کد خبر: ۳۹۸۱۰۸
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۹۴۰

نماینده مجلس هشدار داد: توصیه به پاکسازی‌های انقلابی دردی را دوا نمی‌کند

محبی‌نیا گفت: فکر می‌کنم ما دچار خودزنی هستیم و از ترس جوابگویی و حل مسئله، حفره‌ها و چاله‌های گفتمانی به وجود می‌آوریم تا بتوانیم در سایه آن مقداری از مسائل را پاک کنیم. پاک کردن صورت مسئله، انباشت مطالبات مردم، نپرداختن به اعتراضات مردم، عدم رسیدگی به نقاط ضعف و نارضایتی‌ها مثل بمب عمل خواهد کرد.
ایلنا: نماینده پیشین مجلس با بیان اینکه توصیه به پاکسازی‌های انقلابی دردی را دوا نمی‌کند، گفت: مدیریت کلان در جامعه توسط بعضی از اصحاب قدرت به لودگی کشیده شده است. صحبت قالیباف درباره سیستم بروکراسی کشور شلیک به خودی است.

جهانبخش محبی‌نیا نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی، در واکنش به اظهارات قالیباف مبنی بر اینکه وقتی نیرو‌های فاضل دفع شوند نیرو‌های ناکارآمد و اراذل کار‌ها را به دست می‌گیرند و با توجه به اتفاقاتی که در طول چند دهه گذشته افتاده است قدرت حل مسئله را از دست دادیم» از نظر شما پشت پرده طرح این صحبت‌ها چیست؟ گفت: بعد از زخمی شدن اعتماد مردم به حاکمیت و نگاه حاکمیت به مردم، به جای آن که روایت‌های نخبگان سیاسی و دلسوزان انقلاب، ایران و جمهوری اسلامی را مبنا و مورد مطالعه مجدد قرار داده و یک بازاندیشی دیگری قرار دهیم، متاسفانه با گزاره‌هایی مواجه می‌شویم که این گزاره‌ها بدون شک به جای حرفه‌ای‌گری زخمی به رابطه میان مردم و حاکمیت زده و آن را چنگ می‌زنند و فتنه تیز عدم فهم درست در جراحت‌ها را کاملا به عیان می‌بینیم.

توصیه به پاکسازی‌های انقلابی دردی را دوا نمی‌کند

محبی‌نیا افزود: باید عهد ملی خودمان را با مردم در به وجود آمدن انقلاب از یاد نبریم. قرار نبود ایران را تبدیل به امتی بکنیم تا یک پستی و بلندی طبقاتی و ارزشی و سیاسی و اقتصادی را به شکل ناموزون و وحشتناک در آن داشته باشیم. حالا به هر دلیلی متاسفانه از این موضوع و سعادت محروم ماندیم و جامعه ایران دچار تعارضاتی شده است که بار‌ها مقام معظم رهبری نسبت به پلاریزاسیون جامعه هشدار دادند.

وی تصریح کرد: اما متاسفانه بعضی از آقایان نمایندگان مجلس و روسای قوا از پاک شدن مسئله برای اینکه از تفسیر‌های دیگران عقب نمانند، روایت‌های مخدوشی را می‌سازند. تخریب روحیه ملت و توصیه به پاکسازی‌های انقلابی و روایت‌هایی با این لحن که جای عقلا، مصلحین واقعی را گرفتند، دردی را دوا نمی‌کند. ما مکلف هستیم در برابر این مردم شریف و به آن‌ها مدیون هستیم که با توسل به حکمرانی و شیوه‌های جدید اعمال قدرت، راحتی و معیشت مردم را تا حدی که مقدور است فراهم کنیم و برای آنکه از کشور‌های پیشرفته عقب نمانیم، باید جبران کنیم. اگر برخی آقایان بلد نیستند که راحتی و معیشت مردم را تامین کنند حداقل دل مردم را خون نکنند.

مدیریت کلان در جامعه توسط بعضی از اصحاب قدرت به لودگی کشیده شده است

محبی‌نیا گفت: همانطور که اعتراض مردم که یک حق مسلم و همگانی بوده و توسط بعضی از اپوزیسیون به ابتذال کشیده می‌شود، متاسفانه مدیریت کلان در جامعه هم توسط بعضی از اصحاب قدرت به لودگی کشیده شده است.

این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که اگر صحبت‌های قالیباف درباره به کارگیری اراذل به جای افراد فاضل را درست قلمداد کنیم، مسبب این اتفاق کیست؟ گفت: البته این حرف آقای قالیباف درست نیست. ایشان می‌گویند اراذل این کار‌ها را انجام دادند که درست نیست. وقتی ایشان در قدرت حضور نداشت این طیف می‌گفتند سو‌ءمدیریت‌ها باعث عدم پیشرفت در کار‌ها شده است.

وی تصریح کرد: این درست نیست که یک علت نامعلوم و ناپیدا را به عنوان علت‌العلل مطرح می‌کنند و رابطه علمی و فلسفی بین اعتراض درست و خواسته مردم را بیان می‌کنند. طیف مختلفی که با پلیس درگیر می‌شوند و اموال عمومی را آتش می‌زنند، این افراد اراذل هستند و میانگین سنی آن‌ها طبق گفته یکی از فرماندهان سپاه به ۳۰ سال نمی‌رسد. این افراد محصول بعد از انقلاب هستند. با وجود اینکه ما به هیچ وجه از عملکرد حکومت‌طلبانه افراد دفاع نمی‌کنیم، اما اعتراض را به عنوان یک حق عمومی باید به رسمیت شناخت و نسبت به آن جوابگو باشیم.

سران قوا جای کارشناسان را گرفته‌اند و دانشگاه‌ها و نیرو‌های فکری نظراتشان خریدار ندارد

وی در ادامه افزود: روسای قوا، نمایندگان مجلس، وزرا، استانداران و فرمانداران باید جواب مردم را بدهند. علت‌یابی و پرداختن به مبانی فلسفی اعتراض و ابتذال، کار دانشگاهیان و نیرو‌های فکری در حوزه‌های علمیه و نخبگان جامعه است. اما متاسفانه سران قوا جای کارشناسان را گرفتند و کارشناسانی که جایشان اشغال شده، دانشگاه‌ها و نیرو‌های فکری مراکز تحقیقی، دینی و علمی هم به دلیل آنکه نظراتشان خریدار ندارد آنچنان سهمی برای تدبیر و حل مسائل جامعه ندارند.

محبی‌نیا گفت: اگر در هر بخشی از جایگاه‌های اجرایی با نیرو‌های ناکارآمد مواجه می‌شویم، نباید این افراد را اراذل بنامیم. این افراد در ساختار اجرایی ما پتانسیل خلق کارآمدی در حوزه کارگزاری را ندارند که بخش اعظم آن به روسای قوا و نهاد‌های نظارتی برمی‌گردد. وقتی نهاد‌های نظارتی به جای انجام کار خودشان به سیاست آلوده می‌شوند و یا به فعالیت‌های اقتصادی رو می‌آورند و یا در جا‌های دیگر مداخله انجام می‌دهند، بدون شک نتیجه این رفتار همین مفسده سیاسی است که در اینجا ما شاهد آن هستیم.

برای اینکه بر نارسایی‌های مدیریتی خودمان سرپوش بگذاریم، به خلق امر ناموزون می‌پردازیم

وی تصریح کرد: کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی، یکی از کمیسیون‌هایی است که به جای آنکه به کار‌های ریز بپردازد و به شکایت خصوصی رسیدگی کند که این موضوع باید در محاکم مورد توجه قرار گیرد، باید دقیقا وظیفه اصلی و ذاتی خود را بر این مبنا قرار دهد که قوا در راستای فلسفه وجودی خودشان عمل کنند. فلسفه وجودی نهاد‌ها بر اساس اصل ۶۰ و ۶۱ قانون اساسی بیان شده است. یعنی تمام کار تقیینی از سوی پارلمان انجام شود و اعمال قوه مجریه فقط از سوی رئیس جمهور و وزرا است و اعمال قوه قضاییه بر عهده محاکم و دادگاه‌ها است.

خارج از این نهاد‌ها در هر نهادی این رفتار‌ها انجام شود، دخالت در سایر دستگاه‌ها است و موجب پدیده‌های سیاسی، فساد سیاسی و به قول آقای قالیباف حضور همان اراذل و اوباش خواهد شد. فکر می‌کنم سیستم اداری کشور در بحث قوه قضاییه، مجریه، مقننه و نهاد‌های خصوصی و عمومی دیده می‌شود که از اراذل و اوباش تهی هستند. اراذل و اوباش یک برچسب اجتماعی بوده که به عده‌ای افراد گفته می‌شود که بی جهت می‌زنند، می‌شکنند و می‌کشند. ما چنین پدیده‌ای در نظام اداری کشور نداریم.

محبی‌نیا گفت: فکر می‌کنم ما برای اینکه بر نارسایی‌های مدیریتی خودمان سرپوش بگذاریم، به خلق امر ناموزون می‌پردازیم. این انقلاب به نقل از مقام معظم رهبری، سپاه، ارتش و نهاد‌های اداری و نظارتی در دستان بچه‌های انقلاب است. روسای قوا هم از جمله خود آقای قالیباف برای انقلاب جنگ دیده، سیلی خورده و برادرانشان شهید شده‌اند. توسل به چنین گزاره‌هایی فاقد معنا است و مهملی بیش نبوده و به جز اینکه در جامعه موجب ایجاد نابسامانی، خصومت، کینه و کدورت شود، هیچ فایده دیگری نخواهد داشت.

باید به دلجویی از همه مردم و همه معترضان بپردازیم

وی تصریح کرد: همانطور که قبلا گفتم ما متعهد به این هستیم که امت اسلامی و ملت یکدست به وجود بیاوریم این نوع سخنان با آن هدف اصلی انقلاب که تربیت انسان‌ها در همه رده‌ها بوده، تیری در چشم اسفندیار بوده که راه به جایی نخواهد برد. ما امروز بیشتر از آنکه به خلق گزاره‌ها و واژه‌های مسموم، عجیب و بی سر و ته بپردازیم، باید به دلجویی از همه مردم و همه معترضان پرداخته و در عین حال از انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی با تمام قوا دفاع کنیم.

صحبت‌های قالیباف خودزنی و شلیک به خودی است

محبی‌نیا در پاسخ به این سوال که آقای قالیباف گفتند سیستم بروکراسی و دیوان سالاری کشور مناسب اداره کشور نبوده و حتی ضد مبانی جمهوری اسلامی و کارآمدی عمل می‌کند. چرا آقای قالیباف در گذشته این صحبت‌ها را مطرح نکرده و منظورشان از این صحبت‌ها چیست؟ گفت: این صحبت‌ها شلیک به خودی است. اگر سیستم بروکراسی جمهوری اسلامی در ۴۳ سال گذشته راه خود را پیدا نکرده است پس چه زمانی راه خود را پیدا خواهد کرد؟ در این سیستم بروکراسی امثال قالیباف‌ها از اول تا به امروز حضور داشتند.

وی تصریح کرد: فکر می‌کنم ما دچار خودزنی هستیم و از ترس جوابگویی و حل مسئله، حفره‌ها و چاله‌های گفتمانی به وجود می‌آوریم تا بتوانیم در سایه آن مقداری از مسائل را پاک کنیم. پاک کردن صورت مسئله، انباشت مطالبات مردم، نپرداختن به اعتراضات مردم، عدم رسیدگی به نقاط ضعف و نارضایتی‌ها مثل بمب عمل خواهد کرد؛ بنابراین بیاییم از تاریخ سابقه اعتراضات درس و عبرت بگیریم. اگر طبق همان حکمرانی که آقای قالیباف به آن اشاره کردند عمل شود، دیگر اتوبوس اتوبوس نیروی کاری از شهرداری به مجلس نخواهد آمد، به نیرو‌های موجود در سیستم بها خواهیم داد و با تحریک برخی از جوانان، بانوان و کارکنان این مشکلات را برای جمهوری اسلامی به وجود نخواهیم آورد.