کد خبر: ۳۶۸۰۴
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۰۲۷
گزارش نشریه ایتالیایی از جنگ پنهان روسیه و آمریکا؛

مرد مقتدر روسیه چگونه شرق اوکراین را تصرف می کند؟

به عقیدۀ ژنرال های آمریکایی، پوتین شرق اوکراین را تصرف خواهد کرد، بدون آنکه به آن حمله کند. سازمان های سیا و اف بی آی در کی یف، کشتی ها و هواپیماهای جاسوسی روسیه در نزدیکی سواحل آمریکا قرار دارند. صحبت از مزدوران غربی است...
نشریه ایتالیایی پانوراما نوشت: به عقیدۀ ژنرال های آمریکایی، پوتین شرق اوکراین را تصرف خواهد کرد، بدون آنکه به آن حمله کند. سازمان های سیا و اف بی آی در کی یف، کشتی ها و هواپیماهای جاسوسی روسیه در نزدیکی سواحل آمریکا قرار دارند. صحبت از مزدوران غربی است...

به گزارش سرویس بین الملل «تیک» Tik.ir، فیلیپ بریدلاو، فرماندۀ نیروی هوایی آمریکا در این باره یقین دارد: پوتین شرق اوکراین را تصرف خواهد کرد، بدون آنکه رسماً به آن حمله کند. البته این کار را با به کارگیری همان تاکتیکی که در کریمه استفاده نمود، انجام خواهد داد و به منظور کنترل این سرزمین و دستیابی به یک الحاق واقعی، آن منطقه را پر از شبه نظامیان یا سربازانی بدون پلاک هویت خواهد کرد.

این افسر عالی رتبۀ ناتو اعلام کرد: «تا چند روز پیش، من معتقد بودم که روس ها در جهت جنوب شرقی اوکراین را مورد تجاوز قرار می دادند تا پلی میان مناطق شرقی و کریمه ایجاد کنند و اینکه تنها در شهر اودسا متوقف می شدند.» بریدلاو در ادامه گفت: «اکنون برعکس، اطمینان دارم پوتین همان بازی را انجام خواهد داد. در این مورد نیز مانند قضیۀ کریمه این موضوع را نفی کرد که شبه نظامیان روسی در آن سوی مرزها وارد عمل شده باشند، لیکن ما شواهدی در درست داریم که این موضوع را رد می کند.» این ژنرال آمریکایی آشکارا سخن نگفت، اما معتقد است که می بایست سرنگونی سه بالگرد اوکراینی در آن منطقه را به راکت های روسی نسبت داد.


به عقیدۀ بریدلاو، آنچه در هفته های آتی مشاهده خواهد شد سناریویی از پیش نوشته شده است. روس ها بیش از پیش وارد خاک اوکراین خواهند شد، درگیری هایی با نیروهای نظامی کی یف ایجاد خواهند کرد، مراجع محلی را بی ثبات خواهند کرد و یک جنبش جدایی طلب را تقویت خواهند نمود. آنها از این طریق روابط میان مسکو و مردم روس زبان آن مناطق را مستحکم خواهند کرد چنان قوی که لاینفک گردند. «تا چندی پیش به مسکو می شد به عنوان یکی از شرکای غرب نگریست. اکنون همه باید این موضوع را در مغزشان فرو کنند که اوضاع بسیار بسیار فرق کرده است.»

در این دورنما، آمریکا چه کار خواهد کرد؟ تحریم های دیگری تحت بررسی هستند، لیکن اثر آنها به نظر محدود می رسد. در حالی که استفاده از زور علیه مسکو منتفی است، لیکن واشنگتن به یک تلا محتاطانه تر می اندیشد: در هفته های گذشته، ده ها مأمور سیا و اف بی آی به پایتخت اوکراین اعزام شدند تا اطلاعاتی در اختیار نظامیان و سازمان اطلاعاتی دولت کی یف گذاشته شود.

سیا و اف بی آی در اوکراین

مأموران سازمان سیا به طور مستقیم در درگیری های شرق این کشور دخالت ندارند، بلکه به احتمال زیاد آنها در نزدیکی صحنۀ جنگ حضور دارند. سازمان سیا با جنگ عراق، اما به ویژه با جنگ افغانستان متحول شده است: نه تنها در عرصۀ عملیات ضدجاسوسی و تحلیل فعال است، بلکه به یک نیروی شبه نظامی که باید در جنگ کثیف به کار گرفته شود، تبدیل شده است. لیکن افراد اف بی آی قرارست در خصوص پول هایی که میان مسکو و کی یف در زمان یانوکوویچ، رئیس جمهور برکنار شده جریان یافتند، تحقیق کنند. اعزام تمامی این افراد در خلال سفر مخفیانۀ جان برنان، رئیس سازمان سیا به شهر کی یف طرح ریزی شد.

این جنگ پنهان از تبلیغات هم تشکیل شده است. برخی از روزنامه های انگلیسی شایعاتی را مبنی بر اینکه مزدوران غربی در جبهۀ اوکراین فعالیت دارند، نقل می کنند. برخی از سکنۀ آندریف کا، یکی از دژهای روس زبان منطقۀ اسلویانسک در این باره با خبرنگار ایندیپندنت سخن گفتند. آنها چیزهایی دربارۀ کشف جلیقه های ارتش انگلیس، مهمات ناتو و جیره های غذایی ارتش آمریکا بعد از یک عملیات تیراندازی که با تلفاتی نیز همراه بوده، بازگو می کنند.

آیا این بدان معناست که سربازان ناتو به آن منطقه اعزام شده اند؟ به عقیدۀ خبرنگار این روزنامه، توجیه آن می تواند ساده تر از اینها باشد: جلیقه ها و جیره های غذایی می توانند بخشی از آن «کمک های غیر مهلکی» (تجهیزات و نه سلاح) باشند که آمریکا برای پشتیبانی از کی یف تصمیم به ارسال گرفته است. لیکن صندوق های کشف شدۀ گلوله می توانند جزیی از محمولۀ مهمات و سلاح هایی باشند که از طریق یک کشور ثالث وارد اوکراین شده اند و لزوماً از یک کشور ذیصلاح عضو پیمان آتلانتیک ارسال نشده است. در هر صورت، کشف اینها به معنای آن است که جنگ میان غرب و مسکو از هم اکنون آغاز شده است.

تحرکات هواپیماها و کشتی های جاسوسی روسی در اقیانوس آرام

اینکه حال و هوای جنگ سرد وجود دارد را می توان از اخباری که در خصوص تحرکات هواپیماها، زیردریایی ها و کشتی های روسی در اقیانوس ها دریافت می گردند، پی برد. فرماندۀ دریایی آمریکا فاش ساخت که فعالیت های نظامی روسیه در اقیانوس آرام به شدت افزایش یافته است. هواپیماهای دور برد مسکو یک مأموریت گشت زنی در فراساحل کالیفرنیا انجام دادند، در حالی که یک فروند هواپیمای اف-16 یک بمب افکن روسی را که در حال نزدیک شدن به پایگاه گوام بود، ردیابی کرد. تحرکاتی نیز در دریای ژاپن به ثبت رسید. در ضمن، مأموریت یک کشتی جاسوسی در اقیانوس اطلس هم هست.

پنتاگون آشکارا به ذکر این موضوع پرداخت. کشتی نظامی روسیه که چند هفته پیش به کوبا رسید و سپس در فراساحل فلوریدا به کشتیرانی پرداخت و از کنار آبهای خلیج مکزیک نیز رد شد، یک واحد جنگی به شمار می آید که برای مأموریت های جاسوسی به کار می رود. مسکو به منظور انجام تمریناتی برای جنگ هسته ای آن را اعزام کرده بود و هدفشان کنترل زیردریایی های اتمی آمریکا بود که در پایگاه های ساحل شرقی مستقر می باشند. تصمیم مربوط به مأموریت این کشتی جاسوسی روسی که چند روز بعد از آغاز بحران در کریمه آغاز گردید، از قبل اتخاذ شده بود. لیکن با تداوم این اوضاع ، اگر چه ماهیت این مأموریت تغییر نکرد، برای آمریکایی ها مفهومی کاملاً متفاوت با معمول پیدا کرد.

یک کشتی نظامی در کوبا در یک فضای تقابل میان مسکو و واشنگتن، همواره اشباح گذشته را به ذهن متبادر می سازد.