کد خبر: ۳۷۲۹۴۹
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۹۴

پشت پرده ناکامی تلاش ها برای فاینانس از چین

ایلنا نوشت: فخریه کاشان گفت: انجمنی که آقای بروجردی به عنوان ارائه کننده فاینانس به ایران و به وزارت راه و شهرسازی معرفی کرده بود انجمنی بدون سرمایه و حضور ۸ الی ۱۰ بازنشسته چینی تاسیس شده بود و این انجمن حتی یک روز هم سابقه کار نداشت.
ایلنا نوشت: فخریه کاشان گفت: انجمنی که آقای بروجردی به عنوان ارائه کننده فاینانس به ایران و به وزارت راه و شهرسازی معرفی کرده بود انجمنی بدون سرمایه و حضور ۸ الی ۱۰ بازنشسته چینی تاسیس شده بود و این انجمن حتی یک روز هم سابقه کار نداشت.

اصغر فخریه کاشان درباره اظهارات روز گذشته علاءالدین بروجردی درباره مقاومت تیم عباس آخوندی در وزارت راه و شهرسازی در برابر پذیرش فاینانس ۵٠ میلیارد یورویی چینی‌ها برای اجرای پروژه قطار سریع السیر در کشور اظهار داشت: آقای بروجردی به عنوان نماینده سابق در مجلس کشورمان و رییس سابق کمیسیون امنیت ملی یا از قوانین اطلاعی ندارد و یا اینکه عده‌ای اطلاعات غلط به ایشان ارائه می‌دهند که در نهایت باعث شده با این اظهارات جامعه را گمراه کند.

وی ادامه داد: انجمنی که آقای بروجردی به عنوان ارائه کننده فاینانس به ایران و به وزارت راه و شهرسازی معرفی کرده بود انجمنی بدون سرمایه و حضور ۸ الی ۱۰ بازنشسته چینی تاسیس شده بود و این انجمن حتی یک روز هم سابقه کار نداشت.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی وقت ادامه داد: آقای بروجردی به ما اعلام کرد که انجمنی تحت عنوان فاینانس چین قصد دارد ۵۰ میلیارد یورو به ایران اعتبار بدهد و ما به ازای آن نفت دریافت کند و ما از این اعتبار برای پروژه‌های قطار سریع السیر استفاده کنیم؛ اولا در همان زمان جواب ما به ایشان این بود که دولت چین مطلقا این موضع را قبول ندارد چراکه ما بلافاصله در همان مقطع با سفارت ایران در چین سفیر هماهنگ کردیم و سفیر ایران در چین موضوع را با بانک مرکزی و دولت چین مورد بررسی قرار داد که نه تنها که این موضوع در دولت چین مطرح نبود بلکه اساسا دولت چین این انجمن را هم قبول نداشت.

فخریه کاشان تاکید کرد: دوم اینکه اگر چین قرار بود فاینانس ۵۰ میلیارد یورویی به ایران بدهد چنین اقدامی را با دلال و واسطه انجام نمی‌داد بلکه هزار و یک امتیاز از ایران می‌گرفت و بعد این فاینانس را در اختیار کشورمان قرار می‌داد. نکته مهم‌تر اینکه اساسا در همان زمان فاینانس‌های مصوب شده با چینی‌ها برای پروژه برقی‌سازی قطار تهران – مشهد و قطار سریع السیر تهران – قم - اصفهان هم متوقف شده بود. هر چند که حتی ال سی برای فاینانس قطار برقی تهران – مشهد باز شده بود و اقداماتی برای پیش پرداخت‌ها و ضمانت‌نامه‌ها انجام داده بودیم، فاینانس این پروژه‌ها را هم متوقف کردند چه برسد به اینکه بخواهند ۵۰ میلیارد یورو فاینانس را از طریق یک انجمن در اختیار ایران بگذارند.

وی افزود: نکته سوم این است که به فرض محال این ۵۰ میلیارد یورو را انجمن فاینانس چین در اختیار ایران می‌گذاشت آیا می‌توان بدون در نظر گرفتن بودجه چنین اعتباری در اختیار یک وزارتخانه قرار بگیرد؟ میزان فروش نفت و تقسیم درآمد آن بین دستگاه‌ها در بودجه مشخص می‌شود و قطعا امکان نداشت ۵۰ میلیارد یورو به طور کامل در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار بگیرد. پس در این میان نقش سازمان برنامه و بودجه و وزارت نفت چه بوده است؟

مشاور امور بین الملل وزیر راه و شهرسازی وقت با اشاره به مخالفت بانک مرکزی با فاینانس ۵۰ میلیارد یورویی گفت: نکته چهارم این است که اساسا بانک مرکزی با این فاینانس مخالف بود و این صحبت آقای بروجردی را که اعلام کرد آقای سیف به صورت تلفنی با این فاینانس موافقت خود را اعلام کرده را قویا تکذیب می‌کنیم. در همان زمان با آقای سیف در این باره صحبت کردیم و رییس بانک مرکزی اعلام کرد که ابدا این فاینانس با این سازوکار مورد قبول بانک مرکزی نیست.

فخریه کاشان ادامه داد: نکته بعدی این است که اساسا پروژه‌های قطار سیریع السیر یک بوجه مشخصی می‌تواند داشته باشد و ما نمی‌توانیم ۵۰ میلیارد یورو در آن شرایط کشور را به یک پروژه اختصاص دهیم و اساسا قطار سریع السیر یک پروژه تعریف شده است و امکان این وجود ندارد بدون هیچ سازوکاری ۵۰ میلیارد یورو را تنها با این پروژه محدود کنیم و اختصاص دهیم.

وی تاکید کرد: نکته مهم‌تر این بود که این افراد قصد داشتند اختیاری را بگیرند که از این پس هر قراردادی با چینی‌ها با معرفی این افراد انجام شود و درصدی را هم برای هر قرارداد از چینی‌ها دریافت کنند و این دلالی آشکار است. چه ضرورتی داشت که قرارداد و مذاکره با چینی‌ها با واسطه انجام شود؟ مگر وزارت خارجه، وزارت نفت و وزارت راه و شهرسازی نمی‌توانند خودشان به صورت مستقیم و به نمایندگی از دولت با چینی‌ها مذاکره داشته باشد.

فحریه کاشان گفت: نکته هفتم در رابطه با موضوع فاینانس از یک انجمن چینی این بود که در حین همین مذاکرات دو نفر خود را به وزارت راه و شهرسازی معرفی کردند و گفتند ما مشاوران مجمع تشخیص مصلحت هستیم. به آقای برورجردی اعلام کردیم اساسا این دو نفر و خود مجمع چه ارتباطی با اخذ فاینانس از چینی‌ها دارند؟ آقای بروجردی گفت این دو نفر به این دلیل در مذاکرات حضور خواهند داشت که به خارجی‌ها بگوییم رابطه با تمام ارگان‌ها خوب است و همزمان گفتیم که این موضوعات چه ارتباطی به انجمن فاینانس چین دارد؟ در نهایت کاشف به عمل آمد که یکی از همین آقایان که خود را مشاوران مجمع تشخیص مصلحت معرفی کردند شرکت پیمانکاری دارد که می‌خواهد با چینی‌ها پروژه‌های پیمانکاری انجام دهد.

مشاور امور بین الملل وزیر راه و شهرسازی وقت ادامه داد: نکته بعد این بود که همین آقایان که اصرار داشتند خود را به مجمع تشخیص مصلحت وصل کنند و اتفاقا مورد تایید آقای بروجردی هم بودند، گفتند ما به بخش‌های دیگری هم وصل هستیم. ما به سرعت برای صحت این ادعا موضوع را پیگیری کردیم و دیدیم که مطقا چنین ارتباطی وجود ندارد.

فخریه کاشان گفت: با همه این‌ها آقای امینی معاون وزیر راه و شهرسازی وقت در سفر به چین یک تفاهم‌نامه‌ای را با این انجمن امضا کرد که طبق این تفاهم‌نامه قرار بود اعضای این انجمن مدارکی را دال بر اینکه آن‌ها از طرف دولت چین توان انجام این اقدام را دارند و اینکه آیا اساسا این منابع را در اختیار دارند به ما ارایه کنند. اما هر چند که سه ماه مهلت داده بودیم، اما در طول این سه ماه هیچ مدرکی به وزارت راه و شهرسازی ارایه نشد.