کد خبر: ۴۰۵۶۵۴
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۰۲

داده‌های صوتی می‌گویند که به پارکینسون مبتلا شده‌اید!

پژوهشگران موفق شدند نشانه‌های اولیه بیماری پارکینسون را با استفاده از داده‌های صوتی شناسایی کنند.
ایرنا: بیماری پارکینسون زندگی افراد زیادی را دچار مشکلات فراوان کرده است. بیش از ۱۰ میلیون نفر در سراسر جهان با این بیماری زندگی می‌کنند. برای این بیماری، هیچ درمانی وجود ندارد، اما اگر علایم آن به موقع تشخیص داده شود، می‌توان آن را کنترل کرد. با پیشرفت بیماری پارکینسون، گفتار نیز همراه با سایر علایم، دچار تغییر می‌شود.

رایتیس ماسکلیوناس (Rytis Maskeliūnas)، پژوهشگر دانشگاه فنی کُناس در لیتوانی، با همکاری پژوهشگران دانشگاه علوم سلامت در این کشور تلاش کردند نشانه‌های اولیه بیماری پارکینسون را با استفاده از داده‌های صوتی شناسایی کنند.

بیماری پارکینسون معمولاً با از دست‌دادن عملکرد حرکتی (لرزش دست، سفتی عضلات یا اختلال در حفظ تعادل) همراه است. ماسکلیوناس می‌گوید: با کاهش عملکرد حرکتی، عملکرد تارهای صوتی، دیافراگم و ریه‌ها نیز کاهش می‌یابد. تغییرات در گفتار اغلب حتی زودتر از اختلال در عملکرد حرکتی رخ می‌دهد؛ به همین دلیل تغییر در گفتار ممکن است اولین علامت این بیماری باشد.

به گفته یکی از محققان، بیماران مبتلا به پارکینسون، در مراحل اولیه بیماری، ممکن است آرام‌تر، یکنواخت‌تر، نارساتر، کندتر و بریده‌بریده صحبت کنند. با پیشرفت بیماری، گرفتگی صدا، لکنت زبان و تلفظ نامفهوم کلمات بیشتر می‌شود. تیم پژوهشی با درنظرگرفتن این علایم، سامانه‌ای (سیستمی) را برای تشخیص زودهنگام این بیماری و ردیابی مؤثربودن درمان طراحی کردند.

استفاده از هوش مصنوعی برای تجزیه‌وتحلیل و ارزیابی سیگنال‌های گفتاری

محققان خاطرنشان می‌کنند که ارتباط بین بیماری پارکینسون و ناهنجاری‌های گفتاری در دنیای تجزیه‌وتحلیل سیگنال دیجیتال، جدید نیست و از دهه ۱۹۶۰ میلادی شناخته و درباره آن پژوهش شده است اما با پیشرفت فناوری، می‌توان اطلاعات بیشتری را سریع‌تر از گفتار استخراج کرد.

محققان در یک اتاقک عایق صدا، از یک میکروفن برای ضبط گفتار افراد سالم و افراد مبتلا به پارکینسون استفاده کردند و یک الگوریتم هوش مصنوعی با ارزیابی این صداها، پردازش سیگنال را یاد گرفت. محققان تأکید می‌کنند که این الگوریتم به سخت‌افزار قدرتمندی نیاز ندارد و در آینده احتمالاً به یک برنامه کاربردی تلفن همراه موبایل تبدیل می‌شود.