کد خبر: ۴۰۵۸۷۱
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۸۵

اشتباهات خانم‌ها در ۳۰ سالگی

بسیاری از بانوان رسیدن به سن ۳۰ سالگی را آغاز بزرگ‌سالی خود می‌دانند و در این سن معمولا کار و شغل خود را پیدا کرده‌اند یا ممکن است وارد رابطه عاطفی شده و یا ازدواج کرده باشند.  
نازآفرین جمشیدی: بسیاری از بانوان رسیدن به سن ۳۰ سالگی را آغاز بزرگ‌سالی خود می‌دانند و در این سن معمولا کار و شغل خود را پیدا کرده‌اند یا ممکن است وارد رابطه عاطفی شده و یا ازدواج کرده باشند. اگر شما هم در این مرحله قرار دارید باید بدانید رسیدن به این سن دلیل بر رهاکردن خود نیست. باید از همین جا آغاز کنید و در خود عادات و خو‌های مثبت و خوب را تقویت کنید تا در ادامه راه زندگی خود بتوانید بهتر گام بردارید.

درواقع نادیده گرفتن عادات زندگی سالم در ۳۰ سالگی می‌تواند منجر به داشتن زندگی به مراتب ناسالم‌تری در ۴۰ سالگی و پس از آن شود. برخی ممکن است این جمله را به سخره بگیرند و با خود بگویند فعلا جوانند و نباید به خود در مورد داشتن زندگی سالم و وضعیت تن‌درستیشان سخت بگیرند، اما داشتن زندگی خوب و عادات مثبت نیاز به زمان دارد و یک شبه رخ نمی‌دهد بنابراین اگر در همین روز‌ها از ۳۰ سالگی تلاش برای بهبود سبک زندگی خود نکنید هرگز نمی‌توانید در ۴۰ سالگی به آن دست پیدا کنید.

کسی نیست که شما را زیبا و جوان نداند، اما این شما هستید که باید مراقب زندگی و تن‌درستی خود باشید تا بتوانید آن را حفظ کنید. تمامی عادات سالمی که نادیده‌شان می‌گیرید، می‌توانند بستر یک زندگی ناسالم‌تر را برای دوران پس از ۴۰ سالگی آماده و فراهم کنند.

به فکر عضلات خود نیستید

یکی از مهم‌ترین کار‌هایی که باید در این سن انجام دهید این است که ورزش کنید تا بدنتان به این کار عادت کند. انجام ورزش‌های هوازی بهترین و تنها کاری است که باعث سلامت قلب و عروق و تناسب اندام می‌شود.

برخی از خانم‌ها گمان می‌کنند ورزش مهم نیست همین‌که رژیم غذایی دارند کافیست، اما سخت در اشتباهند. جالب است بدانید پژوهش‌ها نشان می‌دهد ورزش‌های هوازی می‌توانند خطر ابتلا به آلزایمر و برخی سرطان‌ها را هم کاهش دهند. خانم‌ها در ۳۰ سالگی باید زمانی را به ورزش‌های قدرتی اختصاص دهند. ورزش کردن هم باید هدفمند باشد و چیزی را انجام دهید که برای‌تان لازم است نه هر ورزشی.

کاهش سرعت سوخت و ساز بدن را نادیده می‌گیرید

موضوع نه چندان خوشایند این است که هر اندازه سن بالا می‌رود سرعت سوخت و ساز در بدن کم می‌شود و همین موضوع سبب می‌شود افراد در سنین بالا روزبه‌روز چاق‌تر شوند البته اگر مراقب سبک زندگی خود نباشند.

اگر به‌دنبال کالری‌سوزی هستید باید تمرینات ورزشی را در برنامه روزانه خود قرار دهید. هنگامی‌که ورزش می‌کنید سوخت‌ساز بدنتان بالا می‌رود و کالری بیش‌تری می‌سوزانید.

همان‌گونه‌که اشاره کردیم با بالا رفتن سن، سرعت سوخت‌و‌ساز بدن بنا به دلایلی از‌جمله عوامل ژنتیکی، هورمون‌ها، رژیم غذایی و ... کاهش می‌یابد. افزون‌بر آن پس از ۳۰ سالگی میزان چربی بدن به‌طور تدریجی افزایش می‌یابد. با اینکه کاهش سرعت سوخت‌وساز بدن در ۳۰ سالگی مسئله چندان بغرنجی نیست، ولی اگر رسیدگی‌های لازم را انجام ندهید، ازدیاد چربی و اثرات مخرب آن تا دوبرابر افزایش می‌یابد، پس باید حواس‌تان به ورزش، میزان کالری دریافتی و کاهش سرعت سوخت‌وساز بدن‌تان باشد..

در زمان اشتباه باردار می‌شوید

همه می‌دانیم که سن در بارداری نقشی اساسی دارد و خانم‌ها هرگاه اراده کنند نمی‌توانند بچه‌دار شوند درواقع با بالارفتن سن زنان قدرت باروری خود را کم‌کم از دست می‌دهند، اما معمولا خانم‌ها از این موضوع غافلند و گمان می‌کنند تا ابد فرصت برای بارداری و بچه‌دار شدن دارند.

به گزارش رویداد۲۴ پژوهش‌ها نشان می‌دهد که بهترین سن برای بارداری دهه سوم زندگیست که زنان توان لازم برای بارداری را دارند ضمن این‌که برای فرزند خود می‌توانند وقت بگذارند حوصله آن‌ها را دارند و بی‌تجربه هم نیستند.

دقت داشته باشید تنها تا ۳۵ سالگی فرصت دارید تا برای یک بارداری بدون خطر و خوب اقدام کنید. پس این موضوع را جدی بگیرید.

برای چکاپ وقت نمی‌گذارید

در دنیای امروز افراد به دلیل مشغله‌هایی که دارند و سرعت زندگی امروز سرشان بسیار شلوغ است و همین مسئله سبب می‌شود به کار‌هایی مانند چکاپ اهمیتی ندهند. توجه داشته باشید هر اندازه هم که سرتان شلوغ است و وقت ندارید، اما باید زمانی برای چکاپ تنظیم کنید تا بیماری‌های خاموشی مانند فشارخون و کلسترول را تحت‌کنترل بگیرید. در بهترین حالت، خانم‌ها باید چکاپ را از ۲۰ سالگی به بعد شروع کنند، ولی اگر میزان کلسترول خود را تا الان نمی‌دانید، زمانی را به انجام آزمایش‌های غربالگری کلسترول که شامل کلسترول کل، سطح ال‌دی‌ال (کلسترول بد)، اچ‌دی‌ال (کلسترول خوب) و تری گلیسیرید می‌شود، اختصاص دهید. صرف‌نظر از سن و سال، تست غربالگری فشار‌خون باید هر یک یا دو سال یک بار انجام شود.

گویی هنوز نوجوان هستید

از مشکلات ناخوشایندی که برخی از زنان در ۳۰ سالگی با آن روبه‌رو هستند جوش‌های صورت است. عواملی مانند وراثت و هورمون‌ها در این امر دخیل هستند. بزرگ‌ترین اشتباهی که خانم‌ها در ۳۰ سالگی خود مرتکب می‌شوند، استفاده از مواد شیمیایی است که برای پوست نوجوانان ساخته شده است. در این سنین، استفاده از پاک‌کننده‌های پوست یا روغن‌های طبیعی توصیه می‌شود. کرم‌های رتینوئید یا لوسیون‌ها گزینه‌های خوبی هستند. این محصولات به کاهش و درمان جوش‌ها کمک کرده و باعث کاهش چین و چروک می‌شوند. اگر از کرم‌ها نتیجه نگرفتید، به متخصص پوست مراجعه کنید تا یک برنامه درمانی برای‌تان تنظیم کند.

نزدیک دود هستید

کیست که نداند سیگارکشیدن برای بدن زیان‌آور است همه می‌دانیم اما چند درصد از آن دوری می‌کنند؟ سیگار کشیدن در بسیاری از جوامع امر قابل‌قبولی نیست و رابطه مستقیم با کاهش سلامت و ابتلا به برخی بیماری‌های مزمن مانند سرطان دارد. براساس آمار انجمن سرطان آمریکا، حدود ۱۸درصد از خانم‌های ۲۵تا ۴۴ساله، از دخانیات استفاده می‌کنند. استعمال دخانیات تاثیرات مخربی بر سلامت جنین دارد، حتی اگر فعلا قصد باردار شدن نداشته باشید. مطالعات منتشر شده در مجله «لانست» که روی یک میلیون خانم انجام شده است، نشان می‌دهد که ترک سیگار قبل از ۴۰ سالگی از ۹۰ درصد از موارد مرگ‌ومیر ناشی از استعمال دخانیات جلوگیری می‌کند. پس اگر هنوز سیگار می‌کشید، از همین الان آن را ترک کنید. برنامه‌ها و دارو‌های فراوانی برای ترک سیگار وجود دارد که باید آن‌ها را تحت‌نظر پزشک مصرف کنید.

در آرایش غرق می‌شوید

برخی از زنان در سن ۳۰ سالگی با این‌که جوان هستند خود را در آرایش غرق می‌کنند چیزی که این روز‌ها هم اصلا مد روز نیست. باید بدانید آرایش بیش‌از اندازه سن شما را زیادتر از آن‌چه هست نشان می‌دهد و البته پوستتان را خراب می‌کند.

ممکن است با خود بگویید من از بهترین برند‌های لوازم آرایشی دنیا استفاده می‌کنم، اما نکته این‌جاست که حتی بهترین لوازم آرایشی هم می‌تواند منافذ پوست را بسته، چین و چروک و لطافت پوست‌تان را دست‌خوش تغییر کند. پس بیش از هر زمان دیگری به فکر پوست‌تان باشید.

ورزش، ورزش، ورزش

با رسیدن به دهه چهارم زندگی‌تان شاید وقت یا حوصله کم‌تری برای ورزش کردن داشته باشید. اما باید بدانید ورزش مهم‌ترین عنصر یک زندگی سالم و جوان ماندن است. پس سعی کنید ورزش را مهم بدانید و با مربی ورزش‌تان مشورت کنید تا بدانید با‌توجه به وضعیت سلامت و وزن‌تان کدام ورزش برای‌تان مناسب‌تر است.
نکته‌هایی که شاید به کارتان آید

تمرینات قدرتی: ورزش و تمرینات قدرتی باعث کالری‌سوزی می‌شوند. این امر به نوبه خود با افزایش سوخت‌و‌ساز بدن همراه است

حتما آزمایش دهید: انجام آزمایش‌های غربالگری کلسترول که شامل سطح ال‌دی‌ال، اچ‌دی‌ال و تری گلیسیرید می‌شود را فراموش نکنید