وی گفت: البته این اقدام مجمع تشخیص مصلحت نظام از نظر جایگاه قانونی محل سؤال است و حدود این آیین‌نامه چندان برای مجلس مشخص نیست. مجلس در شرایط فعلی با تأمل کار را پیش می‌برد اما اگر در جایی مثل مسئله خودرو اختلاف نظر سختی به وجود بیاید، کار را با افکار عمومی مواجه خواهد کرد و آنجا مشخص می‌شود که چارچوب هیئت عالی نظارت بر سیاست‌های کلی نظام چندان مشخص نیست. روند کند قانون‌گذاری در ایران آفت است نقدعلی خاطرنشان کرد: جریان قانون‌گذاری‌ در کشور ما جریان بسیار کندی است و این مسئله آفت زیادی دارد، به‌طور مثال یکی از قوانینی که نیاز به اصلاح و بازنگری فوری دارد، قانون حمل سلاح است و یا قانون سرقت زیر ۲۰میلیون تومان که شاکی ندارد و در این خصوص هم مراجعین زیادی داریم و مواردی از این دست که اصلاح آنها از نان شب واجب‌تر است اما وقتی در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد، متوجه خواهید شد که شاید عمر مجلس به پایان برسد اما این قانون به سامان نرسد. وی با بیان اینکه تغییراتی که در هدفمندسازی یارانه‌ها اتفاق افتاده، یکی از مباحث مهم روز است، اظهار داشت: وظیفه نظارت بر بازار و اقلام اساسی از وزارت صمت به وزارت جهاد و کشاورزی جابه‌جا شده و تعزیرات در این میان نقش عمده‌ای را بر عهده خواهد داشت در حالی که قانون تعزیرات بسیار ضعیف است. نماینده مردم خمینی‌شهر با بیان اینکه کند بودن روند قانون‌گذاری و اصلاح قوانین باعث شده که مرحله چهارمی به نام شورای سران اقتصادی قوا به این پروسه اضافه شود، گفت: شورای سران اقتصادی قوا در زمانی که طولانی شدن روند سه‌گانه تصویب قوانین باعث وارد شدن ضررهای عمده به کشور شود، بر اساس اختیارات ویژه‌ای که دارند، یک قانون را مدون کرده و اختیاراتی را اعطا می‌کنند. وی افزود: سران اقتصادی قوا به تعزیرات یک سری اختیارات ویژه‌ مثل پلمپ اصناف و یا بالا رفتن میزان جرائم مختلفات در عرصه بازار را اعطا کردند تا کار پیش رود. ما از همان روزهای اول تاکید می‌کردیم که شورای سران اقتصادی قوا یک نهاد موازی در کنار نهاد تقنینی است اما امروز کل مجلس به این نتیجه رسیده‌اند که این سوپاپ اطمینان لازم است. برخی مسائل اگر بخواهد در جریان کند قانون‌گذاری قرار بگیرد، کشور متضرر خواهد شد. مسئله قانون‌گذاری در کشورمان روند طولانی دارد این طولانی بودن به جایگاه تقنین ضرر می‌زند.
کد خبر: ۳۸۶۶۸۱
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
فارس نوشت: وبگاه آمریکایی «۱۹۴۵» در توصیف زیردریایی‌های کلاس کیلو ایران نوشت که این زیردریایی‌ها بزرگ‌ترین و حرفه‌ای‌ترین زیردریایی‌های بی‌صدا در نیروی دریایی ایران است

یک وبگاه آمریکایی در گزارشی به توانمندی ایران در زمینه فناوری زیردریایی اشاره کرد و نوشت که زیردریایی‌های کلاس کیلو ساخت روسیه ایران بعنوان اولین خط دفاعی جمهوری اسلامی در امتداد ساحل ایران محسوب می‌شود.

طبق این گزارش، این زیردریایی‌های کلاس کیلو دیزلی-برقی سه هزار تُنی، بزرگ‌ترین و حرفه‌ای‌ترین زیردریایی های نیروی دریایی ایران است که در حال حاضر در بندر عباس در تنگه هرمز مستقر شده است و دست‌کم دو زیردریایی کیلو در هر لحظه آماده بهره‌برداری است.

بر اساس این گزارش، ناوگان زیردریایی ایران از ۲۶ شناور مختلف تشکیل شده است، اما این سه زیردریایی کلاس کیلو به عنوان مدافعان زیردریایی مورد علاقه نیروی دریایی ایران برجسته است.

وبگاه آمریکایی «۱۹۴۵» در گزارش خود در خصوص زیردریایی‌های کلاس کیلو نوشت، زیردریایی‌های کلاس کیلو اوایل دهه ۱۹۸۰ در جماهیر شوروی به خدمت درآمد و در اصل برای جنگ ضدسطح (aSuW) در آب‌های ساحلی طراحی شده بود و این زیردریایی قابلیت کشف زیردریایی دشمن در «برد سه تا چهار برابر بیشتر از چیزی را دارد که خودش قابل شناسایی است». این کشتی آرام به کشورهای مختلف از جمله چین و هند صادر شده است.

بر اساس این گزارش، ایران در دهه ۱۹۹۰، تنها چند سال پس از تأسیس نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (IRGCN) در طول جنگ ایران و عراق، سه زیردریایی کلاس کیلو را به دست آورد. طول این زیردریایی ها ۷۴ متر است و می تواند در مجموع ۱۸ اژدر را حمل کند و می‌تواند چندین روز در یک زمان زیر آب بماند.

بر اساس این گزارش، این زیردریایی‌ها از ترکیبی از دیزل و نیروی الکتریکی برای رانش استفاده می‌کنند که باعث کاهش بار ناشی از بارگذاری مجدد سکوها برای شارژ و افزایش طول عمر زیر آب می‌شود. علاوه بر این، این زیردریایی‌های کلاس کیلو به عمق حداقل ۱۶۴ فوت نیاز دارند. این محدودیت مانع از عملیاتی شدن زیردریایی‌ها در نزدیک به دو سوم خلیج فارس می شود.

طبق این گزارش،‌ صفحات پژواک زیردریایی‌های کیلو یا صفحات مصنوعی بزرگ که حاوی حفره‌های کوچک است موجب شده است که ردیابی زیردریایی‌های کلاس کیلو بسیار دشوار شود.

زیردریایی‌های کلاس کیلو طوری طراحی شده‌اند که آرام و بی‌صدا باشد و این زیردریایی‌ها که نیروی دریایی آمریکا آن را «سیاه چاله» می‌نامد، طوری طراحی شده است که شکل و عدم لرزش آن به واسطه نوع طراحی، تعیین محل و شناسایی آن را دشوار می‌کند.

طبق گزارش این وبگاه آمریکایی، کم عمقی تنگه هرمز کمکی نمی‌کند. به گفته کارشناسان، «آب (تنگه) شرایط پس‌زمینه‌ای پر سروصدایی را فراهم می‌کند که به پوشاندن صدای یک زیردریایی کمک می‌کند اما آب‌های کم عمق باعث می‌شود زیردریایی به‌طور بصری از هوا یا سطح آب شناسایی شود.

این وبگاه آمریکای گزارش می‌دهد که آب‌های محصور و جریان‌های قوی خلیج فارس، تنگه هرمز را به مکانی بسیار خطرناک حتی برای زیردریایی‌های باتجربه تبدیل کرده است بنابراین، زیردریایی‌های کلاس کیلو که در خارج از خلیج فارس فعالیت می کند بسیار خطرناک تر خواهد بود.

طبق این گزارش، در ژانویه ۲۰۲۱،تصاویری منتشر شد که زیردریایی‌های کلاس کیلو که از کار افتاده بودند بر روی سطح زمین نمایش داده می‌شد. برای تقریباً‌ یک ماه، این زیردریایی‌ها از کار افتاده بودند که بسیار غیرمعمول بود.

این گزارش می‌افزاید، نیروهای دریایی معمولاً مدت زمان نگهداری و تعمیر زیردریایی‌های خود را چرخشی می‌کند تا اطمینان حاصل شود که دست‌کم یک زیردریایی همیشه فعال است. گرچه منطق پشت این اقدام نامشخص است اما می‌تواند نمایانگر تغییر در راهبرد نیروی دریایی ایران باشد. از آنجایی که کلاس کیلو در هنگام بیرون آمدن نزدیک به ۲۵۰۰۰ تن جابجا می شود، جابجایی آنها از طریق زمین بسیار دشوار است.

این گزارش در پایان نوشت، ایران اخیراً بر به روز رسانی نیروی دریایی خود متمرکز شده است و احتمالاً در فرایند توسعه پیشرفت‌های داخلی خود در زمینه ناوگان کلاس کیلو است و یا شاید به دنبال این فناوری در خارج از کشور باشد.

نام:
ایمیل:
* نظر: