کد خبر: ۳۹۷۷۸۳
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۳۲

سه سال مطالبه گری نافرجام / طرح ساماندهی کارکنان شرکتی و قراردادی قبل از پایان سال مصوب و اجرایی می‌شود؟

ایلنا نوشت: کارنامی،عضو کمیسیون اجتماعی و رئیس فراکسیون کارگری مجلس در رابطه با وضعیت طرح ساماندهی ضمن تاکید بر اینکه «کارگران نگران نباشند، کار در حال انجام است» می‌گوید: مواضع کمیسیون تغییر نکرده، کارگران نسبت به این مساله مطمئن باشند. فقط شرایط کشور باعث شده کار کمی به تعویق بیفتد؛ کارگران بدانند که مطالبه‌گری آن‌ها بی‌جواب نمی‌ماند.

انتظار وقتی خیلی طولانی شود، چهره عوض می‌کند؛ اول امیدواری و سپیدی‌ست، بعد ناامیدی است که کاملاً خاکستری‌ست؛ آنچه دشوارتر است، مدام امیدوار شدن و کمی بعد ناامید شدن است، اتفاقی که بیش از یکسال است کارگران شرکتی و قراردادی را درگیر خود کرده است:

«امیدوار و کمی بعد ناامید شدیم؛ همینطور چرخه‌ی امید و ناامیدی ادامه یافت. سال قبل شهریور در انتظار تصویب طرح ساماندهی و برچیده شدن کامل بساط شرکت‌های سودجوی واسطه بودیم؛ بعد گفتند تا آخر سال کار به پایان می‌رسد؛ زمستان که شد اولویت و اهمیت بررسی قانون بودجه را پیش کشیدند و در نتیجه کار را عقب انداختند. امسال هم از همان بهار، وعده‌ها شروع شد، گفتند تا آخر بهار طرح مصوب می‌شود بعد شد تا آخر تابستان، حالا به نیمه‌ی دوم سال پا گذاشته‌ایم و نه خبری از تصویب است و نه نشانی از پیشبرد کار.»

اینها را یک کارگر پیمانکاری پارس جنوبی می‌گوید؛ کارگری که امسال را با امید حذف پیمانکاران و قرارداد مستقیم شدن شروع کرده ولی این امید فقط ستاره‌ای‌ست که آن دورها سوسو می‌زند.

اخبار دریافتی از مناطق نفتی و پالایشگاهی کشور نشان از حضور مطمئن پیمانکاران در نیمه‌ی دوم سال دارد. آن‌هایی که در شهریور قرارداد مناقصه‌شان به پایان رسیده، دوباره زمان قرارداد را لااقل برای شش ماه دیگر تمدید کرده‌اند. ظاهراً واهمه‌ای از حذف و برچیده شدن ندارند و به روال همیشه حقوق و مزایای مزدی کارگران دست اینهاست، تبعیض، تاخیر و بی‌عدالتی، خصایص اصلی کار شرکتی و پیمانکاری در پرسودترین صنعت کشور یعنی نفت و گاز است.

زندگی در گتوهای پیمانکاران دشوار است؛ حتی غذا و جای خواب فرق می‌کند؛ تبعیض همه جا هست، در سرویس‌های رفت و آمد و بهداشتی؛ در کارت‌های پاداشی که به بهانه‌های مختلف هرازگاهی رسمی‌ها می‌گیرند و پیمانکاری‌ها محرومند و در شیوه‌ی کار، دوازده ساعت کار سخت و در هوای آزاد بدون کمترین امتیاز.

سه سال دوندگی

در این اوضاع، نمایندگان کارگران شرکتی و قراردادی، همچنان دوندگی می‌کنند تا شاید یک مطالبه‌ی تاریخی به سرانجام برسد: حذف شرکت‌های پیمانکاری و واسطه و قرارداد مستقیم شدن تمام نیروها در تمام نهادهای دولتی، عمومی و خصولتی.

رامین اناری (نماینده این کارگران)، از پویشی می‌گوید که سه سال است کار خود را شروع کرده و با آمدن نمایندگان مجلس یازدهم، کار مطالبه‌گری را به اوج رسانده؛ او می‌گوید: در طول این سه سال و به خصوص در یکسال و چند ماه اخیر، ما از تمام مجاری قانونی، تصویب طرح ساماندهی را مطالبه کردیم؛ در تمام این مدت، کارگران شرکتی و قراردادی با تعهد کامل، به کار و خدمت خود ادامه دادند؛ مسیرهای مطالبه‌گری همگی قانونی بوده؛ امضا جمع کردیم؛ رایزنی کردیم، با نمایندگان مجلس گفتگو کردیم، تلفن زدیم، از این شهر به آن شهر رفتیم؛ مصاحبه کردیم و در کل، همه‌ی مسیرهای قانون را در آرامش و با حسن نیت تمام امتحان کردیم؛ حالا بعد از سه سال انتظار، توقع داریم هیچ چیز را بهانه نکنند؛ توقع داریم طرح را به صحن بیاورند؛ مگر قرار نبود بعد از خاتمه‌ی تعطیلات مجلس، طرح ساماندهی اولین طرحی باشد که به صحن مجلس می‌آید؛ ۲۹ شهریور تعطیلات مجلس به پایان رسید؛ چرا کار به سرانجام خوش نمی‌رسد؟

او از سفر به استان‌های مختلف و رایزنی با نمایندگان عضو کمیسیون اجتماعی مجلس خبر می‌دهد؛ تقریباً تمام نمایندگان تاکید کرده‌اند همچنان بر مواضع خود ایستاده‌اند و جای هیچ نگرانی نیست.

خاتمه تا پایان سال ، کارگران اصلاً نگران نباشند

در این میان، علی بابایی کارنامی (عضو کمیسیون اجتماعی و رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورا) نیز این اطمینان را تکرار می‌کند؛ او در رابطه با وضعیت طرح ساماندهی ضمن تاکید بر اینکه «کارگران نگران نباشند، کار در حال انجام است» می‌گوید: مواضع کمیسیون تغییر نکرده، کارگران نسبت به این مساله مطمئن باشند. فقط شرایط کشور باعث شده کار کمی به تعویق بیفتد؛ کارگران بدانند که مطالبه‌گری آن‌ها بی‌جواب نمی‌ماند و ما نمایندگان عضو کمیسیون اجتماعی در کنار آن‌ها هستیم. همه تلاش‌مان بر این است که مراحل قانونی تصویب و اجرای طرح ساماندهی در کوتاه‌ترین زمان ممکن به پایان برسد.

سوال اصلی کارگران این است که چرا کار تا این اندازه به درازا کشیده؛ چرا بررسی جزئیات طرح در کمیسیون اجتماعی که از پنجم تیر شروع شده، هنوز به پایان نرسیده؛ بابایی کارنامی در پاسخ می‌گوید: در این مدت، تاخیر برای این بوده که یک متن شسته و رفته از طرح بیرون بیاید و تصویب آن مسجل شود؛ ما نمی‌خواهیم بعد از تصویب در مجلس، شورای نگهبان به طرح ایراد بگیرد و طرح برگشت بخورد. به همین دلیل، همه جزئیات را با دقت بررسی کرده‌ایم تا جایی برای ایراد گرفتن و بازگشت طرح باقی نماند.

اما کار بالاخره کی به سرانجام می‌رسد؛ کارگران تا چه زمانی منتظر باشند؛ عضو کمیسیون اجتماعی مجلس به این پرسش پاسخ می‌دهد: تا آخر سال حتماً تمام مراحل قانونی طی می‌شود؛ این به این معنا نیست که ما قصد داریم کار را به سال بعد بیندازیم؛ ما قبل از پایان سال، دو جلسه بررسی طرح را تمام می‌کنیم، آن را به صحن می‌آوریم و انشالله به تصویب می‌رسانیم؛ در واقع قبل از آغاز سال جدید، همه‌ی کارهای اداری و بوروکراتیک طرح تمام می‌شود؛ باید بدانیم هر طرحی برای اینکه به مرحله‌ی اجرا برسد، بایستی حتماً یک پروسه‌ی اداری را طی کند؛ به امید خدا اول سال بعد، طرح اجرایی می‌شود.

او در ادامه می‌گوید: از همه‌ی کارگرانی که در این مدت، به شیوه‌ی قانونی مطالبه‌گری کرده‌اند تشکر می‌کنم و به آن‌ها اطمینان می‌دهم که در کنارشان هستیم؛ کار تصویب طرح به هیچ بهانه‌ای به تعویق نمی‌افتد.

هرچه سریع‌تر پاسخ دهید!

اینکه کار بررسی، تصویب و ابلاغ طرح در ماه‌های آینده به پایان برسد و مراحل اداری اجرا نیز طی شود، اساساً بد نیست، می‌تواند یک نقطه‌ی روشن باشد منتها به این شرط که وعده‌های امسال هم به سرانجام قول‌های سال قبل دچار نشود و رفت و برگشت در راهروهای مجلس تا بی‌نهایت ادامه نداشته باشد.

رامین اناری، حرف پایانی را می‌گوید: «میلیون‌ها نیروی قراردادی و شرکتی سه سال مطالبه‌گری قانونی کرده‌اند، اینها بدون کوچک‌ترین حاشیه، فقط پیگیری و مطالبه‌گری کرده‌اند. در این مقطع زمانی، یک خواسته‌ی روشن داریم: لطفا هرچه سریعتر پاسخ دهید، آنهم به کارگرانی که حتی یک روز کار را تعطیل نکرده‌اند.....»