کد خبر: ۳۷۳۱۰۶
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۸۴

شیردهی مادر به نوزاد باعث انتقال کرونا می‌شود؟

مهر به نقل از مدیسن نت، نوشت: نتایج یک تحقیق جدید نشان می دهد که شیردهی مادر به نوزاد نمی تواند موجب انتقال کروناویروس به نوزاد شود.

دکتر «پال کروگستاد»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه کالیفرنیا، در این باره می‌گوید: «شیر سینه مادر منبع غذایی ارزشمند برای نوزاد است.»

وی در ادامه افزود: «ما هیچ مدرکی دال بر اینکه شیر سینه از مادر مبتلا به کووید ۱۹ حاوی ماده ژنتیکی عفونی است نیافتیم و از اینرو به نظر نمی‌رسد شیردهی خطرناک باشد.»

تیم تحقیق نمونه‌های شیر ۱۱۰ زن شیرده را بین مارس تا سپتامبر ۲۰۲۰ تجزیه و تحلیل کرد. از این زنان، ۶۵ زن تست کوویدشان مثبت بود. ۹ نفر دارای علائم بودند اما آزمایش آنها منفی بود. و ۳۶ نفر علائم داشتند اما مورد آزمایش قرار نگرفتند.

ماده ژنتیکی کروناویروس (RNA) در شیر مادر هفت زن (۶٪) مبتلا به عفونت یا دارای علائم تأیید شده یافت شد. نمونه دومی که از هفت زن بین یک تا ۹۷ روز بعد گرفته شد، فاقد RNA کروناویروس بود.

همچنین هیچ شواهد بالینی مبنی بر عفونت در نوزادان هفت مادر دارای مواد ویروسی در شیرشان وجود نداشت.

محققان خاطرنشان کردند که این یک مطالعه کوچک بود و ممکن است تمام عوامل بالقوه ای را که می‌توانند وجود RNA کروناویروس را در شیر مادر پیش بینی کنند، پوشش ندهد.

اما آنها افزودند که این بزرگترین مطالعه برای بررسی عفونت احتمالی کووید ۱۹ از طریق شیر مادر است و شواهدی ارائه می‌دهد که زنان شیرده با موارد تأیید شده یا مشکوک، نوزادان خود را آلوده نمی‌کنند.