کد خبر: ۳۸۶۵۶۱
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۴۴

ظریفیان: اقتصاد کشور به جراحی نیاز داشت/ گزارش‌های خلاف واقع، آمارهای درهم و برهم و بزرگنمایی‌ها نباید انجام شود

ایسنا نوشت: فعال سیاسی اصلاح طلب گفت : دولت اعلام کرده، فقط قیمت چهار قلم افزایش می‌یابد، این در حالی است که لبنیات و روغن طیف‌های گسترده‌ای از اقلام را در برمی گیرد. از سویی افزایش این اقلام، ممکن است بر گرانی سایر اقلام هم تاثیر بگذارد.
ایسنا نوشت: فعال سیاسی اصلاح طلب گفت : دولت اعلام کرده، فقط قیمت چهار قلم افزایش می‌یابد، این در حالی است که لبنیات و روغن طیف‌های گسترده‌ای از اقلام را در برمی گیرد. از سویی افزایش این اقلام، ممکن است بر گرانی سایر اقلام هم تاثیر بگذارد.

غلامرضا ظریفیان با اشاره به اینکه اقتصاد کشور به اصلاحات اساسی نیاز دارد، گفت:‌ اصلاح نظام یارانه‌ای که در واقع یک جراحی اقتصادی است برای کشور لازم بود. البته این جراحی هزینه هم دارد. در واقع یک دوره پیش از جراحی وجود دارد که باید برنامه‌ریزی لازم در آن انجام شود، جراحی را کسانی انجام دهند که توانایی و اعتبار لازم را دارند و پس از دوره جراحی هم باید نظارت شود که چقدر به اهداف دست یافته‌ایم.

وی تأکید کرد: شاید دولت ناچار بود سیاست اصلاح نظام یارانه‌ای را در پیش بگیرد، ولی کشور باید به سمت اصلاحات اساسی‌تر و بنیادی‌تر در عرصه اقتصادی برود و صرف این اقدامات موسمی نمی‌تواند مشکلات اقتصادی کشور را کامل حل کند. دولت در مسیر اصلاح نظام یارانه ای باید مراقب باشد که جامعه هدف آسیب نبیند. خودِ دولت باید به دنبال جامعه هدف رفته و آن‌ها را شناسایی کند. از بروز تناقضات جلوگیری کرده و برنامه‌ای داشته باشد که به میزانی که کالاها گران می‌شود، توانایی اقشار مختلف جامعه هم افزایش می‌یابد و در واقع اجازه ندهد فشار اقتصادی بیشتری به مردم وارد شود.
این فعال سیاسی با بیان اینکه دولت باید پیش از شروع طرح مقدمات لازم را فراهم می‌کرد، در عین حال گفت: حالا که این طرح در حال انجام است، موضوع شفافیت اهمیت زیادی دارد. جامعه باید لمس کند که آن‌چه دولت می‌گوید با آنچه اجرا می‌کند یکسان است. گزارش‌هایی خلاف واقع، آمارهای درهم و برهم و بزرگنمایی‌ها نباید انجام شود. الان دولت می‌گوید می‌خواهد به ۹ دهک یارانه بدهد اما مولفه‌هایی را برای دهک بندی مطرح می‌کند که براساس آن بخش زیادی از جامعه آماری حذف می‌شود. در اینجا جامعه احساس می‌کند بین آنچه گفته شده و آنچه عمل می‌شود تفاوت وجود دارد. این معیارها باید از قبل تعیین و اعلام می‌شد.

ظریفیان با تأکید بر این‌که «دولت نباید مردم را دچار سردرگمی کند»، تصریح کرد: مردم باید احساس کنند طرحی که در حال اجراست به افزایش توانمندی‌ آن‌ها منجر می‌شود، نه اینکه با تحقیر به دنبال تأمین حداقل معیشت خود باشد. در واقع دولت نباید مردم را نه سردرگم و نه تحقیر کند، بلکه سعی کند دامنه افراد مشمول طرح را افزایش داده و این افراد را پیدا کند.

این فعال سیاسی با اشاره به این‌که «دولت اعلام کرده فقط قیمت چهار قلم افزایش می‌یابد»، اظهار کرد: این در حالی است که لبنیات و روغن طیف‌های گسترده‌ای از اقلام را در برمی گیرد. از سویی افزایش این اقلام ممکن است بر گرانی سایر اقلام هم تاثیر بگذارد. در حال حاضر افزایش اجاره مسکن فشار زیادی به مستاجران وارد کرده است ، بنابراین مهم است آن مقدار یارانه‌ای که افزایش می‌یابد، پاسخگوی تورمی که در اثر اجرای این طرح ایجاد می شود، باشد.

این فعال سیاسی در پایان با اشاره به این‌که «نباید تناقضاتی در اجرای این طرح دیده شود»، خاطر نشان کرد:‌ بخشی از کالاها اکنون تولید شده و در انبارها موجود است، اما وقتی دولت اجازه گران شدن آن‌ها را می‌دهد این سوال پیش می‌آید که چرا این کالاها که با ارز ۴۲۰۰ تومانی تولید شده هم باید گران شود؟ دولت برای موفقیت در اجرای طرح عادلانه سازی یارانه ها باید شفافیت داشته و تناقضات را رفع کند.