کد خبر: ۳۶۸۳
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۸:۳۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۵۱۶

آقای اوباما! راه فرانسه را در قبال ایران پیش گیرید؛ در روز تحلیف روحانی پیامی عمومی ارسال کنید

در طول سه دهه گذشته، هدر دادن هر گونه فرصت برای تنش‌زدایی در روابط ایران و آمریکا به یک هنجار بدل شده است. آمریکایی‌ها باید از پسرفت در رابطه با رئیس‌جمهور منتخب ایران، «حسن روحانی» اجتناب کنند.
اندیشکده «گروه بین‌المللی بحران» در گزارشی نوشت: در طول سه دهه گذشته، هدر دادن هر گونه فرصت برای تنش‌زدایی در روابط ایران و آمریکا به یک هنجار بدل شده است. آمریکایی‌ها باید از پسرفت در رابطه با رئیس‌جمهور منتخب ایران، «حسن روحانی» اجتناب کنند.

به گزارش سرویس بین الملل تیک Tik.ir، اوباما پس از سر کار آمدن در سال 2009، تلاشی واقعی برای ترمیم روابط آمریکا با رقیب اصلی خود در خاورمیانه انجام داد. او نه تنها علناً حاضر با «دست دادن» با ایران شد، بلکه حتی برای برقراری تعامل، دو نامه خصوصی به ایران فرستاد. اما تهران همچنان بی‌اعتماد باقی ماند.

در حال حاضر، یک موقعیت دیگر پدید آمده است. در روز 14 ژوئن، «حسن روحانی» ، بانی تنها توافقنامه هسته‌ای بین ایران و غرب در طول 11 سال گذشته، به عنوان رئیس‌جمهور ایران انتخاب شد. در طی مشارکتی چشمگیر، اکثریت رأی‌دهندگان ایران، رأی خود را برای میانه‌روترین و عملگراترین نامزد در رقابت شش نفره انتخابات ایران به صندوق انداختند. پیروزی آقای روحانی موجی از شادی در خیابان‌های ایران راه انداخت. اما واشنگتن همچنان بی‌اعتماد باقی ماند.

به جای تبریک به رئيس‌جمهور جدید که پشتیبانی بیش از نیمی از رأی‌دهندگان ایران را دارد، بیانیه مطبوعاتی کاخ سفید گفت: «مردم ایران با وجود موانع و محدودیت‌های دولت، برای شکل دادن به آینده خود مصمم بودند.» اوباما محتاط بود. وی در مصاحبه با پی‌.بی.اس گفت: «ما همچنان قصد داریم ببینیم که این ماجرا در طول چند هفته، ماه، و یا سال بعد چگونه توسعه و تکامل می‌یابد» .
لحن و تیم رئیس‌جمهور در روند دیپلماتیک تأثیرگذار است. یک مقایسه ساده بین سیاست خارجی و هسته‌ای ایران تحت روسای جمهور محمد خاتمی و محمود احمدی نژاد می‌تواند به حد کافی این مهم را اثبات کند.

واشنگتن باید به جای بازی انتظار، باری دیگر برای تعامل با ایران تلاش کند. برای این منظور، دولت اوباما باید در سبک، محتوا، و راهبرد خود تغییر ایجاد کند.

اوباما می‌تواند برای تغییر سبک، یک پیام عمومی در روز تحلیف رئیس‌جمهور جدید (3 اوت ارسال 2013) ارسال کند. پیام نباید حاوی عبارات منفی باشد، اما باید جدی باشد. متنی در امتداد اعلان وزارت امور خارجه فرانسه به مناسبت پیروزی روحانی در انتخابات، موثر خواهد بود. من چیزی شبیه به متن زیر پیشنهاد می‌کنم: «انتظارات جامعه بین‌المللی از ایران قابل‌توجه است، به خصوص در مورد برنامه هسته‌ای و فعالیت ایران در سوریه. ما برای حل این مسائل با دولت آقای روحانی آماده همکاری هستیم.»