کد خبر: ۳۹۹۶۰
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۳۵۴

محمدجواد ظریف دعوت سعود فیصل برای سفر به عربستان را رد کرد

وزير امور خارجه کشورمان که براي استقبال از امير کويت به فرودگاه مهرآباد آمده بود گفت: ما براي روابط با کويت اهميت زيادي قائل هستيم و اميدواريم اين سفر آغاز فصل جديدي براي گسترش همکاري ها باشد.
وزير امور خارجه کشورمان که براي استقبال از امير کويت به فرودگاه مهرآباد آمده بود گفت: ما براي روابط با کويت اهميت زيادي قائل هستيم و اميدواريم اين سفر آغاز فصل جديدي براي گسترش همکاري ها باشد.

به گزارش «تیک»، محمدجواد ظريف عصر يکشنبه پيش از ورود شيخ الصباح احمد الصباح در جمع خبرنگاران افزود: ما با کويت منافع تاريخي و مشترکي داريم و زمينه هاي گسترش اين روابط فراهم است.

** سفر به عربستان ندارم

وزير امور خارجه همچنين در پاسخ به اين سوال که آيا به عربستان سفر خواهيد کرد يا خير اظهار داشت: دعوتي که انجام شده ، براي شرکت در اجلاس سازمان همکاري هاي اسلامي بوده است اما به دليل تقارن آن با دور بعدي مذاکرات هسته اي امکان حضور من وجود ندارد.

وي تصريح کرد: در اجلاس الجزيره به عبدالعزيز بن عبدالله قائم مقام وزير امور خارجه عربستان و فرزند پادشاه آن کشور گفتم که زمان مذاکرات از قبل تعيين شده است و امکان جا به جايي آن وجود ندارد.

** مذاکره با اشتون خيلي جدي و مثبت بود

وزير امور خارجه همچنين درباره نتايج مذاکره با کاترين اشتون مسوول سياست خارجه اتحاديه اروپا در استامبول ترکيه گفت: اين مذاکرات بسيار جدي و مثبت بود و درباره راه هاي مختلف حل مشکلات و شرايط پيگيري موضوع صحبت کرديم.

وي خاطر نشان کرد: اين مذاکرات همچون مذاکرات قبل، مفيد بود و توقع هم همين است چرا که موضوع بسيار مهمي مورد بحث است که در طول 8-7 سال گذشته انباشته شده بود؛ بنابر اين نبايد توقع داشت با چند جلسه مذاکره حل و فصل شود به خصوص الان که در حال مذاکره درباره راه حل نهايي هستيم.

** رسيدن به توافق ممکن است

وزير امور خارجه در پاسخ به اين سوال که دلايل اينکه گفته مي شود 'رسيدن به توافق ممکن است'، توضيح داد: غرب در طول مدت گذشته روش هاي ديگري همچون تحريم، فشار و تهديد را امتحان کرده بود اما هيچ کدام نتوانست آنها را به اهدافشان برساند بلکه هر روز از اهدافشان دورتر شدند.

وي تصريح کرد: از طرفي، ما هيچ چيزي بيشتر از حقوقمان نمي خواهيم و صرفا اجراي حقوقمان بر اساس ضوابط بين المللي مدنظر است و فکر مي کنيم منافع دو طرف هم در اين است.

ظريف تاکيد کرد: فکر مي کنم اگر طرف مقابل بهانه جويي نکند قانع خواهد شد که برنامه هسته اي ما صلح آميز است و به اين دليل معتقدم که رسيدن به توافق ممکن است.