه سیاست اقتصادی باید پیش بروند. امروز اگر از مردم کوچه و خیابان سئوال کنیم «می گویند اقتصاد مملکت رهاست»

 دولت سیزدهم با شعار «ما می‌توانیم» مسئولیت اجرایی کشور را به دست گرفت و هم اکنون نمادی از «ما نمی‌توانیم را در صحنه‌های مختلف» به نمایش می گذارد. از تبدیل دلار ۲۴ هزار تومانی به ۳۱ هزار تومان گرفته تا مرغ ۲۵ هزار تومانی به ۳۱ هزار تومان.

علی صوفی درباره عملکرد دولت سیزدهم گفت: از جمله وعده های آقای رئیسی آن بود که «قیمت ارز را به ۱۰ هزار تومان می رساند» و «معیشت مردم را با سیاست خارجی گره نمی زند» اما هیچ کدام از این وعده ها اتفاق نیفتاد چون مشخص شد اینها به خواست و اراده آقای رئیس جمهور بستگی ندارد.

وی افزود: خطر آنجاست که وقتی این اراده‌ها جامه عمل نمی پوشد، آن وقت دنبال مقصر بگردند تا فرافکنی کنند و به منتقدان نیز اجازه نقد ندهند. امروز فضای مجازی این فرصت را به مردم داده است تا حرف و نظرشان را بدون اتکا به رسانه های ملی و دولتی بیان کنند.

این فعال اصلاح طلب یادآور شد: روی کار آمدن آقای رئیسی هزینه سنگینی برای اصولگرایان داشت چون اصولگرایانی همچون آقای لاریجانی نیز حذف شدند تا آقای رئیسی رئیس جمهور شود. می گفتند «حاکمیت یک دست حلال مشکلات مردم خواهد بود» اما الان می بینیم این طور نیست، البته این وضعیت را زمان آقای احمدی نژاد هم تجربه کرده بودیم اما می گفتند «وضعیت طور دیگری خواهد شد».

وی افزود: امروز مردم روز به روز دارند مأیوس‌تر می شوند، در مقابل دولت هم روز به روز مستأصل‌تر می شود و رو به یکسری استدلال‌ها، آمارها و نظرسنجی های غیرواقعی آورده است. یادمان نرود دولت دوم آقای روحانی نیز همین اتفاق افتاد.

دبیرکل حزب پیش روی اصلاحات بیان کرد: در دولت به آقای روحانی گفته بودند «اگر قیمت ارز آزاد شود بیشتر از ۵ هزار تومان نمی رود»، او نیز باور کرده بود. وقتی قیمت دلار به ۱۱ هزار تومان رسید، آقای روحانی به آن افراد در دولت معترض شد اما وقتی آقای روحانی در صداوسیما و مجلس درباره افزایش قیمت دلار صحبت کرد هیچ گاه نگفت «این به خاطر تصمیم غلط دولت بود» بلکه دلیل آن را به وقایع دی ماه ۹۶ و پیروزی ترامپ در آمریکا و کنار کشیدن او از  برجام ربط داد.

وی ادامه داد: در زمان دولت قبل، جناح مقابل که الان در دولت آقای رئیسی است، استدلال های آقای روحانی را نمی پذیرفت و معتقد بود «سیاست های غلط دولت آقای روحانی باعث گرانی ارز شد». انتظار می رفت وقتی خود این آقایان در مسئولیت قرار می گیرند، ولو برای کوتاه مدت هم شده دست به دست هم می دادند و قیمت ارز را پایین می آوردند تا به مردم ثابت کنند سیاست های دولت آقای روحانی غلط بود اما این اتفاق نیفتاد. امروز همان روند افزایشی قیمت ارز را شاهد هستیم و همان سیاست های دولت آقای روحانی تابع نعل به نعل توسط دولت آقای رئیسی دنبال می شود.

این فعال سیاسی با اشاره به مذاکرات وین یادآور شد: دولت رئیسی مذاکرات وین را دست کم گرفته بود. فکر می کردند یک هیأت 40 نفره متشکل از کارشناسان حوزه های مختلف به وین بروند تا آنجا اسنادی به امضا برسد و به قول معروف «قال قضیه را بکَنند» اما رفتند و دست خالی برگشتند. امروز کارشناسان حوزه سیاست خارجی معتقدند «با روند کنونی مذاکرات موضوعی حل نخواهد شد چون هیچ کدام از دو طرف نمی خواهند امتیاز بدهند و فقط با ذهنیت خودشان در محل مذاکره حضور پیدا کردند».

وی افزود: با وجودی که این دولت نمی خواست مذاکرات را به معیشت مردم گره بزند ولی الان متوجه شد این دو مسئله کاملا با هم مرتبط است. امروز سرعت گرانی نسبت به دوره ریاست جمهوری آقای روحانی بیشتر شده است. معتقدم عملکرد 100 روزه دولت آقای رئیسی به هیچ وجه قابل قبول نیست و حتی از عملکرد 100 روزه دولت نخست آقای روحانی بسیار بسیار فاصله دارد. آقای روحانی برای مذاکرات برنامه داشت و با فکر دولت را در اختیار گرفت، حتی در حوزه اقتصادی برای مهار تورم سیاست های انقباضی را پیش گرفت که در همان 100 روز نخست آثارش ملموس شد.

صوفی بیان کرد: دولت آقای رئیسی برنامه ندارد. معتقدم تیم اقتصادی دولت، تیم آقای رئیسی نیستند، در صورتی که اعضای این تیم باید با رئیس جمهور همراه و هماهنگ باشند، باید بدانند طبق چه سیاست اقتصادی باید پیش بروند. امروز اگر از مردم کوچه و خیابان سئوال کنیم «می گویند اقتصاد مملکت رهاست» امروز هیچ کدام از اصناف جرأت بستن قرارداد ندارد چون می گویند فردا قیمت ها بالا می روند و آنها از پس تعهدات شان بر نمی آیند. در مجموع می توان دقیقا این تعبیر را به کار برد که دولت آقای رئیسی زمین گیر شده است.