کد خبر: ۳۷۰۰۶
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۳۸۹

نگاه خوش بینانه و بدبینانه روزنامه روسی به مذاکرات هسته ای ایران/کاخ سفید مانع از نزدیکی تهران با مسکو می شود؟

در آستانه برگزاری دور جدید مذاکرات میان «گروه 1+5» میانجی گران بین المللی و ایران در رابطه با برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران که قرار است در روزهای 15 – 13 ماه مه در وین برگزار شود، کارشناسان برجسته ایران شناسی در مسکو گردهم آمدند تا از مراحل پیشین مربوط به بسته شدن پرونده هسته ای ایران نتیجه گیری کنند و چشم انداز پایان گیری این روند را مشخص کنند.
روزنامه روسی وستی کافکازا نوشت: در آستانه برگزاری دور جدید مذاکرات میان «گروه 1+5» میانجی گران بین المللی و ایران در رابطه با برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران که قرار است در روزهای 15 – 13 ماه مه در وین برگزار شود، کارشناسان برجسته ایران شناسی در مسکو گردهم آمدند تا از مراحل پیشین مربوط به بسته شدن پرونده هسته ای ایران نتیجه گیری کنند و چشم انداز پایان گیری این روند را مشخص کنند.

به گزارش سرویس بین الملل «تیک» Tik.ir، نشریه «وستی کافکازا» دیدگاه های دو نفر از آنان را مطرح می کند – ولادیمیر ساژین، کارمند علمی ارشد انستیتوی خاور شناسی آکادمی علوم روسیه در رابطه با مسائل ایران، و ولادیمیر یوسیف، رئیس بخش قفقاز انستیتوی کشورهای مشترک المنافع. در این میان، ساژین در خصوص آینده برنامه هسته ای ایران، نگاه خوشبینانه و یوسیف، نگاه بدبینانه ای دارد.

برای نمونه، ولادیمیر ساژین توجهات را به این موضوع جلب کرد که در حال حاضر، آژانس بین المللی انرژی اتمی در رابطه با ایران کمترین ادعایی ندارد و امریکا تعهدات محوله به خود براساس توافقنامه را اجرا می کند و از 400 تا 500 میلیون دلار از دارایی های بلوکه شده ایران را آزاد کرده است و در قبال کاهش روز افزون تحریم ها اغماض نشان می دهد. این کارشناس تصریح کرد که «غرب می خواهد ایران تشویق و این باور را در آن ایجاد کند که رسیدن به توافق های بعدی امکانپذیر است».

ساژین خاطر نشان کرد که «اکنون با مرحله پیچیده ای روبرو هستیم، یعنی طراحی مکانیزم لغو کامل تحریم که طی آن، بسیاری از موارد به عملکرد آژانس بین المللی انرژی اتمی بستگی خواهد داشت». به گفته این کارشناس، مورد مثبت - «دیدارهای پی در پی «گروه 1+5» و ایران بعد از 20 ماه ژانویه می باشد. هر کدام از این دیدارها با موفقیت های جدیدی به پایان رسیدند که پیشتر میسر نشده بود». وی باور دارد: «در حال حاضر، مساله اصلی، رسیدن به توافق بر سر تدوین متن نهائی قرارداد مربوط به برنامه هسته ای ایران است که 50 درصد از آن آماده شده است. جمع شرکت کنندگان، هم ایران و هم اتحادیه اروپا، چین و امریکا علاقمند این برنامه هستند».

ساژین ضمن پرداختن به چگونگی تاثیرگذاری رویدادهای اوکراین بر روند مذاکرات پیرامون برنامه هسته ای ایران، خاطر نشان کرد که «در حقیقت، امریکا زیاد به اعمال تحریم ها تمایلی ندارد».

افزون بر آن، به گفته این کارشناس، در حال حاضر، ایران برای رقابت با روسیه در عرصه نفت و گاز آمادگی ندارد. اما باید گفت که «تمامی هتل های تهران مملو از تجاری شده اند که سعی دارند در این موج لغو تحریم ها به امتیازاتی دست یابند. در نتیجه، می توان «در خصوص مساله لغو تحریم ها نگاه خوشبینانه ای داشت».

از گفته های ولادیمیر یوسیف نیز چنین بر می آید که وی در خصوص حل و فصل مساله هسته ای ایران نگاه کاملا بدبینانه ای دارد. «در روزهای اخیر، امریکا مشغول چه کاری بوده است؟ این کشور تلاش کرده تا مانع از قرابت برخی از کشورها با روسیه شود. در میان آنها می توان به ایران اشاره کرد. امریکا تلاش می کند جمهوری اسلامی ایران را به بازی بگیرد و در این میان، عوامل اعمال فشار امریکا بر ایران نیز به قوت خود باقی اند. در حال حاضر، برای قرابت این دو کشور دلیلی وجود ندارد، زیرا این امر نه می تواند مساله سوریه را حل و فصل کند و نه وضعیت ایران در منطقه را بهبود بخشد».

در مجموع، به اعتقاد یوسیف، آینده سیاست خارجی امریکا چندان هم نوید بخش نیست. وی اشاره می کند: «در آینده، امریکا در اثر خستگی نیروهایش، در راه تضعیف پیش خواهد رفت و این امر نیز باعث تضعیف ناتو خواهد شد. نباید در انتظار تغییرات رادیکال در روابط با ایران نیز بود، زیرا امریکا هرگز با عربستان سعودی مخالفت نخواهد کرد».

ولادیمر ساژین در ادامه می افزاید: «در نتیجه، لازم است که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسی، برای تحکیم همیاری با ایران از این کشور دیدن کند. امریکا به طور حتم شکست خواهد خورد، زیرا نمی توان در برابر تروری که امریکایی ها امروزه در جهان در پیش گرفته اند، چشم بر هم گذاشت.