کد خبر: ۳۸۶۷۰۵
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۴۲۶
یک کارشناس عنوان کرد:

احتمال اخراج ترکیه از ناتو

ترکیه به دلیل موضع‌گیری‌های خود در خصوص عضویت سوئد و فنلاند، جایگاه خود را در ناتو از دست داده است و وقت آن رسیده تا از این پیمان کنار گذاشته شود.
گزارش‌های ارتش ایالات متحده از گفتگو‌ها در مراکز تصمیم‌گیری این کشور در خصوص مستثنی کردن یا اخراج دائمی ترکیه از سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) حکایت دارند.

به گزارش ایلنا به نقل از اسپوتنیک، شبکه آمریکایی تی‌وی‌پی ورلد، به نقل از «دنیل پایپس»، شرق‌شناس و رئیس انجمن خاورمیانه، گفت که ناتو باید ترکیه را به دلیل مواضعش در خصوص عضویت فنلاد و سوئد در این پیمان، کنار بگذارد.


به گفته پایپس، اقامات آنکارا در این شرایط و شرط گذاشتن برای عضویت این دو کشور، که از سیاست‌های بین‌المللی ترکیه در دو دهه گذشته انتقاد کرده‌اند، باج‌گیری آشکار است.

این کارشناس گفت: «از ۱۹۵۲ تا ۲۰۰۲، ترکیه متحد خوبی برای ناتو بود، اما در ۲۰ سال گذشته به متحدی بد تبدیل شده است و با خرید سامانه دفاع هوایی اس-۴۰۰ حتی دیگر نمی‌توان این کشور را متحد نامید.»

وی در ادامه افزود: «ترکیه به دلیل موضع‌گیری‌های خود در خصوص عضویت سوئد و فنلاند، جایگاه خود را در ناتو از دست داده است و وقت آن رسیده تا از این پیمان کنار گذاشته شود.»