کد خبر: ۳۷۹۹۵
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۲۳۱
گزارش کریستین ساینس مانیتور از

توقف عقیم کردن رایگان مردان در ایران و پوستر سعید جلیلی در مورد باروری!

ایران در زمینه کنترل جمعیت با تجلیل بین المللی روبرو شد، اما نگرانی از کاهش جمعیت باعث شده است تا تدابیر قبلی کنار گذاشته شود. مقامات می گویند رشد جمعیت چندان سریع نخواهد بود.
کریستین ساینس مانیتور نوشت: ایران در زمینه کنترل جمعیت با تجلیل بین المللی روبرو شد، اما نگرانی از کاهش جمعیت باعث شده است تا تدابیر قبلی کنار گذاشته شود. مقامات می گویند رشد جمعیت چندان سریع نخواهد بود.

به گزارش سرویس بین الملل «تیک» Tik.ir، زمانی در یکی از مراکز تنظیم خانواده بر روی زمین خط سبزی ترسیم شده بود که به بخش عقیم کردن مردان منتهی می شد تا مردان بدون احساس شرم و حیا، این بخش را در این مرکز تنظیم خانواده به راحتی پیدا کنند.

برای حدود 20 سال، هزاران مرد این فلش راهنما را تعقیب کردند تا در برنامه کنترل جمعیت که سازمان ملل متحد آنرا بسیار موفقیت آمیز و الگویی برای جهان اسلام توصیف کرد، شرکت کنند.

امروزه دیگر خبری از برنامه کنترل جمیت نیست و طرح عقیم کردن رایگان مردان دو سال پیش متوقف شد و مقامات ایران که از تاثیر منفی کاهش نرخ تولد آگاهند، افزایش زاد و ولد را تبلیغ و تشویق می کنند.

دولت ایران، کاهش جمعیت کشور را نه فقط عاملی برای بروز مشکلات اقتصادی در کشور در آینده بلکه ضعف ملی تلقی می کند. سعید جلیلی، مذاکره کننده هسته ای پیشین ایران،ماه گذشته پوستری منتشر کرد که روی آن نوشته شده بود" کاهش جمعیت مساوی است با کاهش قدرت نظامی".

امروزه بیشتر ایرانیان حاضر نیستد امکانات محدود خود را با داشتن فرزندان بیشتر محدودتر کنند. آنها هم اکنون برای تامین زندگی خود به علت مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم ها و سوء مدیریت به سختی تلاش می کنند. به گفته مقامات بهداشتی، طرح تحت بررسی در مجلس ایران درباره ممنوعیت کامل عقیم کردن مردان، بسیار بعید است که به تصویب برسد،اما همین بحث ها نشان می دهد هستند سیاستمدارانی که تلاش می کنند تا چنین تصمیمی اتخاذ شود.

یک پزشک ایرانی که تا کنون در مراکز دولتی 9 هزار مورد عمل عقیم کردن مردان را انجام داده و اکنون به طور خصوصی این کار را انجام می دهد، می گوید وقتی به محله های مختلف حتی فقیر نشین می روم، مردم به سیاست افزایش فرزندان که برای آینده برنامه ریزی می شود،علاقه ای نشان نمی دهند.

وی گفت بسیاری از مردم قبول ندارند که فرزند بیشتر به زندگی بهتر می انجامد. به گفته این پزشک از زمانی که هزینه عقیم کردن مردان افزایش یافته، شمار سقط جنین های غیرقانونی بیشتر شده است.

این پزشک گفت مردم این توصیه را نخواهند پذیرفت. دولت باید ابتدا زیرساخت ها، مسکن و اقتصاد را سر و سامان دهد و سپس درباره افزایش جمعیت تصمیم گیری کند. وی گفت اگر سیاست جدید ادامه پیدا کند، بحران تازه ای پدید خواهد آمد.

در خلال دو دهه گذشته، بیشتر حمایت های دولتی از برنامه کنترل جمعیت قطع شده و آموزش های اجباری مربوط به پیشگیری از بارداری جای خود را به آموزش مسایل مربوط به زناشوئی و خانواده با تاکید بر داشتن فرزندان بیشتر، داده است. با متوقف شدن طرح عقیم کردن مردان در مراکز دولتی، به گفته زنان، قرص های ضد بارداری خارجی تقریباً نایاب و قرص های تولید داخل نیز گران شده اند.

به گفته یک پزشک بخش دولتی، در برخی از زمینه ها تصمیمات درستی اتخاذ شده است. در گذشته که عقیم کردن مردان به طور رایگان انجام می شد برخی از مردان بدون تفکر کافی به این کار مبادرت می کردند، اما پس از مدتی از کرده خود پشیمان شده و بر باروری دوباره خود پافشاری می کردند.

امروزه از مردانی که برای عقیم شدن در مراکز درمانی صف می کشند خواسته می شود تا ابتدا در مراکز درمانی دولتی در دو جلسه مشورتی شرکت کنند. در یکی از مراکز دولتی که پیش از این عمل عقیم کردن مردان به طور رایگان انجام می شد از هر 5 مردی که در جلسات مشورتی شرکت کرده بودند فقط یک نفر به عقیم شدن رضایت داد و از میان این گونه مردان حتی یک نفر نیز خواستار بازیافتن قدرت باروری خود نشده است.

یک پزشک دیگر بخش دولتی می گوید پرداخت حدود 200 دلار به عنوان هزینه عقیم شدن نیز از جمله عواملی است که برخی از مردان را از این کار باز داشته است.

یک کارمند بانک، عکس دو کودک خردسال خود را که کوچکی شش ماه دارد روی صفجه تلفن همراه خود نشان می دهد. وی سه هفته پیش به اصرار همسرش که دو فرزند خود را به روش سزارین به دنیا آورده، خود را عقیم کرده است.

پرداخت هزینه این عمل برای این کارمند بانک که برای تامین زندگی خود شغل دومی نیز دارد آسان نبوده است اما به هر حال از تامین هزینه یک فرزند دیگر آسانتر بوده است. این زن و شوهر که هر دو از نسل دوران پر زاد و ولد هستند خود را عضو طبقه متوسط به بالا می دانند.

این بانکدار و همسرش که دارای مدرک کارشناسی در رشته ریاضی است و در یک صحافی کار می کند احساس می کند قادر نیستند زندگی بیش از دو فرزند را تامین کنند.

این بانکدار 32 ساله با ریشی کاملا مرتب و ساعتی طلائی رنگ در دست دارد،می گوید علت اصلی خودداری از فرزند بیشتر، هزینه زندگی، مواد غذایی، پوشاک، اجاره خانه و تورم است که هزینه هنگفتی را به خانواده ها تحمیل می کنند.

این پدر دو فرزند می گوید افرادی هستند که عقاید خاصی دارند و به آنچه که دولت می گوید باور دارند و فرزندان بیشتری خواهند داشت. و هستند کسانی چون من که برایشان مسایل مالی در اولویت قرار دارد.