کد خبر: ۳۸۳۸
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۲۹۷
فارین افرز:

آمریکا جت هایش را در نزدیکی ایران مستقر نکند؛ مشکلات تشدید می شود/برای مقابله با تهران، در خاک کشورهای حاشیه خلیج فارس مستقر شوید

استقرار هواپیماهای جنگنده در پایگاه‌های زمینی چندی از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به صورت تئوریک واشنگتن را قادر می‌سازد تا جلوی ایران را بگیرد، به متحدان خلیج فارس اطمینان بخشد، از ناوهای هواپیمابر گران‌قیمت خلاص شود، و وابستگی خود به سلطنت تحت محاصره بحرین، که ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده در آن مستقر است را کاهش دهد.


نشریه "فارین افرز" نوشت: امریکا همواره ترجیح به استقرار هواپیماهای جنگی خود بر روی ناوهای خود در خلیج فارس و آبهای اطراف آن می داده است، اما اکنون باید تغییر رویه دهد و آنها را در خاک کشورهای حاشیه خلیج فارس مستقر کند.

به گزارش سرویس بین الملل تیک Tik.ir، در این مقاله آمده است: حفاظت از منافع آمریکا در خاورمیانه هرگز آسان نبوده اما جریان‌های اخیر، تنها به دشواری آن افزوده است. بهار عربی منجر به سقوط متحدان کلیدی [ایالات متحده] در مصر و یمن و تضعیف سلطنت بحرین شده و کاهش بودجه دفاعی ایالات متحده، منابع کمتری را برای اجرای تعهدات امنیتی آن باقی گذاشته است.

استقرار هواپیماهای جنگنده در پایگاه‌های زمینی چندی از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به صورت تئوریک واشنگتن را قادر می‌سازد تا جلوی ایران را بگیرد، به متحدان خلیج فارس اطمینان بخشد، از ناوهای هواپیمابر گران‌قیمت خلاص شود، و وابستگی خود به سلطنت تحت محاصره بحرین، که ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده در آن مستقر است را کاهش دهد.

استقرار جنگنده‌های اضافی در نزدیکی ایران، آسیب‌پذیری نیروهای با ارزش ایالات متحده به حملات موشکی را افزایش می‌دهد. اگرچه ایران نمی‌تواند نقاط دوردست را به دقت هدف‌گیری کند، اما قطعاً می‌تواند اطراف پایگاه‌های هوایی، در کشورهای شورای همکاری، را هدف قرار دهد.

کشورهایی مانند قطر و امارات متحده عربی که در حال حاضر پناهگاه‌های تقویت‌شده هواپیما دارند ولی اجازه استفاده از آن را به ایالات متحده نمی‌دهند. علاوه بر این، از زمان پایان جنگ سرد، ثابت شده است که پنتاگون، با وجود تهدید موشکی روزافزون در نقاط مختلف جهان، تمایلی به سرمایه‌گذاری در تدابیر پایگاه‌های بسیار هزینه‌بر ندارد.

استفاده از هواپیماهای اضافی در پایگاه‌های زمینی منطقه می‌تواند معضلات جدیدی ایجاد کند. یعنی، ممکن است که ایالات متحده با استفاده از نیروی هوایی پایگاه‌های زمینی به جای حضور نظامی دریایی، قادر به استفاده از هواپیماهای جنگنده خود در زمانی که بیشتر از همه به آنها نیاز دارد نباشد.

اگر جمعیت یک کشور با اقدامات ایالات متحده مخالف باشند، رهبران آن تمایلی ندارند که با حمایت از عملیات نظامی آمریکا در خارج از کشور، خطر یک واکنش شدید در خانه را به جان بخرند. برای مثال در سال 1996، تمام کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، درخواست واشنگتن برای حمله به عراق از خاک خود را به دلیل مخالفت گسترده عمومی رد کردند.

تا به امروز، بسیاری از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس تمایلی به قبول استقرار دائم نیروهای ایالات متحده در خاک خود ندارند، و دلیل کمی نیز وجود دارد که این مسئله در آینده تغییر کند. در نتیجه، ایالات متحده از واحدهای خود بر یک اساس چرخشی استفاده کرده و به کشورهای محلی اجازه می‌دهد که فرض کنند نیروهای آمریکایی تنها «مهمانی موقتی» هستند. این بدین معناست که حفظ 100 تا 150 جنگنده در خلیج فارس مستلزم نیروهای بسیار بیشتری است.

در پایان، دلایل خوبی برای ایالات متحده وجود دارد تا بر چگونگی مقابله با ایران، اطمینان بخشیدن به متحدان محلی و برنامه‌ریزی قدرت با منابع کمتر تجدید نظر کند. با این حال، استقرار تعداد زیادی هواپیمای جنگنده در خلیج فارس و نزدیکی ایران، به احتمال زیاد، نه تنها مشکلات قدیمی را تشدید می‌کند، بلکه مشکلات جدیدی نیز ایجاد خواهد کرد.