کد خبر: ۳۹۴۲۴۴
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۸۵۸

محبوب‌ترین اینترنت برای ایرانی‌ها کدامند؟

۹۰ درصد شبکه اینترنت کشور را مشترکان ۳G و ۴G تسخیر کردند. اغلب مشترکان ثابت در ایران از سرعت دو تا ۱۰ مگابایت استفاده می‌کنند
اینترنت موبایل بیشترین مشترکان را در کشور دارد. تقریبا ۹۰ درصد از شبکه اینترنت کشور به تسخیر مشترکان ۳G و ۴G درآمده و از این حیث، مشترکان شبکه نوپای FTTx یا همان فیبر نوری با ۱۹ صدم‌درصد کمترین سهم را از اینترنت کشور دارند. اطلاعات اخیر سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نشان می‌دهد ۴۲ درصد افرادی که از اینترنت ثابت در ایران استفاده می‌کنند، با سرعتی بین دو تا ۱۰ مگابایت به اینترنت وصل می‌شوند. جالب است بدانید الان بیش از ۱.۵ میلیون مشترک ثابت یعنی حدود ۱۴ درصد از کل آن‌ها با سرعت بیش از ۳۰ مگابایت از اینترنت بهره می‌برند و هنوز ۱۷۰ هزار نفر از اینترنت کم‌سرعت – تا ۲۵۶ کیلوبایت- استفاده می‌کنند.

محبوب‌ترین اینترنت ایرانی‌ها؛ سهم ۹۰ درصدی اینترنت همراه

اینترنت موبایل محبوب‌ترین اینترنت فعلی بین مشترکان ایرانی به‌شمار می‌روند. طبق داده‌های سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در سه ماهه ابتدایی امسال ۹۷ میلیون و ۸۳۹ هزار و ۸۳۱ مشترک از اینترنت نسل سوم و چهارم موبایل استفاده کردند که این رقم معادل ۸۹.۸ درصد از کل مشترکان اینترنت در کشور است. بعد از اینترنت نسل سوم و چهارم، محبوب‌ترین اینترنت برای کاربران ایرانی ADSL و VDSL است. مشترکان اینترنت ADSL و VDSL تا پایان سه‌ماهه اول سال روی هم هشت میلیون و ۶۷۸ هزار و ۱۰۷ مشترک بودند که این رقم سهم ۷.۹ درصدی مشترکان اینترنت DSL را در کل ایران نشان می‌دهد. اینترنت TD-LTE با سهم ۱.۶ درصدی از این حیث سومین سرویس مورد علاقه کاربران ایرانی بوده و تعداد مشترکان آن یک میلیون و ۷۵۸ هزار و ۳۴۳ به‌ثبت رسیده است. مشترکان اینترنت وای‌فای نیز که تا پایان خرداد امسال ۳۸۸ هزار و ۹۷۷ مشترک بودند، سهم ۳۷ صدم‌درصدی از اینترنت کشور را به‌خود اختصاص دادند. نهایتا مشترکان شبکه فیبر نوری با سهم ۱۹ صدم درصدی کمترین سهم را از اینترنت کشور دارند و تعداد آن‌ها ۲۰۸ هزار و ۲۱۵ مشترک بوده است.

محبوب‌ترین اینترنت ایرانی‌ها

اینترنت

تعداد مشترکان (درصد)

3G و 4G

۹۷ میلیون و ۸۳۹ هزار و ۸۳۱ مشترک (۸۹.۸ درصد)

ADSL و VDSL

هشت میلیون و ۶۷۸ هزار و ۱۰۷ مشترک(۷.۹ درصد)

TD-LTE

‌یک میلیون و ۷۵۸ هزار و ۳۴۳ مشترک (۱.۶ درصد)

وای‌فای

۳۸۸ هزار و ۹۷۷ مشترک (۳۷ صدم درصد)

فیبر نوری

۲۰۸ هزار و ۲۱۵ مشترک ( ۱۹ صدم درصد)

محبوب‌ترین اینترنت ایرانی‌ها؛ اینترنت دو تا ۱۰ مگابیتی بیشترین طرفدار را دارد

اطلاعات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نشان می‌دهد چهار میلیون و ۷۱۸ هزار و ۸۴ مشترک اینترنت ثابت در کشور از سرعت دو تا ۱۰ مگابایت استفاده می‌کنند. این رقم نسبت به مشترکان سایر سرعت‌ها بیشتر است. به‌زبان ساده چیزی حدود ۴۲ درصد از ۱۱ میلیون مشترک شبکه ثابت در کشور، با این سرعت از اینترنت استفاده می‌کنند. در جایگاه بعدی مشترکانی هستند که از سرعت ۱۰ تا ۲۰ مگابایت استفاده می‌کنند. این تعداد تا پایان سه ماهه اول سال، دو میلیون و ۸۵۵ هزار و ۱۸۴ مشترک بودند و ۲۵ درصد از مشترکان ثابت را تشکیل می‌دانند. نکته جالب سهم ۱۴ درصدی مشترکانی است که در سه ماهه ابتدایی سال از سرعن بالای ۳۰ مگابایت استفاده کردند. مشترکانی که سرعت اینترنت آن‌ها بین ۲۵۶ کیلوبایت تا دو مگابایت بوده، روی هم یک میلیون و ۶۰۴ هزار و ۸۷۷ نفر بودند و چیزی حدود ۱۴ درصد از کل مشترکان اینترنت ثابت را تشکیل می‌دانند. نهایتا ۱۷۰ هزار و ۱۴۲ مشترک نیز در سه ماه اول سال از سرعت زیر ۲۵۶ کیلوبایت استفاده کردند.

محبوب‌ترین سرعت اینترنت برای ایرانی‌ها

سرعت

تعداد

کمتر از ۲۵۶ کیلوبایت

۱۷۰ هزار و ۱۴۲ مشترک

بین ۲۵۶ کیلوبایت تا دو مگابایت

یک میلیون و ۶۰۴ هزار و ۸۷۷ مشترک

دو تا ۱۰ مگابایت

چهار میلیون و ۷۱۸ هزار و ۸۴ مشترک

۱۰ تا ۲۰ مگابایت

دو میلیون و ۸۵۵ هزار و ۱۸۴ مشترک

۲۰ تا ۳۰ مگابایت

۷۲ هزار و ۷۱۸ مشترک

بیش از ۳۰ مگابایت

یک میلیون و ۶۱۴ هزار و ۱۲۹ مشترک