کد خبر: ۳۷۲۹۵۵
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۰۶۵

توصیه به کیهان : در خلوت خوشحالی کنید!

نواندیش نوشت : حالا که مذاکرات در وین و گفتگوها با ریاض همزمان در حال رسیدن به نقطه ای حساس و انشاالله موفقیت آمیز است هرگونه اظهارنظری احساسی و به دور از تدبیر می تواند به کشور آسیب برساند.
نواندیش نوشت : حالا که مذاکرات در وین و گفتگوها با ریاض همزمان در حال رسیدن به نقطه ای حساس و انشاالله موفقیت آمیز است هرگونه  اظهارنظری احساسی و به دور از تدبیر می تواند به کشور آسیب برساند.

در شرایطی که مذاکرات وین برای احیای برجام وهمچنین مذاکرات با سعودی ها برای از سرگیری روابط دیپلماتیک با عربستان به نقطه حساسی رسیده است حمله اخیر حوثی ها به ابوظبی می تواند معادلات را پیچیده کند و به مانند شمشیری دو لبه عمل کند. این حمله همزمان با اینکه ممکن است باعث اخلال در این مذاکرات شود ممکن است موع ایران را تا حدی تقویت هم نماید بنابر این برای بررسی اثرات آن هنوز کمی زود است.

با این حال تاثیر آن هر چه که باشد ابراز خوشحالی برخی ها از جمله کیهان در این مقطع به هیچ عنوان تقویت کننده موضع دیپلماسی ما نخواهد بود، غربی ها و اسرائیلی ها همیشه علاقه وافری به سو استفاده از یکسری موع گیری های غیر رسمی در درون ایران داشتند و همواره از آن علیه ما بهره بردند کاری که همین حالا نیز در رسانه های خود با استناد به موضع کیهان می کنند.

روزنامه کیهان در بخشی از یادداشت روز خود با عنوان «ملاحظاتی درباره حمله پهپادی انصارالله به قلب ابوظبی» به قلم جعفر بلوری از ادب کردن امارات گفته و این گونه آورده است:

حمله مقاومت یمن به ابوظبی «مهم» بود؛ آنقدر مهم که در همان ساعات اولیه تیتر یک و خبر اول رسانه‌های دنیا شد و اکنون هم که در حال مطالعه این یادداشت هستید، تحلیل‌ها راجع به آن ادامه دارد. طی روزهای آینده هم در این‌باره تحلیل‌ها خواهند رفت. تبعات این حمله (سیاسی، اقتصادی، امنیتی و حتی حیثیتی) نیز رفته رفته خود را نشان خواهد داد. انقلابیون یمن پس از بارها هشدار و ماه‌ها صبر بالاخره صبرشان تمام شد و روز دوشنبه ۲۷ دیماه طی عملیاتی دقیق، عجیب، پیچیده و موثر زیرساخت‌های ابوظبی را چنان هدف قرار دادند که طبق اظهارات برخی کارشناسان منطقه، اماراتی‌ها کاملاً غافلگیر شدند و بدین‌ترتیب تهدید را برای امارات معتبر ساختند و این کشور را «ادب» کردند. اینکه چرا می‌گوییم ادب، در ادامه توضیح خواهم داد.


براساس آخرین اخبار منتشر شده، یمنی‌ها با چند پهپاد دو منطقه مهم را در ابوظبی هدف قرار داده‌اند. یکی منطقه صنعتی «المصفح» (جنوب غربی پایتخت) که از مهم‌ترین مناطق اقتصادی در امارات به ‌شمار می‌رود و تعداد زیادی شرکت صنعتی، نمایشگاه‌ و مراکز تعمیر و نگهداری برندهای بین‌المللی خودرو را در خود جای داده است. و دیگری فرودگاه بین‌المللی ابوظبی که بنابر گزارش‌هایی که منتشر شده، قدیمی‌ترین فرودگاه این کشور است بود!

خوشحالی دوستان در کیهان از این قبیل حملات کاملا قابل درک است و می توان فهمید که به طور کلی علاقه ای هم به بهبود روابط ایران با کشورهای دیگر از سعودی و امارات گرفته تا اروپا و آمریکا ندارند اما افزایش تنش در مقطع فعلی آخرین چیزی است که کشور به آن نیاز دارد حالا که مذاکرات در وین و گفتگوها با ریاض همزمان در حال رسیدن به نقطه ای حساس و انشاالله موفقیت آمیز است هرگونه  اظهارنظری احساسی و به دور از تدبیر می تواند به کشور آسیب برساند، پس از آقایان خواهش می کنیم که خوشحال باشند اما فعلا این خوشحالی را در خلوت خود ابراز دارند.

البته گفتنی است ما هم موافقیم ادب کردن سعودی ها و اماراتی ها بعد از 7 سال بمباران یمنی ها چیز بدی نیست اما فعلا در نظر گرفتن منافع کشور و شرایط حساس کنونی بر هر چیزی ارجحیت دارد در این شرایط حساس بهتر است برای جلوگیری از سواستفاده طرف های مقابل هرگونه اظهارنظری در مورد حوزه سیاست خارجی از طریق مبادی رسمی صورت بگیرد.