کد خبر: ۳۷۳۳۱
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۴۸

درد شکم، کاهش وزن و بي‌اشتهايي به غذاهاي گوشتي از علائم سرطان معده است

عضو هيات مديره جامعه جراحان ايران گفت: سرطان معده در زمره سرطان‌هاي بسيار شايع در بين زنان و مردان ايراني است که بيشتر در سنين بالا بروز مي‌کند.

دکتر ابوالقاسم اباسهل با بيان اين مطلب گفت: اکنون برنامه غربالگري در کشورهاي ديگر بسيار قوي عمل کرده و نقش موثري در پيشگيري از ابتلا به سرطان معده ايفا مي‌کند.

عضو هيات مديره جامعه جراحان ايران، راه درمان اين نوع سرطان را در وهله اول جراحي عنوان کرد و گفت: کشورهايي که ميزان شيوع سرطان معده در آنها زياد است، درمان پيشگيرانه را مقدم مي‌دانند.
وي افزود: در گذشته قبل از اينکه مسائل آندوسکوپي مطرح شود سرطان‌ها دير شناسايي مي‌شد و آن موقع خيلي درمان نااميد کننده بود اما از زماني که آندوسکوپي در اختيار قرار گرفت و با تجهيزات پيشرفته معده را مي‌بينند، سرطان‌ها در مراحل ابتدايي‌تر شناسايي مي شوند.

اين جراح سرطان در رابطه با سرطان معده و نقش توارث و ژنتيک، گفت: ابتلا به بيماري سرطان مي‌تواند زمينه ارثي و ژنتيکي نيز داشته باشد اما اين قطعي نيست.

عضوپيشين انستيتو سرطان ايران درباره علائم شايع سرطان معده با بيان اينکه معده حجم نسبتا بزرگ متسعي دارد و اغلب تا زماني که توده رشد کند علامتي نداشته و يا علائمي مثل خونريزي را از خود نشان مي دهد، افزود: زماني که بيماري گسترش پيدا کند تهوع، درد و بي‌اشتهايي را به همراه خواهد داشت.

اين عضو هيات علمي دانشگاه با تاکيد بر اينکه سرطان معده بيشتر در سنين بالا شايع است، گفت: درد در ناحيه شکم، قسمت فوقاني، مياني شکم ( اپي گاستريک) و احساس توده در شکم (که از علايم ديررس و پيشرفته اين بيماري است)، احساس خستگي و ضعف و بي حالي که مي تواند علايم ثانويه کم خوني باشد از ديگر نشانه‌هاي اوليه اين عارضه است.

عضو هيات مديره جامعه جراحان ايران با بيان اينکه بي‌اشتهايي به ويژه بي‌اشتهايي به غذاهاي گوشتي و کاهش وزن که گاهي با اتساع شکم و آسيت (جمع شدن آب در شکم) در موارد پيشرفته مي‌شود، گفت: ممکن است همراه با توده باشد که دراين صورت مي‌تواند باعث انسداد معده ويا روده شود.

وي افزود: گاهي نيز بيماران با علايم متاستاتيک به پزشک مراجعه مي کنند مانند درگيري غدد لنفاوي ناحيه گردن که باعث بزرگي در اين ناحيه مي شود و يا علايم ديگر متاستاز مانند زردي و برآمدگي شکم که نشانه درگيري کبد است.

وي تصريح کرد: در مراحل ابتدايي، جراحي و برداشتن تومور اوليه مي تواند بسيار مؤثر باشد. حتي زماني که سرطان گسترش يافته باشد مي‌توان براي جلوگيري از خونريزي‌هاي طولاني و انسداد معده از روش جراحي استفاده کرد.

به گفته دکتر اباسهل، از عوامل افزايش دهنده خطر ابتلا به سرطان معده، رژيم‌هاي غذايي شامل غذاهاي دودي، گوشتي و نمک اندود، غذاهاي محتوي نشاسته زياد و فيبر کم است و از سوي ديگر استفاده از غذاهايي که داراي غلات زياد باشند، ماهي و سبزيجات تازه حاوي ويتامين ها به خصوص ويتامين A و C احتمال ابتلا به سرطان معده را کم مي کند.

وي با اشاره به اينکه سرطان معده با زخم معده متفاوت است، گفت: زخم معده نوعي آسيب خوش خيم به مخاط و زيرمخاط دستگاه گوارش است. به طور معمول بين ترشح اسيد معده و اين آسيب ارتباط وجود دارد.

وي افزود: زخم معده اغلب همراه با زخم دوازدهه است و در مردان سيگاري، ميانسال يا مسن با گروه خوني O و پراسترس بيشتر ديده مي‌شود. زخم معده با سرعت کمتري از زخم اثني عشر التيام مي‌يابند، بيشتر احتمال بدخيمي دارند و اغلب همراه با التهاب معده ( گاستريت ) هستند.
اين جراح سرطان گفت: علايم بيماري زخم معده نيز درد ناحيه فوقاني شکم (اپي گاستر) و سوزش سردل، سوء هاضمه و وجود خون در مدفوع است. اغلب درد مدت کوتاهي پس از مصرف غذا يا در زمان گرسنگي ايجاد مي‌شود. اما تا زماني که آندوسکوپي ونمونه برداري صورت نگيرد، تشخيص قطعي داده نمي شوند.

وي درباره تاثير تغذيه بر اين بيماريگفت: در جوامع مختلف نوع تغذيه در ايجاد سرطان و شيوع بيشتر آن سرطان، در منطقه مربوطه تفاوت دارد. به عنوان مثال مسئولان وزارت بهداشت چين و سازمان بهداشت جهاني، علاقه وافر چيني‌ها به انواع ترشي و شورها و مصرف غذاهاي دودي مثل ماهي دودي و کشيدن سيگار را علت شيوع بيش از حد سرطان معده در اين کشور مي‌دانند. البته درکنار مسائل تغذيه‌اي عوامل محيطي نيز بسيار موثر است. در واقع فناوري باعث شده سرطان‌ها مانند قارچ‌هاي هرز سر بازکنند. غذاهاي پر انرژي، کم تحرکي و چاقي نيز باعث اين بيماري شده است.

عضو هيات مديره جامعه جراحان ايران درباره روند درمان، نقاط ضعف و قوت دراين رشته پزشکي در ايران با اشاره به اينکه، درمان چه در ايران و چه در کشورهاي پيشرفته بسيار گران است و وارد مراحل جديد شده است، گفت: ايران با توجه به پيشرفت‌ها و جراحان متبحر و دستگاه‌هاي پيشرفته‌اي که دارد نه تنها ضعف ندارد بلکه موفقيت‌هاي چشمگيري نيز داشته است.

شايان ذکر است، سي و هشتمين کنگره جامعه جراحان ايران با حضور بالغ بر 720 سخنران از 18 رشته مختلف پزشکي و جراحي و ارائه صدها مقاله تا 24 ارديبهشت ماه 93 در مرکز همايشهاي رازي دانشگاه علوم پزشکي ايران برپا است.