کد خبر: ۳۹۰۰۹۸
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۶۰

وزرای اقتصاد و راه هم به صف استیضاح رانده شدند / حذف وزرای ناموفق از سوی رئیسی ، پس از پایان سال اول دولت ؟

تابناک نوشت : بر اساس شنیده ها، رئیس جمهور پس از پایان سال اول دولت بر اساس پایش‌های که اکنون در حال انجام است، نسبت به ایجاد تغییراتی در بین استانداران و احتمالا برخی معاونان و وزیرانش اقدام خواهد کرد.

«استیضاح وزیر صمت با انگیره سیاسی در حال انجام است»، «الان زمان مناسبی برای استیضاح وزیر صمت نیست»، «باید مهلت بیشتری به وزیر صمت بدهیم»، «لابی گری‌هایی برای استیضاح وزیر صمت در حال انجام است» و تیترهایی از این دست، برخی واکنش‌های منفی نمایندگان مجلس به ماجرای استیضاح «سید رضا فاطمی امین» وزیر صنعت، معدن و تجارت است؛ استیضاحی که با کاهش امضاهایش احتمالا از نصاب می‌افتد به صحن علنی مجلس کشیده نمی‌شود.

در نظرسنجی‌‎های رسمی که در برخی سایت‌های خبری از جمله «تابناک» در مورد میزان رضایتمندی عموم مردم کشور از کابینه دولت آیت‌‎الله رئیسی مطرح شده است، بعد از استعفای اجباری «حجت‌الله عبدالملکی» وزیر کار، تعاون و رفاه که کمتر امکان دفاع بواسطه عملکرد بر جای گذاشته، داشت، نام «سیداحسان خاندوزی» در رده دوم وزیران دارای اولویت‌هایی برای استیضاح آمده است؛ اتفاقی که برخی نمایندگان مجلس امروز کلید آن را زدند و تلاش دارند این استیضاح را با ۵۰ امضا اعلام وصول کنند.

در این راستا، «علی زنجانی حسنلویی» عضو کمیسیون اجتماعی مجلس صراحتا اعلام کرد که طرح استیضاح وزیر اقتصاد در کارتابل نمایندگان قابل مشاهده است و بیش از ۵۰ نماینده آن را امضا خواهند کرد. هرچند خاندوزی طی هفته‌های اخیر تلاش کرده با حضور در محافل مختلف، سخنرانی‌ها و مصاحبه هایش تا حدودی به انتقادات پاسخ دهد و از هرگونه احتمال مطرح شدن استیضاحش جلوگیری کند.

همچنین «رستم قاسمی» وزیر راه و شهرسازی بعد از وزیر اقتصاد و دارایی، خطر استیضاح را بالای سر خود احساس می‌کند. اکنون چهار گروه در مجلس هستند که بواسطه افزایش سرسام آور قیمت اجاره بها و همچنین پیشروی بی حد و حصر قیمت خرید مسکن که ناشی از عدم تحقق شعار ساخت سالی یک میلیون مسکن است، به دنبال استیضاح رستم کابینه سید ابراهیم رئیسی هستند و همزمان با موضوع استیضاح فاطمی امین و خاندوزی، این موضوع هم در حال طرح در مجلس است.

البته در مورد استیضاح «فاطمی‌‎امین» وزیر صمت پس از تب اولیه طرح موضوع و افزایش امضاها تا ۳۶ مورد، از قرار معلوم با وعده‌هایی که این وزارتخانه برای رفع دغدغه‌های نمایندگان داده این موضوع کمرنگ شده و تعداد امضاهای این استیضاح رو به کاهش است.

گفته می‌شود برخی نمایندگان، فرصت شش ماهه ای به وزیر صمت داده اند تا او بتواند با فرصت بیشتری که در اختیارش قرار گرفته نسبت به اجرایی کردن برنامه هایش و همچنین رفع دغدغه‌های مجلس اقدام کند.

در این زمینه «سید محمد حسینی» معاون پارلمانی رئیس جمهور پیرامون آخرین وضعیت موضوع استیضاح فاطمی امین اعلام کرد: بنا بر آنچه در مجلس رقم خورده، از بین ۳۶ نماینده‌ای که نامه استیضاح وزیر صمت را امضا کرده‌اند، ۲۰ نفر امضای خود را باز پس گرفته‌اند. پیش بینی می‌شود با تغییراتی که در ترکیب کمیسیون صنایع ایجاد شده و آنچه پیشتر گفته شد، استیضاح وزیر صمت از نصاب افتاده و به صحن کشیده نشود.

حالا باید دید، مجلس در صورت منتفی شدن استیضاح فاطمی امین در خصوص سایر وزیرانی که موضوع استیضاح درباره آن‌ها مطرح است؛ چه خواهد کرد؟ دولت در آخرین موضع گیری اش پیرامون این مساله گفته بعد از جدایی «حجت عبدالملکی» وزیر سابق تعاون کار و رفاه اجتماعی از کابینه، فعلا تغییری در پیش نخواهد داشت. پیش بینی می‌شود تا زمان معرفی گزینه پیشنهادی دولت برای جانشینی عبدالملکی، فعلا تغییر در دستور کار نباشد، مگر اینکه مجلس عزم جزمی برای استیضاح و انداختن یک یا چند وزیر داشته باشد.

بر اساس شنیده ها، رئیس جمهور پس از پایان سال اول دولت بر اساس پایش‌های که اکنون در حال انجام است، نسبت به ایجاد تغییراتی در بین استانداران و احتمالا برخی معاونان و وزیرانش اقدام خواهد کرد.