کد خبر: ۳۸۷۰۶۲
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۷۱

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح: شرایط فتح خرمشهر رهیافت خوبی برای خروج از شرایط فعلی است

میزان نوشت :سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری با اشاره به وضعیت ایران در ماه‌های آغازین جنگ تحمیلی گفت: اگر به خوبی شرایط آن روز و تبدیل آن شکست و ناامیدی را به فتح خرمشهر درک کنیم، رهیافت خوبی برای خروج از شرایط فعلی خواهیم یافت.
میزان نوشت :سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری با اشاره به وضعیت ایران در ماه‌های آغازین جنگ تحمیلی گفت: اگر به خوبی شرایط آن روز و تبدیل آن شکست و ناامیدی را به فتح خرمشهر درک کنیم، رهیافت خوبی برای خروج از شرایط فعلی خواهیم یافت.

سردار سرلشکر پاسدار «محمد باقری» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح صبح امروز (سه‌شنبه) در آیین گرامیداشت سالروز آزادسازی خرمشهر که با عنوان «خرمشهرها در پیش است»، در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، با بیان اینکه امیدواریم ما جاماندگان شهدا خالق حماسه‌هایی مشابه فتح خرمشهر باشیم، اظهار داشت: حوادثی در طول تاریخ روی می‌دهد که در ذهن و سابقه تاریخی ملت‌ها باقی می‌ماند؛ از جمله جنگ‌ها که هرچند به اشکال مختلف روی‌ می دهند، ولی در ذهن‌ها باقی می‌مانند.

وی ادامه داد: ما چنانچه ۲۰۰ سال گذشته را مرور کنیم، جنگ روسیه با ملت ایران، در معاهده هرات و جنگ‌های اول و دوم جهانی از جمله جنگ‌هایی است مردم آن‌ها را تجربه کردند و چون بخش‌هایی از کشورمان طی این جنگ‌ها جدا شد و ظلم‌هایی به مردمان وارد شد، این جنگ‌ها را از یاد نمی‌برند.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح اضافه کرد: در جنگ اول جهانی، کشورمان به دلیل قحطی ۱۰ میلیون نفر از جمعیت خود را از دست داد و در جنگ دوم جهانی هم هرچند کشورمان «پل پیروزی» نام گرفت، اما دریغ از یک عذرخواهی که از سوی مدعیان حقوق بشر اروپایی از مردم کشورمان صورت گرفته باشد؛ چون اگر دولت‌های پیروز این جنگ تدارکات جبهه روسیه را با عبور از کشورمان تأمین نمی‌کردند، روسیه سقوط می‌کرد.

سردار باقری با بیان اینکه در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ نیز مجدداً کشورمان از سوی عراق و بیش از ۳۰ کشور حامی دولت صدام مورد حمله نظامی قرار گرفت، عنوان کرد: جنگ زمانی به ما تحمیل شد که رئیس جمهور کشورمان با رهبری عناد داشت، ناامنی و بی‌ثباتی در کشور بسیار بود و نیروهای مسلح هم مورد تحریم قرار داشتند.

وی افزود: مجموع این عوامل موجب شد تا دشمن، خرمشهر و ۱۱ شهر دیگر را در حمله خود به خاک کشورمان تصرف کند؛ از سوی دیگر، دوگانگی سیاسی در کشور همچنان وجود داشت و چهار عملیات بزرگ کلاسیک هم در برابر دشمن با شکست مواجه شد به نحوی که تصور می‌شد، امکان شکست دشمن و ادامه جنگ وجود ندارد؛ در این شرایط به نظر می‌رسید که راهی جز تسلیم شدن برای کشورمان باقی نمانده است.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح تأکید کرد: ما باید تاریخ را برای درک واقعیات و درس گرفتن از شرایط برای پیش بردن شرایط موجود، مورد مطالعه قرار دهیم و اگر به خوبی شرایط آن روز و تبدیل آن شکست و ناامیدی را به فتح خرمشهر درک کنیم، رهیافت خوبی برای خروج از شرایط فعلی خواهیم یافت.

باقری در مقایسه‌ای به وضعیت پشتیبانی از جنگ در دو سوی جبهه ایران و عراق پرداخت و گفت: پشتیبانی از جبهه‌ها تا پایان جنگ، تحول چندانی پیدا نکرد؛ زیرا عراق در آغاز جنگ ۳۰ میلیارد دلار ذخایر ارزی داشت که حدود ۳۰ میلیارد دلار هم در طول جنگ درآمد کسب کرد و حدود ۱۰۰ میلیارد دلار هم در آخر جنگ بدهی داشت؛ یعنی عراق از کشورهای دیگر کمک گرفت و علاوه بر این، حدود ۱۷۰ میلیارد دلار هم در جنگ هرینه کرد، اما این هزینه در ایران به زحمت به ۲۰ میلیارد دلار می‌رسید؛ این‌نشان می‌دهد که نسبت هزینه‌کرد در جنگ در دو طرفه جبهه‌ها چگونه بود.

وی افزود: در جلسه‌ای در دی ۱۳۵۹، فرماندهان در حضور حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رئیس جمهور وقت خواستار تحول در مدیریت جنگ شدند؛ لذا تجربه چند ماه اول جنگ مورد استفاده قرار گرفت و به جوانان اعتماد شد؛ جسارت و شور جوانی در کنار فکر و تعقل، معجونی برای تحول در جبهه‌ها شد.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با تأکید بر اینکه از سیاست‌زدگی و حزب‌گرایی پرهیز داشتیم و با وجود سلیقه‌های مختلف واقعیت‌ها دیده می‌شدند، بیان کرد: در چنین شرایطی عملیات‌های کوچک به تدریج آغاز شدند و حرکت جهادی در تداوم عملیات‌های کوچک به انجام عملیات بزرگ ثامن الائمه (ع) منتهی شد.

سردار باقری ادامه داد: از علت این تغییر روند باید بتوانیم برای حل مشکلات فعلی درس بگیریم؛ بنابر این فتح خرمشهر هر چند فتح سرزمین بود، اما در برابر سایر دستاوردهای آن کوچک بود؛ البته شعارهایی چون «ما می‌توانیم» و «مشکلات قابل حل است»، اگر روح نداشته باشد و ابزار آن در عمل فراهم نشده باشد، به یک شعار تبدیل خواهد شد؛ به همین جهت باید مراقب باشیم تا دچار شعارزدگی نشویم.
تأمین امنیت کشور صدها کیلومتر دورتر از مرزها

وی با بیان‌ اینکه زمانی گلوله‌های خمپاره دشمن به اهواز می‌رسید، گفت: امروز در بخش دفاعی و امنیتی در شرایطی قرار داریم که شهید سلیمانی و همه شهدا قصد قطعی دشمنان که خدشه به امنیت و حاکمیت جمهوری اسلامی ایران بود را در ورای مرزها مورد هجوم قرار دادند و امنیت کشور را صدها کیلومتر دورتر از مرزهای کشورمان برقرار کردند.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح عنوان کرد: به برکت خون شهیدان، امروز مدعی هستیم که در حوزه دفاعی امنیتی در وضعیت خوبی قرار داریم؛ این در حالی است که همچنان نیروهای مسلح کشورمان با محدودیت‌هایی مواجه هستند و چندان اتفاق متفاوتی در این رابطه صورت نگرفته است، ولی با وجود این سعی داریم که نیروی مسلح کم‌هزینه‌ای باشیم