کد خبر: ۳۹۸۸۱
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۰۸۹

اوباما چگونه می تواند حمایت کنگره را در مسئله ایران جلب کند؟

در حال حاضر سیاست دولت اوباما در قبال ایران بر پایه چنین اجماعی استوار نیست. رئیس‌جمهور در راستای تغییر این واقعیت می‌تواند گزارشات مشروحی به کنگره ارائه دهد و حتی سیاستمداران جمهوری‌خواه را به هیئت مذاکره‌کننده آمریکا در گفتگوهای ۱+۵ با ایران اضافه کند.
اندیشکده آمریکایی «شورای روابط خارجی» نوشت: مسئله کنترل تسلیحاتی همواره موضوع مورد مناقشه میان کاخ سفید و کنگره بوده است. روسای جمهور و دیپلمات‌های آن‌ها ترجیح می‌دهند ابتدا به صورت مخفیانه به توافق برسند و سپس از آن توافق در قبال تحقیق و تفحص کنگره محافظت کنند، آنهم کنگره‌ای که [از توافق] ناخشنود است. برای دولت اوباما بسیار وسوسه‌انگیز است که در ارتباط با مذاکرات با ایران نیز از چنین رویه‌ای پیروی کند. اما این کار اشتباه خواهد بود. علی‌رغم دشواری‌های حزبی، کسب تائیدیه کنگره در این زمینه مهم و ضروری است تا بدین ترتیب هرگونه توافق حاصله از یک بنیان و اساس محکم استوار برخوردار بوده و به اجرا گذاشتن آن دشوار نگردد.

به گزارش «تیک»، در حال حاضر سیاست دولت اوباما در قبال ایران بر پایه چنین اجماعی استوار نیست. رئیس‌جمهور در راستای تغییر این واقعیت می‌تواند گزارشات مشروحی به کنگره ارائه دهد و حتی سیاستمداران جمهوری‌خواه را به هیئت مذاکره‌کننده آمریکا در گفتگوهای ۱+۵ با ایران اضافه کند.

اگرچه «نیکسون» امروزه بیشتر به خاطر گشایش سیاسی‌اش در قبال چین و پایان دادن به جنگ ویتنام شناخته می‌شود، اما وی تلاش زیادی کرد تا در اوج جنگ سرد از رقابت تسلیحاتی هسته‌ای بکاهد. «نیکسون» می‌توانست با رجوع به اختیارات ریاست جمهوری دستاورد شاخص خویش، یعنی گفتگوهای محدودسازی جنگ‌افزارهای هسته‌ای موسوم به سالت ۱، را از تحقیق و تفحص کنگره مصون بدارد. در واقع قانون کنترل و خلع سلاح مورخ سال ۱۹۶۱ تأکید می‌کرد که همه توافقاتی که زرادخانه آمریکا را محدود می‌سازند باید مورد تائید کنگره قرار گیرند. سالت ۱ هنوز یک توافق اجرایی بود و «نیکسون» اگر می‌خواست می‌توانست با ایجاد ابهام در آن نیاز به تائید کنگره را برطرف سازد. وی اما تصمیم بهتر را گرفت و توافق را برای کسب تائیدیه به کنگره تسلیم کرد. این امر به معنای مذاکره با سناتور خوفناک «هنری اسکوپ جکسون» (سناتور ایالت واشینگتن) و لحاظ نمودن نگرانی‌های وی بود. این فرآیند ممکن است پر پیچ‌وخم بوده باشد اما نتیجه آن تصویب یک قانون عمومی بود که به توافق جنبه حقوقی می‌بخشید.

نکته‌ای که می‌تواند بر توانایی دولت اوباما در زمینه همراه ساختن کنگره با خود بیفزاید ارائه توضیحات درباره پیامدهای سرپیچی ایران از توافق احتمالی است. از آنجا که کنگره نسبت به رهبران ایران عمیقاً بی‌اعتماد است اگر دولت اوباما برنامه مشخصی در زمینه برخورد با نقض توافق احتمالی از طرف ایران داشته باشد توافق مذکور نزد کنگره از اعتبار بیشتری برخوردار خواهد گردید. چنین برنامه‌ای می‌تواند فراتر از وضع تحریم‌های سفت‌وسخت رفته و مجوز کنگره جهت استفاده از زور در قبال نقض توافق از طرف ایران را شامل شود. بدین صورت، دولت اوباما عزم و اراده خود را به نمایش می‌گذارد و در عین حال کنگره را وادار می‌سازد تا حمایت خود از کاربرد زور را نشان دهد ـ ایرانی‌ها احتمالاً این پیام را دریافت خواهند کرد.