کد خبر: ۳۷۳۴۸۰
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۵۴
خطیب زاده:

خواستار توافقی پایدار و قابل اتکا در مذاکرات وین هستیم/ ایران هیچ پیش‌شرطی را نمی‌پذیرد/ «توافق موقت» هیچ‌گاه در دستور کار ما نبوده است

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: موضع ما در خصوص آنچه در وین اتفاق می‌افتد روشن و ثابت بوده و تداوم در اظهارات من نشان می‌دهد که ما خواستار توافقی پایدار و قابل اتکا هستیم.

سعید خطیب‌زاده در نشست خبری ضمن تبریک زادروز حضرت زهرا(س) و روز زن و پس از ارائه گاهشمار وزارت امور خارجه در هفته گذشته در پاسخ به این سوال که چه میزان از اختلاف نظرها در مذاکرات وین رفع شده است، گفت: آنچه در وین شاهد هستیم پیشرفت مذاکرات در مسیر درست است و ما در هر ۴ حوزه پیشرفت خوبی داشتیم. موفقیت بزرگ این است که بسیاری از ایده‌های ایران تبدیل به متن شده است. همه طرفین در وین پذیرفته‌اند که نباید مجددا آنچه در خصوص برجام اتفاق افتاد، تکرار شود. طبیعی است که در فضای رسانه‌ای مسائل پشت میزها را مذاکره نمی‌کنیم. هیات ایران در وین به دنبال توافقی پایدار و قابل اتکا است.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در خصوص پیش شرط مطرح شده از سوی نماینده ایالات متحده گفت: ما از ابتدا اعلام کردیم که ایران هیچ پیش شرطی را نمی‌پذیرد و طرح این موضوعات اگر برای مسائل رسانه‌ای باشد، از آن عبور می‌کنیم و معتقد هستیم مذاکرات پیچیده است و نباید با این اظهارات پیچیده آن را  پیچیده‌تر کنیم. ما از ابتدا نگرانی خود را درباره اتباع ایرانی بازداشت شده در آمریکا اعلام کردیم و این موضوع در دستورکار ما بوده و البته دو مسیر مختلف است. اگر آمریکا به توافقاتی که از قبل بود پایبند باشد این موضوع انسانی قابل حل است.

خطیب‌زاده در پاسخ به این سوال که منابع غربی مدعی شده‌اند که ایالات متحده مجددا طرح «توافق موقت» را از طریق روسیه به ایران اعلام کرده است، موضع ایران نسبت به این پیشنهاد چیست، گفت: موضع ما در خصوص آنچه در وین اتفاق می‌افتد روشن و ثابت بوده و تداوم در اظهارات من نشان می‌دهد  که ما خواستار توافقی پایدار و قابل اتکا هستیم. آنچه برای ما مهم است کیفیت توافق است و لذا توافق موقت هیچ‌گاه در دستور کار ما نبوده است. ما امیدواریم نماینده اتحادیه اروپا این را به طرف آمریکایی اعلام کرده باشد که ضرورت جدی برای رسیدن به توافق کیفی وجود دارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص موضع تهران در قبال افزایش تنش در روابط یمن و امارات و عربستان گفت: امروز بحران یمن به وضعیت تراژدیک تبدیل شده و سال‌ها بمباران مردم یمن باعث به وجود آمدن چرخه خشونت شده است و این چرخه به پایان نمی رسد مگر اینکه آنهایی که این چرخه را آغاز کرده‌اند به اشتباه خودشان پی ببرند. 

خطیب زاده در خصوص خبر منتشر شده مبنی بر آزادسازی آب «سد کمال خان» و حرکت آن به سمت ایران گفت:  آنچه بین ایران و مقامات افغانستان در سال‌های مختلف بحث شده یک قرارداد الزام آور حقوقی است که در سال ۱۳۵۱ درباره حق آبه ایران از هیرمند بین دو کشور اجرا شده و لازم الاجرا و حقوقی است. اصول حقوق بین‌الملل تأکید می‌کند که هر کس در افغانستان حاکم است این حق آبه را برای ایران و طبیعت منطقه قائل شود. بسیاری از رودهای مرزی از خاک ایران می‌آمدند و به افغانستان می‌رفتند و امروز با این انحراف در آب نه موضوع حق آبه بلکه موضوع محیط زیست منطقه تحت تاثیر قرار گرفته است. در سال آبی گذشته کمتر از ۵ درصد از حق آبه ایران تامین شد و تاکنون هم حق آبه‌ای تامین نشده است. آنچه به عنوان باز شدن سدهای آبی است باید از وزارت نیرو سؤال کرد. به عنوان موضع وزارت خارجه عرض می‌کنم این قرارداد ۱۳۵۱ تنها قراردادی است که با جدیت به عنوان وظیفه حقوقی طرف افغانستانی پیگیری می‌کنیم.

خبر در حال تکمیل می باشد...