کد خبر: ۴۰۱۸۸۴
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۸۳

ادامه اعتراضات بی‌سابقه ضددولتی در چین / نصب موانع خیابانی در مسیر اعتراضات در شانگهای / دانشجویان در پکن در مخالفت با سانسور، کاغذهای خالی در دست گرفتند

در پی اعتراضات بی‌سابقه در چین مسیر اعتراضات در شانگهای با موانع آبی‌رنگ محدود شده است. تصاویری که از شهر منتشر شده خیابان‌ها را آرام نشان می‌دهد. روز یکشنبه، علاوه بر شانگهای، در شهرهای در چنگدو و شیان و همچنین ووهان نیز تظاهرات برگزار شد.
در پی اعتراضات بی‌سابقه در چین مسیر اعتراضات در شانگهای با موانع آبی‌رنگ محدود شده است. تصاویری که از شهر منتشر شده خیابان‌ها را آرام نشان می‌دهد.

اعتراضات در این شهر به سیاست‌های شی جین‌پینگ در مقابله با گسترش ویروس کووید، باعث نگرانی بیشتربازارهای مالی آسیا شده است.

اداره ملی آمار چین گفته است در ده ماه اول سال میلادی جاری درآمد نسبت به سال گذشته ۳٪ افت داشته است.

روز یکشنبه، علاوه بر شانگهای، در شهرهای در چنگدو و شیان و همچنین ووهان نیز تظاهرات برگزار شد.

ووهان شهری است که تقریبا سه سال پیش ویروس کرونا نخستین بار در آنجا شناسایی شد و شیوع پیدا کرد. 

در پکن پایتخت نیز صدها نفر در حاشیه رودخانه جمع شدند و سرود ملی را خواندند. 

علاوه بر این، دانشجویان هم در پکن و نانجینگ اعتراضاتی سازماندهی کردند. گروهی از دانشجویان کاغذهای خالی در دست داشتند، اقدامی نمادین که به اعتراض به سانسور در چین تبدیل شده است. آنها در حمایت از آزادی و دموکراسی سرود می‌خواندند.

اعتراضات در چین پس از آن شدت گرفت که پس پی جان باختن ۱۰ نفر در جریان آتش‌سوزی در یک بلوک آپارتمانی در شهر اورومچی چین، علیه این کشور شدت گرفته باشد. شهروندان معترض مرگ این افراد در آتش‌سوزی را به محدودیت‌های اعمال شده بر ساختمان‌های مسکونی نسبت می‌دهند. مقام‌های چینی این موضوع را رد کرده‌اند.

بازارهای مالی آسیا نگران تبعات اعتراضات و سیاست‌های دولت در چین هستند.

یانژونگ هوانگ، متخصص سیاست بهداشتی چین در شورای روابط خارجی گفت اعتراضات دو روز گذشته در چین نقطه عطفی در مخالفت‌های داخلی با سیاست دولت در قبال همه‌گیری کرونا بوده است.

آقای هوانگ گفت هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که حاکی از آمادگی دولت کمونیست چین برای تغییر سیاست کووید صفر باشد.مقامات چین روزانه حدود ۲۵ هزار مورد جدید ابتلا به کووید را گزارش می‌کنند. 

این رقم علیرغم استراتژی «کووید صفر» دولت، بسیار بالاست.

سیاست «کووید صفر» از جمله برنامه‌های شی جین پینگ است که اخیر نیز متعهد شد که از آن منحرف نشود.

چنین اعتراضات و شعارهایی منظره‌ای نامعمول در چین به شمار می‌آید. در این کشور انتقاد مستقیم از دولت و رئیس‌جمهور می‌تواند منجر به مجازات‌های شدید شود.

ناظران می‌گویند تحلیلگران می‌گویند که به نظر می رسد دولت به شدت نارضایتی فزاینده در قبال سیاست‌های سختگیرانه کووید را دستکم گرفته بود.

یکی از معترضان در شانگهای گفت که از دیدن مردم در خیابان‌ها «شوکه و کمی هیجان‌زده» است، این اولین باری است که چنین اعتراضات گسترده‌ای را در کشور می‌بیند.