کد خبر: ۳۷۹۳۲
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۵۴۷
روایت روزنامه کانادایی از ایران:

اینجا مردم به روس ها اعتماد ندارند/حکام خلیج فارس دشمنان طبیعی پارسیان هستند

آرت دوفر، یک تاجر بسیار موفق است که کنجکاوی غیرمعمولش، او را به جاهایی می‌برد که بیشتر کانادایی‌ها نمی‌روند. دوفر که به تمام جهان سفر کرده به جاهایی مثل کره‌شمالی، کوبا، مغولستان، میانمار و اخیر به ایران رفته است.
گلوب اند میل نوشت: آرت دوفر، یک تاجر بسیار موفق است که کنجکاوی غیرمعمولش، او را به جاهایی می‌برد که بیشتر کانادایی‌ها نمی‌روند. دوفر که به تمام جهان سفر کرده به جاهایی مثل کره‌شمالی، کوبا، مغولستان، میانمار و اخیر به ایران رفته است.

به گزارش سرویس بین الملل «تیک» Tik.ir، او در بازگشت از هر سفر نظراتش را می‌نویسد و در مورد ایران نیز چنین کرده است. او به همراه یک گروه کوچک، ۱۰ روز در ایران مانده و از شهرهای تهران، قم، اصفهان و شیراز دیدن و با دو مقام ارشد، تاجران، دانشجویان و اعضای اتاق بازرگانی و دیپلمات‌ها دیدار کرده است. مسلما با سپاه و پلیس دیدار نکرده اما با یک مشاور ارشد حسن روحانی ملاقاتی داشته است.

بینش دوفر جذاب است و با گزارش‌های سیاه و سفید رسانه‌های غربی و تخریب‌های دولت کانادا بسیار متفاوت است. جان برد، وزیر خارجه کانادا اخیرا در سخنرانی برای کنگره یهودی آمریکا گفته است که ایران بزرگترین تهدید برای صلح جهانی است. وزیر احتمالا گزارش اتحادیه ضد افترا را خوانده که گفته است ایران کمترین نظرات ضدیهود را در خاورمیانه داراست.

برخی از اظهارات دوفر را بخوانیم:

این کشور در مورد توافق هسته‌ای جدی است و به نتیجه مذاکرات برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران خوش‌بین است، همانطور که جان کری وزیر خارجه آمریکا این‌گونه است.

دولت جدید بسیار متفاوت از دولت قبلی است. معتدل است و می‌خواهد با غرب روابط بهتری داشته باشد. ایرانی‌ها به روس‌ها اعتماد ندارند. می‌خواهند به آن‌ها احترام گذاشته شود. پاکستان یک تهدید امنیتی جدی است. دولت های دشمنانی طبیعی هستند؛ به هر حال ایرانی‌ها، پارسی هستند.

ایران سرمایه انسانی عظیمی دارد؛ ۹۸ درصد جوانان باسوادند. میلیون‌ها ایرانی تحصیل‌کرده کشور را ترک کرده‌اند.

زنان تقریبا در تمام موسسات کار می‌کنند. آن‌ها اجازه رانندگی دارند و می‌توانند به حرفه‌شان بپردازند.

فیسبوک و توییتر ممنوع است اما برخی آن را دور می‌زنند. اقتصاد بخاطر تحریم‌ها در فشار است، خصوصا در بخش بانکی و بازرگانی. با این وجود حدود ۳۰۰ شرکت با ارزش سرمایه ۱۵۰ میلیارد دلار در بورس شرکت دارند. این کشور منابع نفتی عظیمی دارد.

گروه‌های تندرو که برای سرنگونی بشار اسد می‌جنگند، دشمنان ایران هستند. ایران به اندازه غرب از طالبان و تندروهای سنی متنفر است.

در مورد کانادا، ما از مرحله پرت هستیم. چون دولت محافظه‌کار ما سفارت کانادا در تهران را تعطیل کرده و مدام ایران را محکوم می‌کند و تمام خط‌ها را از دولت اسرائیل می‌گیرد.