وی گفت: البته این اقدام مجمع تشخیص مصلحت نظام از نظر جایگاه قانونی محل سؤال است و حدود این آیین‌نامه چندان برای مجلس مشخص نیست. مجلس در شرایط فعلی با تأمل کار را پیش می‌برد اما اگر در جایی مثل مسئله خودرو اختلاف نظر سختی به وجود بیاید، کار را با افکار عمومی مواجه خواهد کرد و آنجا مشخص می‌شود که چارچوب هیئت عالی نظارت بر سیاست‌های کلی نظام چندان مشخص نیست. روند کند قانون‌گذاری در ایران آفت است نقدعلی خاطرنشان کرد: جریان قانون‌گذاری‌ در کشور ما جریان بسیار کندی است و این مسئله آفت زیادی دارد، به‌طور مثال یکی از قوانینی که نیاز به اصلاح و بازنگری فوری دارد، قانون حمل سلاح است و یا قانون سرقت زیر ۲۰میلیون تومان که شاکی ندارد و در این خصوص هم مراجعین زیادی داریم و مواردی از این دست که اصلاح آنها از نان شب واجب‌تر است اما وقتی در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد، متوجه خواهید شد که شاید عمر مجلس به پایان برسد اما این قانون به سامان نرسد. وی با بیان اینکه تغییراتی که در هدفمندسازی یارانه‌ها اتفاق افتاده، یکی از مباحث مهم روز است، اظهار داشت: وظیفه نظارت بر بازار و اقلام اساسی از وزارت صمت به وزارت جهاد و کشاورزی جابه‌جا شده و تعزیرات در این میان نقش عمده‌ای را بر عهده خواهد داشت در حالی که قانون تعزیرات بسیار ضعیف است. نماینده مردم خمینی‌شهر با بیان اینکه کند بودن روند قانون‌گذاری و اصلاح قوانین باعث شده که مرحله چهارمی به نام شورای سران اقتصادی قوا به این پروسه اضافه شود، گفت: شورای سران اقتصادی قوا در زمانی که طولانی شدن روند سه‌گانه تصویب قوانین باعث وارد شدن ضررهای عمده به کشور شود، بر اساس اختیارات ویژه‌ای که دارند، یک قانون را مدون کرده و اختیاراتی را اعطا می‌کنند. وی افزود: سران اقتصادی قوا به تعزیرات یک سری اختیارات ویژه‌ مثل پلمپ اصناف و یا بالا رفتن میزان جرائم مختلفات در عرصه بازار را اعطا کردند تا کار پیش رود. ما از همان روزهای اول تاکید می‌کردیم که شورای سران اقتصادی قوا یک نهاد موازی در کنار نهاد تقنینی است اما امروز کل مجلس به این نتیجه رسیده‌اند که این سوپاپ اطمینان لازم است. برخی مسائل اگر بخواهد در جریان کند قانون‌گذاری قرار بگیرد، کشور متضرر خواهد شد. مسئله قانون‌گذاری در کشورمان روند طولانی دارد این طولانی بودن به جایگاه تقنین ضرر می‌زند.
کد خبر: ۳۸۶۶۸۳
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
مجلس باید همان‌طور که با قانون گذاری در آذر سال ۱۳۹۹تکلیف دولت را در بحث هسته ای و تحریم ها مشخص کرد، تکلیف مذاکرات را مشخص کند.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به روند مذاکرات ایران و ۴+۱، گفت: برای ما بن بستی در مذاکرات وجود ندارد، ما اعتقاد داریم می توانیم هر بن بستی را بشکنیم.


محمود عباس زاده مشکینی گفت: مجلس شورای اسلامی باید در بحث مذاکرات و توافق خوب، فعال حاضر شود. بالاخره مجلس در راس امور و نهادهای نظام است، باید فعال حاضر شود و باید در بحث مذاکرات نیز از چنین موضع و جایگاهی کار کند.

وی ادامه داد: دولت می خواهد مذاکره کند، سوال ما این است که تکلیف ما با برجام چیست؟


وی افزود: ما سه راه بیشتر نداریم، یا باید به سمت لغو برجام، یا تثبیت و یا اصلاح برجام برویم و غیر از این سه، راه دیگری نداریم.

نماینده مشکین شهر گفت: بهترین موقعیت برای لغو‌ برجام در دولت روحانی بود وقتی که آمریکایی ها خارج شدند. با توجه به اینکه برجام مسائل و مشکلات حقوقی بسیار زیادی داشت و ما را سالیان سال گرفتار می کرد بهترین موقعیت همان زمانی بود که آمریکایی ها خارج شدند که متاسفانه این فرصت سوزی شد و مجلس نهم یا سکوت یا همراهی کرد و‌ این به نام مجلس نهم ثبت شد، همانند همراهی و سکوت مجلس اول در مقابل قرارداد الجزایر که تبعات سنگینی برای کشور داشت.

وی افزود: مجلس یازدهم که به نام مجلس انقلابی عنوان یافته است نباید در قضیه مذاکرات و توافق به حاشیه برود و باید در متن باشد.

وی ادامه داد: زمان لغو برجام گذشته است و ما فرصت تثبیت و‌ اصلاح را داریم. وقتی ما می گوییم برجام ایراد و اشکال داشت باید به سمت اصلاح برویم اگر حریف اصلاح را نپذیرفت مجلس می تواند راه دیگری را بر دولت تکلیف کند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تاکید کرد: مجلس باید به فرآیند کار پارلمانی خودش به صورت فعال ادامه دهد همان کاری که با قانون گذاری در آذر سال ۱۳۹۹انجام‌ داد در واقع با قانون گذاری تکلیف دولت را در بحث هسته ای و تحریم ها مشخص کند.

عباس زاده مشکینی افزود: اینکه ما چه چیزی را به دولت تکلیف کنیم قابل بررسی است و بن بستی وجود ندارد. در واقع ما باید فرآیند پارلمانی را بررسی کنیم تا مجلس جایگاه در راس امور بودن خودش را حفظ کند. ما می توانیم در بحث مذاکرات فعال تر شویم و خودمان قضیه را مدیریت کنیم.

وی تصریح کرد: طرف مقابل مذاکرات را فرسایشی می کند که امتیاز بیشتری بگیرند با توجه به اینکه آنها نیاز بیشتری به توافق دارند ژست فرسایشی را می گیرند و بعید می دانم که این روند را ادامه دهند چراکه انتخابات آمریکا نزدیک است و می خواهند کاری کنند که در مذاکرات نتیجه بگیرند آنها برای خودشان هم که شده است تعیین تکلیف می کنند.


نام:
ایمیل:
* نظر: