کد خبر: ۳۹۰۸۲۲
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۹۹

ادعای عراق: دلیل افزایش شوری آب شط العرب (اروند رود) قطع کامل رود کارون توسط ایران است

«عون ذیاب»، سخنگوی وزارت منابع آب عراق به الفرات گفت: اقدام ایران در قطع کامل رود کارون که به شط العرب می‌ریزد، منجر به پیشروی زبانه نمک شده است. ذیاب تاکید کرد: شط العرب باید حاوی میزان بالای آب شیرین باشد، اما قطع کارون بر شط العرب و زیست ماهی‌ها و آبزی‌ها در آن تاثیر گذاشته است
شفقنا: وزارت منابع آب عراق دلیل اصلی افزایش زبانه نمک (شوری آب) در شط العرب استان بصره را تعیین کرد.

 «عون ذیاب»، سخنگوی وزارت منابع آب عراق به الفرات گفت: اقدام ایران در قطع کامل رود کارون که به شط العرب می‌ریزد، منجر به پیشروی زبانه نمک شده است.

ذیاب تاکید کرد: شط العرب باید حاوی میزان بالای آب شیرین باشد اما قطع کارون بر شط العرب و زیست ماهی‌ها و آبزی‌ها در آن تاثیر گذاشته است.

شط العرب چندی است شاهد افزایش و پیشروی زبانه نمک است که تقریبا به 6000 TDS رسیده است که دو برابر میزان استاندارد است؛ امری که به دلیل پیشروی زبانه نمک از آب‌های خلیج فارس به سمت مناطق شمالی بصره «فاجعه‌ای زیست محیطی» به شمار می رود و علاوه بر بحران بزرگ در آب قابل شرب، خسارت‌های زیادی بر اراضی کشاورزی و آبزیان وارد خواهد کرد.

منظور از TDS کل مواد جامد محلول در آب (Total dissolved solids) یا غلظت املاح آب است که برابر مجموع غلظت همه یون‌های موجود در آب می‌باشد. .