کد خبر: ۳۷۳۰۴۵
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۱۹
هر بشکه نفت خام در یک قدمی ۹۰ دلاری

۲۰۲۲ سال رونق کشورهای نفتی/ نفت گران چه مزیتی برای ایران دارد؟

این روزها هر بشکه نفت خام در یک قدمی ۹۰ دلاری در نوسان است و پیش بینی ها حاکی از اوج گرفتن تقاضا برای این طلای سیاه در سال جاری میلادی است.

نگارعلی: قیمت نفت خام این روزها در بالاترین سطح ۷ سال اخیر قرار گرفته است؛ هر بشکه نفت خام برنت ۸۷ دلار و ۸۷ سنت قیمت دارد و هر بشکه نفت خام وست تگزاس نیز ۸۶ دلار و ۵۸ سنت قیمت خورده است.

گفتنی است که هر بشکه نفت خام سنگین ایران ۸۳ دلار و ۲۱ سنت و هر بشکه نفت خام سبک ایران ۸۵ دلار و ۱۱ سنت قیمت خورده است.

گلدمن ساکس پیش‌بینی خود را برای قیمت نفت خام برنت در پایان سال از ۸۰ دلار به ۹۰ دلار در هر بشکه افزایش داد زیرا بهبود سریع‌تر تقاضا برای سوخت از یک طرف و ضربه سرمای هوا به تولید بازار نفت را تحت فشار قرار داده است.

قیمت نفت خام برنت هفته گذشته به بالاترین حد خود در سه سال اخیر رسید چراکه اختلالات تولید جهانی شرکت‌های انرژی را مجبور به استفاده از مقادیر زیادی نفت خام از ذخایر نفتی خود کرده است.

تقاضا از عرضه پیشی خواهد گرفت؟

آژانس بین‌المللی انرژی در ۱۹ ژانویه اعلام کرد که تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۲۲ از سطح قبل از همه‌گیری فراتر می‌رود، زیرا نگرانی‌ها در مورد موج جدید ویروس کرونا کاهش می‌یابد؛ در گزارش ماهانه بازار نفت، آژانس بین‌المللی انرژی تخمین زد که تقاضا برای نفت خام ۲۰۰ هزار بشکه نسبت به سطح قبل از همه گیری بالاتر خواهد بود.

به گفته آژانس بین المللی انرژی در سال ۲۰۲۲ تقاضا برای نفت با ۳.۳ میلیون بشکه در روز افزایش از سطح قبل از همه گیری پیشی خواهد گرفت و به ۹۹.۷ میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

یکی از اصلی ترین عوامل تاثیر گذار بر بازار نفت رونق گرفتن دوباره بازار حمل و نقل است؛ به گفته آژانس بین المللی انرژی و با توجه به وضعیت واکسیناسیون در سراسر دنیا مصونیت در برابر ویروس کرونا در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ به حداکثر خواهد رسید و این عامل تقاضا برای سوخت را بیش از پیش افزایش خواهد داد.

بحران جهانی انرژی که منجر به افزایش قیمت گاز طبیعی شد، عامل دیگری بود که از پیش بینی های آژانس بین المللی انرژی برای تقاضای نفت حمایت کرد. آژانس بین‌المللی انرژی گفت که افزایش قیمت‌های گاز طبیعی باعث تقاضای بیشتر برای نفت ارزان‌تر به عنوان منبع انرژی شده است، روندی که در ماه گذشته ۱۰۰ هزار  بشکه در روز به تقاضای نفت اضافه کرد.

در حالی که دیدگاه آژانس بین‌المللی انرژی در مورد تقاضا قوی‌تر شده است، با وجود نشانه‌هایی مبنی بر اینکه تولیدکنندگان بزرگ در تلاش برای افزایش تولید خود در سطوح مورد توافق هستند، این سازمان همچنان انتظار دارد عرضه با حاشیه کمی از تقاضا در طول سال ۲۰۲۲ بیشتر شود.

اتحاد سازمان کشورهای تولیدکننده نفت و مجموعه‌ای از تولیدکنندگان بزرگ دیگر از جمله روسیه - که مجموعاً اوپک پلاس نامیده می‌شوند - در ماه گذشته از رسیدن به هدف خود بازماندند؛ عرضه جهانی نفت در ماه گذشته با ۱۳۰ هزار بشکه افزایش به ۹۸.۶ میلیون بشکه در روز رسید.

ایران نیز از این افزایش قیمت‌ها بی بهره نخواهد ماند

جواد اوجی، وزیر نفت کشور، گفت: در ۱۰ ماه اخیر فروش نفت خام، میعانات گازی، خالص صادرات گاز و فروش محصولات پتروشیمی روندی رو به بهبود و افزایش داشته است و در تلاش هستیم فروش یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه ای نفت خام را در سال اینده محقق کنیم.

گفتنی است که دولت در بودجه سال آتی قیمت هر بشکه نفت را ۶۰ دلار و فروش روزانه را نیز یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه پیش‌بینی کرده؛ ۲۶.۲ میلیارد دلار کل آن چیزی که پیش‌بینی می‌شود از محل فروش نفت عاید کشور شود. اگر قیمت نفت برای ۶ ماه در بازه ۸۵ تا ۹۰ دلار باقی بماند، در آن صورت آورده‌های نفتی حدود ۲۰ میلیارد دلار به درآمدهای کشور افزوده می‌شود. اگرچه که این مبلغ می‌تواند بودجه را از حالت انقباضی خارج کند، اما برای کشور مخاطراتی نیز به دنبال خواهد داشت؛ افزایش تکالیف مالی در بودجه همچنین اعطا یا افزایش مبلغ یارانه‌های نقدی از جمله آن مخاطرات است که در نهایت به تورم می‌انجامد.

در این بین اما چین نیز آمار واردات رسمی نفت از ایران را منتشر کرده و یک مقام ایران گفته است که تحریم‌های نفتی و بانکی آمریکا بی‌اثر شده است.

طبق آمار منتشر شده توسط سازمان گمرک چین، واردکنندگان این کشور اخیرا یک محموله بزرگ نفتی را رسما از ایران تحویل گرفته و آن را ثبت کرده‌اند.

براساس آمار منتشر شده توسط سازمان گمرک چین، این محموله شامل بیش از ۲۶۰ هزار تن (حدود ۱.۸ میلیون بشکه) نفت خام ایران بود که اخیرا به بنادر این کشور تحویل شد. آخرین بار که گمرک چین خرید نفت از ایران را ثبت کرد به واردات ۵۲۰ هزار تن نفت خام در آخر دسامبر سال ۲۰۲۰ باز می‌گردد.

پیش‌بینی اوپک

اوپک روز سه‌شنبه به پیش‌بینی خود برای رشد قوی در تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۲۲، علی‌رغم نوع اومیکرون ویروس کرونا پایبند بود و پیش‌بینی کرد که بازار نفت در طول سال به خوبی حمایت می‌شود.

دیدگاه خوش بینانه از سوی سازمان کشورهای صادرکننده نفت در حالی است که قیمت نفت به بالاترین حد خود از سال ۲۰۱۴ رسیده است.

اوپک در گزارش ماهانه خود اعلام کرد که انتظار دارد تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۲۲ به میزان ۴.۱۵ میلیون بشکه در روز افزایش یابد که نسبت به ماه گذشته تغییری نکرده است. همچنین مطابق با پیش بینی ماه گذشته، مصرف نفت در سه ماهه سوم از مرز ۱۰۰ میلیون بشکه در روز فراتر خواهد رفت