کد خبر: ۳۷۳۹۳۱
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۰۶۸

آمریکا: در آستانه توافق با ایران هستیم

ایرنا نوشت: یک مقام ارشد کاخ سفید اعلام کرد که ایران و آمریکا در آستانه یک توافق احتمالی برای بازگشت به برجام هستند.
ایرنا نوشت: یک مقام ارشد کاخ سفید اعلام کرد که ایران و آمریکا در آستانه یک توافق احتمالی برای بازگشت به برجام هستند.

به گزارش پایگاه خبری آکسیوس، «برت مک گرک» هماهنگ کننده امور خاورمیانه کاخ سفید گفت که ایران و آمریکا در آستانه یک توافق احتمالی برای بازگشت به برجام هستند.

مک گرک گفت که مذاکرات به "نقطه اوج" نزدیک شده و ایالات متحده به زودی متوجه خواهد شد که آیا ایران آماده است تا به پایبندی کامل به توافق هسته ای ۲۰۱۵ بر اساس شرایطی که واشنگتن آن را بپذیرد، بازگردد یا خیر.

این مقام کاخ سفید برغم خوشبینی نسبت به مذاکرات مدعی شد که واشنگتن آماده این احتمال است که مذاکرات بدون دستیابی به یک توافق شکست بخورد.

او گفت که دولت بایدن همچنان بر بازگرداندن توافق هسته ای متمرکز است و علاقه ای به توافق موقت «کمتر در ازای کمتر» ندارد.

مذاکره‌کنندگان این روزها سرگرم تکمیل پیش نویس متن توافق و همچنین تصمیم‌گیری در مورد برخی موضوعات مورد اختلاف هستند. «وانگ کوان» مذاکره کننده ارشد چین دیروز اظهار داشت که طی دو روز گذشته هیات‌ها در قالب‌های مختلف دوجانبه و چندجانبه در مورد مسائل اساسی دیدار کردند تا اختلافات در مورد رفع تحریم ها، تضامین و راستی آزمایی را بیشتر کاهش دهند.

وی در مورد تضامین مورد نظر ایران بیان داشت: به نظر ما مطالبات ایران منطقی و مشروع است؛ در تلاش هستیم تا آن‌ها را به متن تبدیل کنیم.

مذاکرات به اذعان قریب به اتفاق هیات‌های مشارکت کننده، به رغم پیچیدگی برخی موضوعات و ضرورت تصمیم‌گیری‌های سیاسی در مسیر پیشرفت قرار دارد. میخائیل اولیانوف مذاکره کننده ارشد روسیه یکشنبه گذشته به ایرنا گفت که رایزنی‌های سیاسی گام به گام جریان دارد و مذاکرات رو به پیشرفت است.