کد خبر: ۳۷۷۶۸
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۷۴۰

بررسي گوشي گلکسي اس 5 + قيمت

باشگاه خبرنگاران: در اينکه سال 2013 يک سالي پر از هيجان در رابطه با حضور تبلتها، فبلت‌ها و اسمارتفونها بود شکي نيست، اما اينطور که به نظر مي رسد امسال هم ،سالي پر از ايده ها و محصولات جديد خواهد بود که مکمل تمام پرچمداراني است که سال قبل خود نمايي مي کنند.
امسال هم کمپاني هاي بنام توليد کننده تلفن همراه ،يکي پس از ديگري شگفتي جديدي را در راه دارند. سامسونگ تا کنون بيش از 200 ميليون Galaxy S در سراسر دنيا به فروش رسانده است و قصد دارد تا با S5 اين رقم را نجومي تر کند. سامسونگ در اين گوشي سعي کرده است از پردازنده سريعتر، صفحه نمايش بزرگتر، سنسورهاي جديد و يک دوربين قوي تر بهره ببرد تا بتواند با پرچمداران ساير برند ها رقابت پاياپايي داشته باشد.


طراحي

اگر به دنبال يک بدنه فلزي و طراحي متفاوتي در S5 مي‌گرديد، کاملا در اشتباهيد چراکه اين گوشي مانند ديگر Galaxy ها بدنه اي پلاستيکي دارد. يک اندرويد پلاستيکي ديگر از سامسونگ!

به غير از قاب پشتي که طراحي شبيه پوشش توپ گلف دارد Galaxy S5 تغيير ظاهري ديگري نسبت به S4 ندارد. جنس قاب پشتي با پلاستيک نرم پوشيده شده است و حس خوبي به کاربر مي‌دهد. با اينکه بدنه گوشي کاملا پلاستيکي است اما ويژگي هاي خوبي نظير ضد آب بودن و امکانات سخت افزاري بالا دارد. به دليل اينکه گوشي ضد آب است پس از باز و بسته کردن قاب باتري و يا در پوش پورت به شما تذکر داده مي‌شود که از بسته شدن پوشش ها اطمينان حاصل کنيد.

مثل Note 3 از پورت USB3 براي شارژ و انتقال داده استفاده شده است. اين پورت با پوششي در مقابل آب محافظت شده است. در پشت گوشي نيز علاوه بر دوربين سنسور تشخيص ضربان قلب در کنار فلاش ديده مي‌شود.


رابط کاربري

سامسونگ سعي کرده است ظاهر کاربري خود را نسبت به گذشته دستخوش تغييراتي کند. اين رابط کمي آسان تر شده است و دسترسي به تنظيمات بي درد سر تر است. البته اگر قبلا با گوشي هاي اندرويدي سامسونگ کار کرده باشيد اين رابط کمي گيج کننده به نظر مي رسد اما بعد از مدتي به آن عادت خواهيد کرد. تمام ويژگي‌هايي که در S4 ديده بوديم نظير Smart Stay، Air gesture ، Multi Window در S5 موجود است و به غير از اين‌ها ويژگي‌هاي جديدي مثل Toolbox ، Baby crying detector ، Kids mode ، private mode نيز اضافه شده است. يک حالت simple mode نيز وجود دارد که رابط کاربري را ساده تر و آيکون ها را بزرگتر نمايش مي‌دهد .

گوشي S5 مجهز به يک پردازنده 2.5 گيگاهرتزي چهار هسته اي Qualcomm Snapdragon 801 است. البته اين گوشي مانند Note 3 در دو نسخه 4 و 8 هسته‌اي معرفي شده است. نسخه 8 هسته اي مجهز به پردازنده Exynos 5 با 4 هسته 1.9 گيگاهرتزي و 4 هسته 1.3 گيگاهرتزي است. بر خلاف Galaxy Note 3 حافظه RAM 3 گيگابايت نيست و ظرفيت آن 2 گيگابايت است، از اين 2 گيگابايت هميشه 1.1 گيگابايت آن توسط برنامه‌هاي سيستمي اشغال است. اين گوشي در ظرفيت‌هاي 16 و 32 گيگابايت عرضه شده است از 16 گيگابايت حافظه داخلي حدود 11.3 گيگابايت قابل استفاده توسط کاربر است و مابقي توسط سيستم عامل و برنامه‌ها اشغال شده اما نگران نباشيد شما مي‌توانيد تا 128 گيگابايت کارت حافظه Micro SD به گوشي اضافه کنيد. در تست بنچ مارک هاي مختلف اين گوشي توانست امتيازات خوبي کسب کند البته HTC M8 امتياز بهتري نسبت به Galaxy S5 دارد.


صفحه نمايش

يکي از بهترين صفحه نمايش‌هايي که ما تاکنون در گوشي‌هاي همراه ديده بوديم صفحه نمايش S5 است. سامسونگ بيشترين ميزان روشنايي را در اين صفحه نمايش به کار گرفته است. اين صفحه نمايش توانسته عدد نيتس 698 را به دست بياورد که مربوط به سطح روشنايي صفحه نمايش در زير نور مستقيم خورشيد است و اين عدد باعث مي‌شود که گلکسي اس 5 روشنترين صفحه نمايش OLED در بين تمام گوشي‌هاي هوشمند داشته باشد. علاوه بر اين روشنايي بالا، صفحه نمايش با يک پوشش ضد بازتاب پوشيده شده که با ترکيب اين دو، گلکسي اس 5 بهترين خوانايي را در زير نور خورشيد دارد. سامسونگ اعلام کرده که اين صفحه نمايش 27 درصد بيشتر از صفحه نمايش‌هاي هم اندازه که از جنس LCD هستند قدرت دارد. اين صفحه نمايش تراکم پيکسلي حدود 432 پيکسل بر اينچ دارد. ترکيب رنگ ها نيز در اين صفحه نمايش بسيار زيباست . زواياي ديد اين صفحه نمايش نيز بسيار عاليست .در تنظيمات صفحه نمايش هم مي توانيد حالت هاي مختلف براي تنظيم رنگ صفحه نمايش داشته باشيد.


دوربين

اين بار سامسونگ از سنسور 16 مگاپيکسلي براي پرچمدار خود استفاده کرده است. اين دوربين کيفيت بسيار بالايي دارد علاوه بر اين فوکوس اتوماتيک آن بسيار سريع است. براي فوکوس روي سوژه تنها 0.3 ثانيه زمان نياز داريد. هنگاميکه صفحه قفل است با کشيدن انگشت خود به سمت چپ مي توانيد به راحتي به قسمت دوربين برويد و نياز به باز کردن گوشي نداريد. علاوه بر تنظيماتي چون تشخيص چهره، Burst shote، تنظيم نور و غيره قابليت هاي جالب ديگري به دوربين افزوده شده است. يکي از بهترين و جالب ترين امکانات اين دوربين قابليت selective focus است. در اين حالت مي توانيد از سوژه خود عکس بگيريد تعيين کنيد فوکوس روي کدام بخش از عکس باشد . اين قابليت در M8 با دو دوربين انجام مي گيرد. يکي ديگر از امکانات دوربين قابليت Audio zoom است که قبلا در G2 از ال جي ديده بوديم. نکته منفي در اين دوربين نداشتن OIS يا لرزش گير لنز به صورت مکانيکي است. به هر حال کيفيت عکس هاي گرفته شده با دوربين در نور روز و نور زياد عاليست اما در نور کم دوربين One m8 کيفيت بالاتري ارائه مي دهد. S5 مي تواند با کيفيت Ultra HD فيلمبرداري کند. صداي ويدئو ها هم به صورت استريو ذخيره مي‌شوند. در هنگام فيلمبرداري فوکوس لمسي و بزرگنمايي را هم در اختيار خواهيد داشت.

نکاتي در مورد: S5

تماس در حاليکه گوشي شما قفل است:

شما مي‏ توانيد براي گوشي خود تعيين کنيد که در چه مواقعي امکان برقراري تماس با استفاده از هندزفري بلوتوث برقرار باشد. هر زمان که گوشي شما قفل باشد و يا فقط زمان بازبودن گوشي.

Toolbox

مانند گوشي ‏هاي اپل يک ابزار دايره شکل کوچک روي صفحه قرار گرفته است که دسترسي به برنامه ‏هاي ضروري را آسان تر مي ‏کند. شما مي توانيد تا 5 برنامه را درون آن قرار دهيد و به راحتي در هر جايي از منوهاي گوشي از اين طريق آنها را باز کنيد.

Download booster

يکي از قابليت‏ هاي جديد S5 امکان استفاده همزمان از LTE و Wifi براي دانلود است. با استفاده از اين قابليت مي توانيد با تجميع سرعت پهناي باند از طريق ديتا و WiFi از سرعت بيشتري بهره مند شويد.


Finger scanner

اين قابليت پيش از S5 تنها در آيفون 5s و اچ تي سي وان ديده شده بود و اکنون سامسونگ اين فن آوري را در پرچمدار جديد خود استفاده کرده است. سامسونگ قول داده است که اطلاعات شخصي و اثر انگشت کاربران به صورت local در گوشي ذخيره مي شود و امنيت آن بالاست. شما مي توانيد 3 انگشت خود را براي اين برنامه تعريف کنيد. براي تعريف انگشت به منوي setting و قسمت finger print manager رفته و انگشت خود را 8 مرتبه به آرامي روي کليد home بکشيد تا تمام مربع‏هايي که به شما نمايش داده شده است رنگي شوند. سپس بايد يک پسوورد نيز براي آن تعريف کنيد. در آخر بايد حالت screen lock را گزينه fingerprint انتخاب کنيد.

حالت Auto Focus

اين حالت در دوربين گوشي به شما اجازه مي دهد تا لحظه‏ هاي مهم را از دست ندهيد. فوکوس اتوماتيک در گوشي ‏هاي پرچمدار ساير برندها در سال 2013 حدود 1 تا 2 ثانيه زمان احتياج داشت اما در S5 اين زمان حدود 0.3 ثانيه است تقريبا مشابه دوربين‏ هاي ديجيتال.

Baby crying detector

اين حالت زماني مورد استفاده قرار مي گيرد که مي خواهيد از وضعيت کودک خود با خبر شويد براي اين منظور بايد گوشي شما با ساعت galaxy gear شما جفت شود.

هنگامي که کودک گريه مي کند گوشي و ساعت شروع به پيغام دادن از طريق لرزاننده و فلاش دوربين مي کنند . براي فعال سازي اين امکان بايد به قسمت accessibility و بعد hearing و در آخر babycrying detector را فعال کنيد.

اضافه شدن dictionary به منوي ويرايش متن

يک ديکشنري به منوي ويرايش متن اضافه شده است که مي توانيد از آن در هنگام مرور فايل هاي متني و صفحات متن استفاده کنيد. خوشبختانه زبان فارسي نيز در اين ديکشنري وجود دارد اما مانند ديکشنري که در تبلت هاي ايسوس ديده مي شد کامل نيست و حتي قابليت ترجمه متن را ندارد.

S Health

يکي از امکاناتي که در سامسونگ S5 ديده مي شود گزينه S Health است. در اين قسمت و با استفاده از سنسوري که در زير دوربين گوشي قرار گرفته ضربان قلب شما اندازه گيري مي‌شود. سامسونگ ادعا دارد اين سنسور ميزان خطاي کمي دارد. علاوه بر اين برنامه هاي سلامتي ديگري نيز در منوي S Health قرار دارد که مي تواند مورد توجه ورزشکاران باشد.

Kids mode

منويkidsmode براي اولين بار در تبلت kidsسامسونگ معرفي شد. اينبار سامسونگ ويجت kids mode رادر s5 قرار داده که مي توانيد آنرا دانلود و نصب کنيد. اين گزينه دسترسي محيطي کودکانه به فرزندشما مي دهد و از ورود او به ساير قسمت ها جلوگيري مي کند.

private mode

اين گزينه گوشي را کاملا شخصي مي کند و مي توانيد فايل ها، تصاوير و هر قسمتي را که دوست داريد از دسترس ديگران خارج کنيد.

قابليت بزرگنمايي در همه جا

با سه باز ضربه زدن روي هرجايي از صفحه نمايش ميتوانيد بزرگنمايي داشته باشيد . حتي در منوها هم ميتوانيد اينکار را انجام دهيد.

Ultra Power Mode

سامسونگ ادعا دارد با اين قابليت تنها با ده درصد باتري باقيمانده گوشي شما مي تواند 24 ساعت گوشي را روشن نگه دارد. با فعال کردن اين قابليت، صفحه نمايش شما به حالت سياه و سفيد در مي آيد و تمام قابليت هاي غير ضروري گوشي غير فعال مي کند.


قابليت هاي ديگر:

يکي ديگر از قابليت هاي اين گوشي، قابليت دانلود زنگ از دراپ باکس است. شما در قسمت رينگتون مي توانيد زنگ دلخواه خود را از دراپ باکستان به گوشي وارد کنيد و از آن استفاده کنيد.

يک قابليت جذاب نيز در کيبورد وجود دارد. مي توانيد کلماتي که بيشتر از آن استفاده مي کنيد را به عددهاي کيبورد اختصاص دهيد و با نگه داشتن کليد هاي عددي، کلمه مورد نظر را بدون درد سر در متن خود بگنجانيد.

قابليت بهينه سازي صداي هدفون ها براي پخش موزيک يکي ديگر از امکانات S5 است.

مانند S4 Active اين گوشي نيز مقاوم در برابر آب تا عمق يک متر به مدت 30 دقيقه است. براي اين منظور تمامي پورت هاي دستگاه با پوشش پوشيده شده است و اگر درپوشي را باز کنيد به شما هشدار داده مي شود.


و در نهايت

گوشي Galaxy S5 يک گوشي قدرتمند از سامسونگ است. سامسونگ در هر بار معرفي پرچمداران خود قابليت هاي جديدي را به آنها اضافه ميکند اما علاقه اي به تغيير در ساختار و عوض کردن ظاهر گوشي هاي خود ندارد. ويژگي هاي جديد اين گوشي نظير برنامه سلامتي، سنسور تشخيص اثر انگشت، ضد آب بودن گوشي، سنسور ضربان قلب، قابليت ultra power saving و ... و البته رنگ هاي زيبايي که براي اين گوشي در نظر گرفته شده است مي تواند به فروش بالاي پنجمين کهکشان سامسونگ کمک کند.