کد خبر: ۳۸۶۵۶۳
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۳۰

رویترز: میزان واردات نفت چین از ایران به دلیل تخفیف‌های روسیه به شکل قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته است

خبرگزاری رویترز گزارش داد که چین بعد از جنگ اوکراین برای خرید نفت به روسیه روی آورده و این موضوع موجب شده تا فروش نفت ایران به این کشور به شکل قابل ملاحظه‌ای کم شود. از آغاز جنگ اوکراین، روسیه با تحریم‌های فزاینده آمریکا و اروپا روبه‌رو شد. به همین دلیل مسکو تلاش کرد با پیشنهاد کردن تخفیف‌های بزرگ، مشتری‌های تازه‌ای برای نفت خود در شرق پیدا کند. چنانکه خبرگزاری رویترز نوشته است، چین از این «فرصت» حداکثر بهره را برده و به یکی از خریداران مهم نفت با تخفیف روسیه تبدیل شده است.
خبرگزاری رویترز روز پنج‌شنبه گزارش داد که چین بعد از جنگ اوکراین برای خرید نفت به روسیه روی آورده و این موضوع موجب شده تا فروش نفت ایران به این کشور به شکل قابل ملاحظه‌ای کم شود.

این خبرگزاری می‌نویسد که وضعیت فعلی موجب شده تا حدود ۴۰ میلیون بشکه از نفت ایران، بر روی نفتکش‌ها در آسیا بلاتکلیف باشند.

از آغاز جنگ اوکراین، روسیه با تحریم‌های فزاینده آمریکا و اروپا روبه‌رو شد. به همین دلیل مسکو تلاش کرد با پیشنهاد کردن تخفیف‌های بزرگ، مشتری‌های تازه‌ای برای نفت خود در شرق پیدا کند.

چنانکه خبرگزاری رویترز نوشته است، چین از این «فرصت» حداکثر بهره را برده و به یکی از خریداران مهم نفت با تخفیف روسیه تبدیل شده است.

رویترز گزارش داده که علاوه بر ایران، ونزوئلا نیز در پی جنگ اوکراین بخشی از بازارهای نفت خود را از دست داده است.


این خبرگزاری به نقل از منابعی که جابه‌جایی نفتکش‌ها را رصد می‌کنند نوشته است که حدود ۲۰ نفتکش که حامل نفت ایران هستند، در نزدیکی سنگاپور لنگر انداخته‌اند.

رویترز می‌نویسد که آخرین اطلاعات مربوط به میانه ماه مه (چهار روز پیش) است و نشان می‌دهد که برخی از این نفتکش‌ها از ماه فوریه در این محل لنگر انداخته‌اند.

این گزارش می‌افزاید که تعداد نفتکش‌های ایرانی که در آب‌های کشورهای آسیایی معطل هستند، از ماه آوریل به شکل قابل‌توجهی افزایش یافته است.

از ماه آوریل، فروش نفت روسیه به کشورهای شرقی شدت گرفت.

بر اساس تخمین شرکت تحلیل داده‌های «کپلر»، میزانی نفتی که ایران بر روی نفتکش‌ها در نزدیکی سنگاپور انبار کرده، حدود ۳۷ میلیون بشکه است.

ایالات متحده در فاصله کوتاهی بعد از حمله روسیه به اوکراین، واردات نفت از روسیه را ممنوع کرد.

حمید حسینی، رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی ایران به رویترز گفته است که صادرات نفت روسیه به آسیا - به ویژه چین - «تهدید بزرگی برای صادرات نفت ایران است».

از سال ۲۰۱۸ میلادی، به دلیل خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌های این کشور، فروش نفت ایران با مشکلات بسیاری روبه‌رو بوده است.

در این مدت، دولت ایران به شکل قابل‌توجهی به چین به عنوان یکی از خریداران نفتش وابسته شده است.

اطلاعات شرکت‌های تحلیل داده‌ها نشان می‌دهد که تا ماه مارس و قبل از جنگ اوکراین، صادرات نفت ایران به چین، روزانه به ۷۰۰ تا ۹۰۰ هزار بشکه در روز می‌رسید.

اما رویترز به نقل از ایمان ناصری، مدیر بخش خاورمیانه شرکت مشاوره «اف جی ئی»، نوشته است که تخمین زده می‌شود، صادارات نفت ایران به چین در آوریل به سطح ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار بشکه در روز، سقوط کرده باشد.

همایون فلک‌شاهی، تحلیل‌گر ارشد شرکت «کپلر»، هم به رویترز گفته است که با وجود کاهش واردات نفت چین، میزان واردات «نفت اورال» این کشور سه برابر شده است.

«نفت اورال» یکی از مدل‌های نفت است که در کوهستان اورال روسیه تولید می‌شود. روسیه همچنین تولیدکننده «نفت اسپو» هم هست.

چین که بزرگترین واردکننده «نفت اسپو» در جهان محسوب می‌شود، به دلیل همه‌گیری کرونا با مشکلات اقتصادی روبه‌رو شد.

این مشکلات موجب شد تا واردات نفت این کشور کم شود