کد خبر: ۴۰۶۰۵۷
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۶۳

رسانه ایتالیایی: اشرف غنی ۱۱۰ میلیون دلار از قطر رشوه گرفت تا در مقابل طالبان نجنگد

شبکه تی‌جی‌۱ ایتالیا در یک گزارش تحقیقی افشا کرده است که قطر به اشرف غنی بیش از ۱۱۰ میلیون دلار پول پرداخت کرده بود تا در برابر طالبان مقاومت نکند. این شبکه سند دریافت این پول توسط اجمل احمدی، نماینده خاص اشرف غنی و رئیس وقت بانک مرکزی افغانستان از نماینده قطر را نشر کرده است
شفقنا: شبکه تی‌جی‌۱ ایتالیا در یک گزارش تحقیقی افشا کرده است که قطر به اشرف غنی بیش از ۱۱۰ میلیون دلار پول پرداخت کرده بود تا در برابر طالبان مقاومت نکند.

این شبکه سند دریافت این پول توسط اجمل احمدی، نماینده خاص اشرف غنی و رئیس وقت بانک مرکزی افغانستان از نماینده قطر را نشر کرده است.

یکی از سندهای که تلویزیون ملی ایتالیا نشر کرده، سند دریافت پول به ارزش ۱۱۰ میلیون و ۴۷۸ هزار دلار از مطلق ماجد القحطانی،‌ نماینده قطر است که اجمل احمدی، نماینده خاص اشرف غنی، در تاریخ ۷ جولای ۲۰۲۱ امضا کرده است.

آرشیو وزارت خارجه قطر نشان می‌دهد که آقای القحطانی در آن تاریخ در کابل بوده و با اشرف غنی هم در ارگ ریاست‌جمهوری افغانستان دیدار داشته است.

در نامه توضیح داده نشده است که این پول به چه علت به اشرف غنی پرداخت شده است. اما، ۵ هفته بعد از دریافت این «هدیه» در سفارت قطر در کابل، اشرف غنی از کابل فرار کرد و طالبان وارد پایتخت شدند.

فلیپو روسی، خبرنگار مشهور ایتالیایی که این گزارش تحقیقی را انجام داده، می‌گوید که این گزارش را بر اساس صحبت با منابع و مرور اسناد تهیه کرده است.

به گفته او، با این که اشرف غنی در ۲ آگوست در پارلمان در نطقی از مردم افغانستان خواست که در برابر طالبان مقاومت کنند، ولی همزمان با آن ولسوالی‌های افغانستان بدون کمترین مقاومتی سقوط می‌کردند.

به گفته آقای روسی، از کابل به نیروهای امنیتی افغان دستور داده می‌شد که مقاومت نکرده و عقب نشینی کنند.

پیش از این نیز، گزارش هایی وجود داشت که برخی فرماندهان ارتش در نقاط مختلف گفته بودند که از مرکز به آن‌ها دستور داده شده جنگ نکنند