کد خبر: ۳۸۶۴۸۳
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۳۸

رشیدی کوچی، نماینده مرودشت: طرح فروش آثار تاریخی از دستور کار مجلس خارج شد

اینکه بگوییم هر کسی می تواند با یک دوره آموزشی بیل و کلنگ دستش بگیرد و با مجوز نسبت به پیدا کردن آثار تاریخی و باستانی کشور اقدام کند کاری غیراصولی است و هیچ منطقی آن را نمی پذیرد. این طرح فاقد پختگی لازم است و به جز نگرانی حاصلی نداشت که البته خوشبختانه از دستور کار مجلس خارج شد.
جلال رشیدی کوچی با اشاره به طرح نمایندگان در مورد فروش آثار تاریخی، گفت: این طرح غیر کارشناسی و نادرست است، کسانی که این طرح را امضا کردند شاید از محتوای طرح آگاه نبودند و یا شاید به دلیل اینکه یک ماده در آن طرح گنجانده شده است با آن موافقت کردند.

نماینده مرودشت در مجلس اظهار کرد: مطرح کردن چنین مسائلی در شرایط امروز مملکت شایسته نیست،اینکه بگوییم هر کسی می تواند با یک دوره آموزشی بیل و کلنگ دستش بگیرد و با مجوز نسبت به پیدا کردن آثار تاریخی و باستانی کشور اقدام کند کاری غیراصولی است و هیچ منطقی آن را نمی پذیرد.


وی ادامه داد: آثار تاریخی ما گنج است اما گنجی است که باید به آیندگان برسد و نمی توان بروی آنها قیمت گذاشت ستون های تخت جمشید که از لحاظ مادی گنج نیست اما از لحاظ ارزش تاریخی و میراث ملی برای ما مهم و ارزشمند است و باید هر اقدامی در راستای نگهداری آن انجام شود.

وی تاکید کرد: این طرح فاقد پختگی لازم است و به جز نگرانی حاصلی نداشت که البته خوشبختانه از دستور کار مجلس خارج شد.


رشیدی گفت: آثار تاریخی نوامیس کشور ایران هستند،اگر کشور ایران را مادر حساب کنیم اینها نوامیس ایران هستند نگاه طراحان این طرح دو حالت دارد یا اینکه نگاهشان دلسوزانه بوده است که البته نمی دانستند در جهت حفظ و نگهداری این آثار چگونه باید اقدام می کردند نگاه دوم هم اینکه برخی واقعا علاقه ای به حفظ نگهداری آثار تاریخی و گذشته کشور ندارند که امیدواریم این نباشد اما برخی از ماده های این طرح نگاه دوم را تقویت می کند.