کد خبر: ۳۷۳۷۴۶
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۱۰۰

جمهوری‌خواهان آمریکا: پوتین قوی‌تر از بایدن است

ایسنا نوشت:یک نظرسنجی تازه نشان داد، هم‌زمان با اینکه دست‌کم ۱۰۰ هزار نیروی روس در نزدیکی مرز اوکراین مستقر شده‌اند، از هر ۱۰ جمهوری‌خواه شش تن و ۶۲ درصد از افراد مستقل متمایل به حزب جمهوری‌خواه معتقدند که رئیس جمهوری روسیه "رهبر قوی‌تری" نسبت به همتای آمریکایی‌اش است.

نظرسنجی جدید پایگاه یاهو نیوز - پایگاه یوگاو نشان داد که حدود ۲۵ درصد از جمهوری‌خواهان از جانبداری خودداری کردند و گفتند، نه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و نه جو بایدن، همتای آمریکایی‌اش از آن یکی قوی‌تر نیست.

براساس این نظرسنجی، تنها چهار درصد از جمهوری‌خواهان معتقدند که بایدن رهبر قوی‌تری نسبت به پوتین است.

"جان سیفر" که در مسکو کار کرده و در جریان سه دهه فعالیتش در سرویس مخفی سازمان سیا عملیات‌هایی را در روسیه انجام داده است، درباره نتایج این نظرسنجی گفت: شرم بر آنها باد. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه از آمریکا متنفر است. او می‌خواهد هر کار می‌تواند انجام دهد تا آمریکا را در کل جهان تضعیف کند. او به نیروهای ما در افغانستان حمله کرد. او هر مساله سیاست خارجی را از جمله آنهایی که جمهوری‌خواهان سال‌ها از آنها حمایت کرده‌اند، متزلزل می‌کند. او مردم را در سراسر جهان ترور می‌کند.

وی تاکید کرد: این طرز فکر شدیدا کوته‌بینانه و از نظر سیاسی احمقانه است.   

در این نظرسنجی که از بیستم تا بیست و چهارم ژانویه انجام شد، ۱۵۶۸ آمریکایی از جمله ۵۰۰ تن که خود را جمهوری‌خواه یا متمایل به جمهوری‌خواهان معرفی کردند، شرکت داشتند. حاشیه خطای این نظرسنجی نیز ۲.۸ درصد برآورد شده است.

این نظرسنجی همچنین نشان داد، تعداد شرکت‌کنندگان جمهوری‌خواهی که معتقدند پوتین رهبر قوی‌تری نسبت به بایدن است در بین افرادی که فاکس نیوز را به عنوان منبع خبری اصلی خود معرفی کردند به ۷۱ درصد افزایش یافته، در حالی که این آمار در بین افرادی که شبکه‌های دیگری را ترجیح می‌دهند به ۵۴ درصد کاهش یافته است.

"تاکر کارلسون"، گوینده سرشنای فاکس نیوز در ماه‌ها و هفته‌های اخیر بارها حمایت خود را نسبت به روسیه در مقابل اوکراین ابراز کرده و در تاریخ ۱۰ نوامبر سال ۲۰۲۱ این سوال را مطرح کرده بود که چرا آمریکا طرف اوکراین را می‌گیرد و نه طرف روسیه را و در دسامبر همان سال نیز تاکید کرد که اقدام پوتین در بسیج نظامی نیروهایش در نزدیکی اوکراین توجیه‌پذیر است.

وی دوشنبه شب گفته بود: اوکراین از نظر استراتژیکی برای آمریکا بی‌ربط است. هیچ آدم منطقی نمی‌تواند از جنگ با روسیه بر سر اوکراین دفاع کند.

نظرسنجی‌های قبلی نیز حاکی از آن هستند که جمهوری‌خواهانی که زمانی نسبت به روسیه جنگ‌طلب بودند اکنون موضع نرم‌تر دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا و کارلسون را پذیرفته‌اند.