کد خبر: ۳۸۶۴۹۴
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۵۴

مرگ فرزند یوزپلنگ هم گردن تحریم‌ها افتاد؟

فارس نوشت: نتایج کالبدشکافی یوز تلف‌شده «ایران» امروز اعلام شد و معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست، عامل اصلی مرگ این یوز را «نبود شیر مناسب و تحریم‌ها» اعلام کرد.

صبح روز گذشته خبر مرگ یکی دیگر از توله‌های «ایران»، یوزپلنگ ماده که در طرح تکثیر یوزپلنگ ایرانی در اسارت در پارک ملی توران حضور دارد، منتشر شد و واکنش‌های مختلفی را برانگیخت.

بر اساس اعلام سازمان حفاظت محیط‌زیست، دامپزشک تیمارگر توله یوزها متوجه تغییر در عادت دفع آن‌ها شده بوده و به‌فوریت موضوع توسط اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان، به دامپزشکان گروه بیماری‌های دفتر حیات‌وحش منعکس و با هماهنگی دامپزشک متخصص داخلی دام کوچک از دانشکده دامپزشکی سمنان به محل نگهداری یوزها منتقل شده و پس از معاینه نسبت به درمان آن اقدام کرده بوده است.


پس از بررسی‌های انجام پذیرفته، با نظر دامپزشک متخصص، تصمیم بر این شد که توله‌ها، برای بررسی بیشتر و نظارت دامپزشکی به یک بیمارستان تخصصی دامپزشکی در تهران منتقل شوند که متأسفانه یکی از توله‌ها در مسیر انتقال به تهران تلف شد.

توله دوم (تنها توله باقیمانده) هم به بیمارستان تخصصی دامپزشکی منتقل شده و تحت نظارت‌های دامپزشکی قرار دارد.

نتایج کالبدگشایی چه شد؟

دیروز قرار بود نتایج کالبدگشایی یوز تلف‌شده اعلام شود و امروز حسن اکبری، معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفته که شیر بی‌کیفیت جان دومین پول یوز ایران را گرفته است.

وی افزود: شیر باکیفیت برای این گونه خاص در کشور وجود ندارد و شیر مخصوص هم به علت «تحریم» به‌طور مستقیم قابل خرید نیست.

معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست با پذیرش خطای سازمان حفاظت محیط‌زیست در تلف شدن توله دوم گفت: تجربه این کار در کشور وجود نداشته و از ظرفیت‌های موجود استفاده شده است.

اکبری افزود: کالبدگشایی‌هایی که انجام‌شده، نشان می‌دهد یبوست زیادی در دستگاه گوارش توله یوزپلنگ تلف‌شده وجود دارد و توده یا لخته‌ای از شیرهایی که مصرف کرده بود، هم در دستگاه گوارش آن دیده شده است.

وی ادامه داد: فرضیه‌های اول دامپزشکان این است که شیر کیفیت مناسبی نداشته و البته اقدامات تکمیلی برای کارهای تشخیصی در حال انجام است.