کد خبر: ۳۹۴۲۵۰
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۲۵

مرزبندی رئیسی با حامیان صیانت؟ / خروج دولت از بازی مخالفانش در مجلس

آرمان ملی نوشت: ظاهرا دولت دیگر تعارفی با حامیان دیروز و منتقدان امروزش ندارد. دولت به‌خوبی دریافته که نباید در بازی آنانی حضور داشته باشد که خواهان ناکارآمد نشان دادنش هستند پس صریح به آنانی می‌تازد که اقدامات و اظهاراتشان سبب انتقاد به دولت می‌شود مانند دیروز که وزیر ارتباطات گفت: «طرح صیانت وجود ندارد اما برخی با اسم آن نان می‌خورند.»

هر روز که می‌گذرد اختلاف نظر میان دولت و مجلس نمایان‌تر می‌شود؛ اختلافی که در خرداد ۱۴۰۰ کمتر فردی تصور آن را داشت اما به تدریج این محال به ممکن تبدیل شد. هر روز خبر استیضاح یک وزیر منتشر شد. هرچند تنها در حد یک خبر بود و تا امروز عملی نشده اما به هر حال نشان پایان ماه عسل دولت و مجلس است. یکی از طرح‌هایی چالشی که مجلس مطرح کرد، صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی بود که مخالفانی دارد. طرحی که به‌طور طبیعی وزارت ارتباطات را باید مجری آن دانست اما ظاهرا این وزارتخانه نظر دیگری دارد و تمایل ندارد طرح دارای مخالفان زیاد به نام آنها کلید بخورد. تنور انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ خاموش نشده بود که طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی در مجلس کلید خورد؛ طرحی که با مخالفت‌هایی روبه‌رو شد. اما در نهایت بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری این طرح در دستور کار مجلس قرار گرفت و نمایندگان مجلس با ۱۲۱ رأی موافق به اصل ۸۵ شدن طرح صیانت از کاربران فضای مجازی رأی مثبت دادند و طرح برای تصویب به کمیسیون تخصصی ارجاع داده شد.

تلاش دولت برای اثبات واقعیت

وضعیت اقتصادی کشور نابسامان است و مردم گلایه‌هایی از دولت دارند. اگرچه دولت تنها مقصر این مشکل نیست، اما به هر حال از نگاه جامعه بخش عمده تقصیرها بر گردن دولت است. در چنین شرایطی لازم است تا از ایجاد نگرانی جدید برای مردم خودداری شود مانند محدودیت دسترسی آنها به فضای مجازی! به نظر می‌رسد وزارت ارتباطات هم در این مسیر حرکت می‌کند چنانکه دیروز وزیر ارتباطات درباره اینکه پس از اتفاقات اخیر در حوزه زیرساخت‌های شبکه مخابراتی کشور بحث‌هایی پیرامون ارتقای امنیت این شبکه مطرح شد، وزارت ارتباطات و فناوری چه اقداماتی در این زمینه انجام داده است، گفت: بحث‌هایی را به شکل جدی در حوزه ارتقای امنیت زیرساخت‌های ارتباطی کشور پیگیری می‌کنیم تا بتوانیم فضایی امن برای کسب و کارهای مردم فراهم کنیم. عیسی زارع‌پور درخصوص آخرین وضعیت «اینترنت ملی» گفت: چیزی به اسم اینترنت ملی نداریم. وی در خصوص «طرح صیانت» عنوان کرد: «چیزی هنوز به نام طرح صیانت تصویب نشده و چیزی به این اسم نداریم. یک عده بالاخره جوسازی می‌کنند، بازی می‌کنند، نان می‌خورند و اِلا چیزی تصویب نشده است که بخواهد اجرایی شود» البته زارع‌پور پیش از این هم بارها انتقاداتش را مطرح کرده بود مانند اسفندسال گذشته که در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا شما با مجلس در خصوص طرح صیانت مذاکره‌ای کرده‌اید؟ گفت: از روزی که من در این وزارتخانه مستقر شدم همه تلاشم را کردم تا ایرادات این طرح برطرف شود و بر همین اساس، هم عنوان طرح و هم مفاد آن تغییرات اساسی کرد. وی گفت: در عین حال اعتقاد دارم همچنان این طرح مشکلات اساسی دارد و باید برطرف شود و از نمایندگان مجلس شورای اسلامی می‌خواهم که در بررسی جزئیات این طرح به نظرات کارشناسی و دغدغه‌های مردم بر کسب و کارها توجه کنند تا قاعده‌گذاری خوبی صورت گیرد. وی با اشاره به اینکه از حدود ۱۲ سال پیش در این موضوع قانونگذاری نداشته‌ایم، افزود: از سال ۸۸ که قانون جرایم رایانه‌ای تصویب شد دیگر مصوبه‌ای نداشته‌ایم و این فرصت پیش آمده فرصت مناسبی است که بتوانیم مبتنی بر تجربیات جهانی، قاعده‌گذاری مناسبی انجام دهیم که هم در عین حال که فضا سامان پیدا می‌کند. نگرانی‌های مردمی نیز برطرف شود. آقای زارع‌پور گفت: مردم حق دارند نگران باشند و ما مرتب در این باره اظهارنظر کرده‌ایم و نمایندگان ما در جلسات حضور فعال داشتند و تلاش کردند این قاعده‌گذاری در مسیر درستی قرار گیرد تا به نفع مردم و کسب و کارها تمام شود.

مخالفت با صیانت

یکی از نمایندگان مجلس هم اخیرا به موضع وزیر ارتباطات درباره طرح صیانت اشاره کرده است. غلامرضا نوری قزلجه، نماینده مردم بستان‌آباد گفته بود: «طرح صیانت، سال گذشته که در مجلس مطرح شد، دولت جدید موافق آن بود، به جز بخشی از بدنه وزارت ارتباطات بقیه با این طرح همراهی می‌کردند. حتی در مجلس نیز هیأت رئیسه با این طرح همراهی می‌کرد و در جلسه غیرعلنی که برگزار شد تا اصل ۸۵ را تصویب کردند؛ به دلیل حمایت از طرح صیانت بود. اما وقتی برخی هزینه و عواقب این طرح مشخص شد و با واکنش‌های اجتماعی روبه‌رو شدند، مخالف طرح صیانت شدند.»

نه دولت به خواست دلواپسان

موضوعی دیگر که آن هم سبب نگرانی در بخش‌هایی از جامعه شده، اینترنت ملی است. تصور محدودیت دسترسی به سایت‌های خارجی و کسب اطلاعات برای پروژه‌های علمی و اقتصادی با اجرای اینترنت ملی از دغدغه‌های بخشی از جامعه است. دیروز وزیر ارتباطات درخصوص آخرین وضعیت «اینترنت ملی» گفت: «چیزی به اسم اینترنت ملی نداریم.» مجلس اصرار به اجرای اینترنت ملی دارد چنانکه علی نیکزاد، نایب‌رئیس اول مجلس می‌گوید: «اینترنت امن یعنی اینترنتی که شبکه ملی اطلاعات داشته باشد. ما در بحث اینترنت امن می‌گوییم، اطلاعات کشور لازم نیست به سرورهای خارجی برود و برگردد. ما می‌گوییم چرا اینها در اینترنت اخلاق را مد نظر قرار نمی‌دهند. نظر ما داشتن اینترنت اخلاق‌مدار بر مبنای ارزش‌های اسلامی است. این فیلترینگ نیست. در دنیا هم تجربه شده است. استفاده از اینترنت سن مجاز خودش را دارد.» چندی قبل هم احمد خاتمی امام جمعه تهران گفته بود: «‌تمام کشورهایی که فناوری اینترنت را در اختیار دارند استفاده از اینترنت را برای جامعه هدف خود محدود کردند به‌طور مثال در کشور روسیه خبری از فضای مجازی کشور آمریکا نیست؛ همه کشورها توسعه یافته به سمت بومی‌سازی اینترنت رفته‌اند ولی متأسفانه دولتمردان ما اقدامی در راستای تشکیل اینترنت ملی نکردند.»