کد خبر: ۳۹۴۴۶۰
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۵۲

مدودف: زلنسکی یا محاکمه می‌شود یا دوباره کمدین!

ایسنا نوشت: معاون رئیس شورای امنیت ملی روسیه اظهار داشت، رئیس جمهور اوکراین هیچ گزینه‌ای ندارد جز اینکه یا با محاکمه مواجه شود یا نقش‌های مکمل در برنامه‌های کمدی ایفا کند.

به گزارش خبرگزاری تاس، دیمیتری مدودف، معاون رئیس شورای امنیت روسیه در مصاحبه‌ای درباره آینده ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین گفت: زلنسکی جز اینکه یا با محاکمه مواجه شود یا مجددا نقش‌های مکمل در برنامه‌های کودی ایفا کند، هیچ گزینه دیگری ندارد.

وی افزود: من روز پنجشنبه به لوهانسک سفر کردم تا درباره اینکه چه اقدامات بیشتری می‌توانیم برای دفاع از ساکنین جمهوری‌های خلق لوهانسک و دونتسک و دیگر مناطق آزاد شده انجام دهیم، صحبت کنیم.

مدودف گفت: من از سفر به مناطقی که در آنها عملیات‌های جنگی انجام می‌شود، ترسی ندارم. این آنها هستند که باید از ما بترسند.

وی همچنین در پستی در کانال تلگرام خود مقامات اوکراین و غرب را به تلاش برای راه‌ انداختن فاجعه‌ای همچون چرنوبیل در نیروگاه اتمی زاپروژیا متهم کرد.

نیروگاه اتمی زاپروژیا با ظرفیتی برابر ۶۰۰۰ مگاوات، یک چهارم برق اوکراین را تامین می‌کند. این نیروگاه از سال ۱۹۹۶ میلادی بخشی از شرکت برق "انرگواتم" اوکراین بوده است. نیروهای روسیه در مارس ۲۰۲۲ میلادی کنترل این نیروگاه را در دست گرفتند. در حال حاضر این نیروگاه به خاطر تامین بیش از حد برق در مناطق آزاد شده زاپروژیا، با ۷۰ درصد کل ظرفیتش مشغول به فعالیت است.

مدودف در این پست نوشت: ظاهرا افراد ناشایست در کی‌یف و حامیان غربی‌شان آماده‌اند تا یک چرنوبیل دیگر راه بیندازند. راکت‌ها و موشک‌ها در فاصله بسیار نزدیکی از راکتورها و تاسیسات ذخیره سازی ایزوتوپ‌های رادیواکتیو نیروگاه اتمی زاپروژیا فرود می‌آیند.

وی این اتهامات را که روسیه پشت این حملات قرار دارد به عنوان اتهاماتی "صد در صد مزخرف" رد کرد.

مدودف تاکید کرد: حتی سازمان ملل نیز این را باور نمی‌کند.

وی گفت: کی‌یف و متحدانش می‌گویند این بمباران‌ها کار روسیه است. این اتهام حتی از نظر روسیه‌هراس‌های نادان نیز صد در صد مزخرف است. آنها می گویند که این حملات اتفاقی بودند و آنها قصد چنین کاری را نداشتند. چه می توانم به آنها بگویم؟ فراموش نکنید که اتحادیه اروپا نیز نیروگاه‌های اتمی دارد. اتفاق می‌تواند برای آنها نیز رخ دهد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سازمان ملل تاکید کرده که بمباران زاپروژیا که بزرگ‌ترین نیروگاه اتمی اروپا محسوب می‌شود، می‌تواند منجر به یک فاجعه اتمی شود اما قادر به مهیا کردن شرایط برای بازرسی و تحقیق نیست.

کی‌یف و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل خواستار غیرنظامی شدن این منطقه شده‌اند و کشورهای گروه هفت نیز از روسیه خواسته‌اند تا این منطقه را به اوکراین بازگرداند.