کد خبر: ۳۹۷۵۷۲
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۹۵

تلویزیون کنداکتورش را با مسابقه پر می‌کند

خراسان نوشت: پس از پایان ایام عزاداری، کدام تولیدات جدید شبکه‌ها و فصل جدید چه برنامه‌هایی روانه آنتن خواهد شد؟

پس از پایان ماه صفر، تلویزیون پخش برنامه‌های عادی خود را از سر خواهد گرفت و برنامه‌های جدیدی را نیز روانه آنتن خواهد کرد. اکثر برنامه‌هایی که پس از ایام عزاداری پخش خواهند شد، فصل جدید همان برنامه‌های روزانه تلویزیون هستند و طبق اخباری که منتشر شده، بعید است شاهد برنامه جدید و ویژه‌ای باشیم که قابلیت برند شدن داشته باشد و برگ برنده تلویزیون برای جلب مخاطب محسوب شود.

فصل جدید ۴ مسابقه

معمولا مسابقات و برنامه‌هایی که ساختار رقابتی و فضای هیجان‌انگیزی دارند، سهم ویژه‌ای از کنداکتور را به خود اختصاص می‌دهند. این روال معمول پس از پایان ایام عزاداری نیز برقرار است و به زودی فصل جدید چهار مسابقه «شهروند و مافیا»، «اعجوبه‌ها»، «زوجی‌نو» و «سیم آخر» پخش خواهد شد. از میان این مسابقات «شهروند و مافیا» حسابی نزد طرفداران این بازی ،محبوب است و مخاطبان پیگیری دارد. این مسابقه ابتدا از شبکه سلامت پخش شد و اکنون سری جدید آن قرار است ویژه شبکه نسیم تولید شود. علیرام نورایی مانند فصول قبل به عنوان مجری در این مسابقه حضور دارد. «اعجوبه‌ها» اولین‌بار سال ۹۸ با اجرای مهران غفوریان روی آنتن رفت، اما تبدیل به مسابقه پرمخاطبی نشد و اتفاق خاصی را برای غفوریان رقم نزد. پس از مدتی اجرای این برنامه به نادر سلیمانی واگذار و اجرای فصل دوم آن نیز به حامد سلطانی سپرده شد. تغییرات در مجری و ساختار «اعجوبه‌ها» نیز باعث نشد این مسابقه با استقبال مخاطبان فراوانی مواجه شود. «زوجی‌نو» نیز وضعیتی مشابه «اعجوبه‌ها» دارد. هرچند که این مسابقه توانست به عنوان برنامه‌ای سرگرم‌کننده و مفرح ،جای خود را میان عده‌ای از مخاطبان باز کند و اجرای خوب باربد بابایی نیز نقطه قوت آن است، اما «زوجی‌نو» هم در جمع پربیننده‌ترین‌های تلویزیون جایی ندارد و تولید فصل جدیدش شانس تازه‌ای برای شبکه سه نیست. مسابقه اطلاعات عمومی «سیم آخر» سال ۹۹ پخش شد و رضا رشیدپور به عنوان مجری آن توانست با اجرای خوب خود و ارتباط درست با شرکت‌کنندگان اجازه ندهد این رقابت فضای خشک و رسمی داشته باشد، اما «سیم آخر» پرمخاطب نشد و اجرای آن در حد و اندازه توانایی‌های رضا رشیدپور نبود. بعید است تغییرات جدید در ساختار مسابقه بتواند «سیم آخر» را به صدر جدول پربیننده‌ترین‌ها بکشاند.

کشف استعداد در شبکه ۳

تنها تولیدات جدید تلویزیون دو برنامه «رویانیوم» و مسابقه «قهرمان» ویژه شبکه سه هستند که جزو برنامه‌های استعدادیابی دسته‌بندی می‌شوند. برنامه علمی «رویانیوم» میزبان دانش‌آموزان، دانشجویان، نخبه‌ها، دانشمندان و شرکت‌های دانش‌بنیان خواهد بود و بشیر حسینی به عنوان مجری در آن حضور خواهد داشت. طبیعتا رویکرد علمی «رویانیوم» دایره مخاطبان این برنامه را محدود خواهد کرد، اما بشیر حسینی به عنوان چهره‌ای آشنا برای مخاطبان، می‌تواند توجه مخاطبان را به این برنامه جلب کند. باید دید حسینی بعد از چالش داوری، چگونه از پس چالش اجرا برمی‌آید. شبکه سه تصمیم گرفته با تولید مسابقه «قهرمان»، جای خالی مسابقه استعدادیابی محبوبش یعنی «عصر جدید» را پُر کند. این مسابقه ورزشی قدرت و استقامت شرکت‌کنندگان را محک می‌زند و نمونه خارجی دارد. حضور استعدادهای رشته‌های ورزشی مختلف شانس «قهرمان» را برای جلب توجه مخاطبان بالا می‌برد، اما معلوم نیست این مسابقه بتواند مانند «عصر جدید» به یک «برند» تبدیل شود.

ادامه «دورهمی» سابق

در میان برنامه‌های جدیدی که تلویزیون برای پخش در روزهای آینده تدارک دیده است، کنجکاوی‌برانگیزترین نام مسابقه «دورهمی» است که به واسطه حضور مهران مدیری ستاره محبوب مخاطبان می‌توان روی دیده شدن آن حساب باز کرد. هرچند که «دورهمی» رقیب مهمی نیز ندارد و این موضوع هم مسیر این برنامه را برای استقبال مخاطبان هموارتر می‌کند. «دورهمی» از تابستان ۱۴۰۰، در قالب مسابقه پخش شد. هیجان و چالش‌های مرحله روبات در فصل اول برای مخاطبان جالب بود، اما به تدریج این جذابیت کمتر شد و سازندگان آن به فکر ایجاد تغییر و تحول در مسابقه افتادند. بنابراین در فصل پنجم این مسابقه که تا پیش از ماه محرم روی آنتن بود، جنبه رقابتی «دورهمی» کمرنگ شد. حضور چهره‌های تکراری تلویزیون در مقام شرکت‌کننده نیز این مسابقه را نجات نداد. طبق خبری که ایسنا منتشر کرده، بعد از ماه صفر قسمت‌های باقی‌مانده «دورهمی» که قبلا ضبط شده روی آنتن خواهد رفت، بنابراین شاهد تغییر و تحول خاصی در ساختار و رویکرد مسابقه نخواهیم بود.