کد خبر: ۳۶۷۸۰۴
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۳۰۵

راه‌های تشخیص سرطان پروستات چیست؟

درمان سرطان پروستات پیش از اینکه شیوع پیدا کند راحت‌تر است. با این حال، در برخی موارد روند رشد سرطان‌ به قدری کند است که معمولاً به درمان نیازی نیست. پزشکان توصیه می‌کنند که غربالگری سرطان پروستات در 50 سالگی یا زودتر برای مردانی که در معرض ریسک ابتلا به سرطان پروستات هستند، انجام شود.

 "غربالگری" به معنای آزمایش در مورد یک بیماری است؛ حتی اگر هیچ علائمی نداشته باشید. آزمایش خون آنتی‌ژن اختصاصی پروستات (PSA) و آزمایش دیجیتال رکتوم (DRE) دو آزمایشی هستند که برای غربالگری سرطان پروستات استفاده می‌شوند. هر دو برای تشخیص زودهنگام سرطان کاربردی هستند. با این حال، این آزمایشات کامل نیستند. نتایج غیرطبیعی هر دو آزمایش حتماً به معنای سرطان نیست و ممکن است به دلیل بزرگ شدن خوش‌خیم پروستات (BPH) یا عفونت باشد.

انجمن اورولوژی آمریکا (AUA) توصیه می‌کند با پزشک خود در مورد اینکه آیا باید غربالگری شوید یا خیر صحبت کنید.

دو نوع اصلی غربالگری عبارتند از:

آزمایش خون PSA

PSA پروتئینی است که فقط توسط غده پروستات تولید و ترشح می‌شود. آزمایش خون آنتی‌ژن اختصاصی پروستات (PSA) یکی از راه‌های غربالگری سرطان پروستات است و سطح PSA را در خون اندازه‌گیری می‌کند.

در شرایط نرمال، PSA بسیار کمی در خون مردی با پروستات سالم یافت می‌شود؛ در واقع PSA پایین نشانه سلامت پروستات است. سرطان پروستات جدی‌ترین علت افزایش PSA است. البته یکی دیگر از دلایل PSA بالا می‌تواند بزرگ شدن خوش‌خیم (غیر سرطانی) پروستات باشد. پروستاتیت (التهاب پروستات) نیز می‌تواند باعث نتایج PSA بالا شود.

افزایش سطح PSA، نوع سلول‌های سرطانی موجود را به ما نمی‌گوید بلکه وجود یا عدم وجود سرطان را مشخص می‌کند.

توجه داشته باشید افزایش سریع PSA ممکن است نشانه‌ای از اشتباه بودن نتیجه آزمایش نیز باشد.

معاینه دیجیتال رکتال یا DRE

معاینه دیجیتال رکتوم (DRE) به پزشک کمک می‌کند تا مشکلات پروستات را پیدا کند. در این معاینه، بیمار یا خم می‌شود یا به پهلو روی تخت دراز می‌کشد. سپس پزشک انگشت خود را که با دستکش پوشیده و چرب شده، وارد راست‌روده می‌کند. در طول معاینه، پزشک شکل یا ضخامت غیر طبیعی پروستات را بررسی می‌کند. آزمایش DRE ایمن و آسان است اما به خودی خود نمی‌تواند سرطان را در مراحل اولیه تشخیص دهد و باید با تست PSA انجام شود.

منبع: urologyhealth / مترجم: الهه جعفرزاده