کد خبر: ۳۹۰۰۳۹
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۹۸۵
حسن لطفی:

از مردم ایران تشکر می‌کنم که اعتراضات صنفی را سیاسی نمی‌کنند

حسن لطفی نماینده مجلس می‌گوید: رویکرد فعلی، تورم افسار گسیخته را به بار آورده که در پی آن، شاهد اعتراضات مردمی و صنفی هستیم. من از مردم ایران تشکر می‌کنم که اعتراضات را سیاسی نکردند و رنگ و بوی آن، اقتصادی و معیشتی است.
محمد آیتی: با وجود وعده‌های ابراهیم رئیسی در جریان انتخابات سال گذشته، اوضاع اقتصادی نسبت به قبل بهتر نشده و همچنان شرایط به سختی برای مردم پیش می‌رود. به تبع این اوضاع و احوال، شاهد اعتراضات وسیع صنفی در سطح کشور هستیم و از قرار معلوم به جای حل مسئله، برخی با امنیتی کردن فضا، دنبال پاک کردن صورت مسئله هستند.

حسن لطفی نماینده رزن در مجلس یازدهم معتقد است اکنون چالش‌های اقتصادی را همگان در داخل قبول دارند و بخش عمده آن به دلیل مشکلات درونی مملکت است و نباید این معضلات را به مسائل خارجی و تحریم‌های ظالمانه آمریکا و هم‌پیمانانش ربط داد. وی می‌گوید: به باور من، مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم، نهایتاً ۲۰ درصد ماجراست و ابتکار عمل در ۸۰ درصد موضوع به دست خودمان است.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: وقتی با این چالش‌ها روبرو هستیم، بهتر است به نظر، آراء و اعتراضات مردم، پاسخ منطقی و قانونی بدهیم. از این‌رو، شایسته نیست ما اعتراضات را نادیده بگیریم یا کتمان کنیم.

لطفی با اشاره به ضعف عملکرد دستگاه‌های اجرایی، اظهار داشت: وقتی خروجی کار‌ها ضعیف و توام با اشکال است، اعتراض را در پی دارد. در این بین، برخی در تلاشند این ضعف و مشکلات را به مجلس نسبت دهند، اما ارتباطی ندارد و قابل قبول نیست. وظیفه مجلس، قانون‌گذاری و نظارت بر اجرای قوانین است. شاید در اجرای امور کشور، تعدد قانون باشد، اما کمبود کمبود قوانین به چشم نمی‌آید، پس دستگاه اجرایی باید کارش را درست انجام دهد.

نماینده استان همدان افزود: وقتی نقدینگی در کشور روز به روز در حال رشد است، مثل سیل که هر چیزی که جلویش است را می‌برد، عمل می‌کند. به جای کنترل نقدینگی، یک روز شاهد سرازیر شدن پول مردم به بازار طلا و سکه هستیم و روز دیگر، ارز، مسکن، خودرو و... به طور کلی، دولت در کنترل نقدینگی، ناتوان است.


وی در ادامه بیان کرد: چرا از سال ۹۵ به بعد، خودرو در کشور این‌قدر مشتری پیدا کرد؟ چرا از پایان سال ۹۷، آمار فروش قسطی خودرو بالا رفت؟ دلیلش یک چیز است؛ عدم کنترل نقدینگی. وقتی ارز پول ملی کاهش پیدا می‌کند، مردم از ترس و نگرانی بابت آینده، مجبور می‌شوند روی به خرید خودرو، مسکن، طلا، سکه، ارز و... بیاورند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: رویکرد فعلی، تورم افسار گسیخته را به بار آورده که در پی آن، شاهد اعتراضات مردمی و صنفی هستیم. من از مردم ایران تشکر می‌کنم که اعتراضات را سیاسی نکردند و رنگ و بوی آن، اقتصادی و معیشتی است. معتقدم اگر تورم کنترل شود و ثبات به بازار برگردد و بتوانیم به فعالان اقتصادی، اطمینان خاطر بدهیم، همه اعتراضات کنونی جمع خواهد شد.

لطفی گفت: برخی از سیاست‌های مسئولان، سنجیده شده نیست و همین موضوع، باعث تنش‌هایی شده که یک نمونه آن، بحث در خصوص افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی بود. چرا سال‌های قبل، این تنش‌ها نبود؟ ما همیشه مشکل و تورم داشتیم، اما امسال در این رابطه، بحران به وجود آمد، چون تبعیض بین رده‌های مختلف بازنشستگی ایجاد شد.

او در پایان خاطرنشان کرد: ما باید صدای معترضان را بشنویم و در یک فضای تعاملی با معترضان، سخن بگوییم و حقایق را بپذیریم. نباید منکر حق معترضان بشویم. این‌ها حق دارند و باید به حقوق آن‌ها، احترام گذاشت. اگر به حقوق معترضان احترام بگذاریم و صدای‌شان را بشنویم، باید جلسات متعدد کارشناسی بگذاریم تا مشکلات آن‌ها حل شود.