کد خبر: ۴۰۲۵۷۰
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۹۵

طائب: چون آمریکا در جریان ناآرامی‌ها شکست خورد، پیغام بازگشت به میز مذاکره می‌فرستد / آنها می‌خواهند مذاکره پهپادی و حقوق‌بشری هم با ایران داشته باشند

مشاور فرمانده سپاه گفت: اکنون آمریکا به دلیل شکستی که در جریان اغتشاشات خورد و نتوانست به اهداف خود برسد، به ایران پیغام‌هایی برای بازگشت به میز مذاکره می‌دهد.

ایسنا: حجت‌الاسلام حسین طائب امروز ۱۷ آذرماه در ویژه‌برنامه روز دانشجو که در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد، با اشاره به تقابل همیشگی آمریکا و اسرائیل با جمهوری اسلامی، اظهار کرد: از نظر آمریکایی‌ها انقلاب اسلامی در دهه پنجم عمر خود، در حال طی روند تولید و افزایش قدرت است، چراکه هم قدرتش در منطقه روزافزون است، هم به بازیگری موثر در سطح بین‌الملل تبدیل شده و هم در داخل به یکپارچگی رسیده است‌.

وی افزود: همچنین آمریکایی‌ها می‌گویند در این دهه پنجم عمر جمهوری اسلامی، سرنوشت آمریکا و جهان نیز مشخص می‌شود. ایالات متحده در سند استراتژی امنیت ملی قرن ۲۱ اذعان کرده است که با چالش‌های درونی و بیرونی مواجه است که تمام این چالش‌ها باید تا سال ۲۰۲۵ برطرف شود و در غیر این صورت مانند شوروی فرو خواهد پاشید.

مشاور فرمانده سپاه با اشاره به هزینه‌های آمریکا در خاورمیانه، اضافه کرد: امروز بدهی‌های آمریکا به ۲۳ تریلیون دلار رسیده است. امروز آمریکایی‌ها در سند امنیت ملی خود می‌نویسند که جهان در حال تغییر است و پنجره فرصت برای مقابله با تهدیدات بسیار محدود می‌باشد و یکی از این تهدیدات، ایران است.

طائب با بیان اینکه آمریکا در قبال ایران استراتژی تشدید مهار را در نظر گرفته است، عنوان کرد: یعنی ایران را طوری در داخل درگیر کنند که نتواند خود را توسعه و به عنوان یک بازیگر تاثیرگذار جهانی ادامه فعالیت دهد. آمریکایی‌ها می‌گویند برای مهار ایران، اسرائیل باید علیه ایران عملیات نیمه‌سخت انجام دهد و خود آمریکا هم با اعمال فشارهای اقتصادی، ایران را پای میز مذاکره بکشاند.

وی با اشاره به شرایط بحرانی اسرائیل، بیان کرد: رئیس موساد در سفری به آمریکا اعلام کرد در صورت توافق با ایران، نتانیاهو مجددا در اسرائیل روی کار خواهد آمد و این باعث قدرت گرفتن جمهوری‌خواهان در آمریکا می‌شود. بنابراین باید مذاکرات هسته‌ای متوقف شود و تا پس از انتخابات کنگره آمریکا، بی‌ثباتی‌ها در ایران افزایش یابد و سپس اگر به اهداف خود رسیدیم، دیگر مذاکرات تنها در خصوص مسائل هسته‌ای نخواهد بود و به تمامی جنبه‌ها تسری خواهد یافت.

مشاور فرمانده سپاه با اشاره به اینکه طبق اذعان آمریکایی‌ها، چین یکی از چالش‌های ایالات متحده است و ممکن است تا سال ۲۰۳۰ رهبری جهان را در دست گیرد، گفت: همچنین روسیه نیز از دیگر تهدیدات آمریکاست. به علاوه آمریکایی‌ها بیان می‌کنند کشورهایی که در حال تضعیف دموکراسی آمریکا اند و یک مدل حکمرانی جدید ارائه می‌دهند نیز از دیگر تهدیدات آمریکا هستند که مهم‌ترین این کشورها، ایران است.

طائب ادامه داد: آمریکا می‌خواهد چین را به وسیله تایوان و بی‌ثباتی داخل و روسیه را به وسیله اوکراین و ناامنی داخل، از سر راه بردارد و برای تضعیف ایران نیز راهبرد ایجاد بی‌ثباتی در کشورهای مقاومت و اغتشاشات در داخل ایران را به کار گرفته است. لذا روسیه عملیات پیش‌دستانه انجام داد.

وی با بیان اینکه آمریکا در تلاش برای ایجاد بی‌ثباتی در چین است، اضافه کرد: همچنین تلاش‌هایی برای ایجاد بی‌ثباتی در منطقه نیز انجام شد، اما چون موفق نشدند، لذا سعی کردند اغتشاشات را در داخل ایران ایجاد کنند و شروع اغتشاشات با فرایند جنگ ترکیبی بود.

مشاور فرمانده سپاه با اشاره به تعریف جنگ ترکیبی، بیان کرد: آمریکا در جریان این جنگ ترکیبی، به دنبال هویت‌زدایی و هویت‌زایی در ایران است. طبق گزارشی که سنتکام به پنتاگون ارسال کرده است، آمریکایی‌ها در اغتشاشات ایجاد شده در ایران شکست خوردند، زیرا دوگانه حجاب اجباری و اختیاری راه به جایی نبرد و مسئله معیشت نیز ظرفیت تبدیل شدن به یک موضوع اجتماعی برای ایجاد دوگانگی را نداشت.

طائب اظهار کرد: اکنون آمریکا به دلیل شکستی که در جریان اغتشاشات خورد و نتوانست به اهداف خود برسد، به ایران پیغام‌هایی برای بازگشت به میز مذاکره می‌دهد. آمریکا اکنون می‌خواهد علاوه بر موضوعات موشکی، منطقه‌ای و هسته‌ای، در مورد موضوعات پهپادی و حقوق بشری نیز با ایران مذاکره کند.