کد خبر: ۴۰۸۲۴۵
تاریخ انتشار: ۰۲ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۰۷

سید حسن نصرالله: آنچه در مورد «ضمیمه توافق عربستان و ایران» در مورد لبنان و یمن منتشر شده، صحت ندارد

سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان گفت: آنچه در مورد ضمیمه توافق عربستان و ایران در مورد لبنان، یمن و غیره منتشر می شود صحت ندارد. حادثه‌ای که هفته گذشته در مرز با فلسطین اشغالی رخ داد، رژیم اشغالگر را سردرگم کرد؛ سکوت حزب الله در قبال این حادثه بخشی از مدیریت آن در نبرد با «اسرائیل» است. اجازه دهید اسرائیلی ها بررسی کنند که چه اتفاقی افتاده و وقتی به نتیجه رسیدند، تصمیم مورد نیاز گرفته خواهد شد. حزب الله تمایل ندارد در مورد هر چیزی اظهار نظر کند.
باشگاه خبرنگاران: دبیرکل حزب الله لبنان در مراسمی به مناسبت بزرگداشت یکی از فرماندهان مؤسس حزب الله سخنرانی کرد.

سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان عصر امروز چهارشنبه در مراسم بزرگداشت "حاج حسین الشامی" یکی از فرماندهان مؤسس حزب الله که هفته گذشته پس از تحمل سال‌ها رنج بیماری درگذشت، در مجتمع امام مجتبی (علیه السلام) سخنرانی کرد.

سید حسن نصر الله در ابتدای سخنان خود گفت: این ضایعه را به خانواده حاج حسین شامی تسلیت می گویم و از درگاه خداوند متعال برای خانواده آن مرحوم صبر و شکیبایی مسئلت دارم.

دبیرکل حزب الله افزود: وقتی از مرحوم حاج حسین الشامی صحبت می‌کنم، از نسلی صحبت می‌کنم که این مسیر مقاومت و حزب الله را پایه‌گذاری کردند؛ او یکی از رهبران موسس بود. حاج حسین از کودکی مذهبی بود و فرزند خانواده ای بود که در راه خدا کار می کرد.

سید حسن نصرالله گفت: حاج حسین الشامی از اولین کسانی بود که به پیروی از رهبری امام خمینی (ره) پیوست و به انقلاب اسلامی ایمان داشت و با برادرانش همکاری کرد و تصمیم به تشکیل حزب الله گرفت.

او در ارتباط با مراودات مالی حزب الله گفت: در سال ۲۰۱۵، اکثر بانک‌های لبنانی به دستور آمریکا از همه افراد مرتبط با حزب‌الله خواستند تا سپرده‌های خود را از بانک‌ها خارج کنند. موسسه قرض الحسنه حزب الله بین لبنانی‌ها تبعیض قائل نمی‌شود، اما برخی از سیاستمداران با گشایش شعب در برخی مناطق مخالف هستند. حزب الله پولی در بانکها ندارد که پس انداز یا سرمایه‌گذاری کند. این تصمیمات آمریکا و رفتار بانکهای لبنان بود که باعث شد تا مردم لبنان سپرده‌های خود را خارج کنند و به بخش قرض الحسنه انتقال دهند.

دبیرکل حزب الله لبنان درباره اوضاع اقتصادی این کشور نیز گفت: دولت باید برای مقابله با وخامت اوضاع اقتصادی و نرخ ارز تدابیری اتخاذ کند. افزایش نرخ دلار در لبنان منطقی نیست و جلوگیری از عملیات سوداگرانه بر عهده دولت است. فضای خاکستری بین رهبران لبنان بسیار سخت شده است، اما هیچ توجیهی برای عدم دعوت به میز گفتگو در مورد مسائل اقتصادی و معیشتی وجود ندارد. وقتی ما گفتیم که باید به سمت شرق و چین حرکت کنیم، برخی صحبت ما را به سخره گرفتند، اما امروز می بینیم که عربستان، امارات و تمام کشورهای خلیج فارس به سمت شرق گرایش پیدا کرده اند. همگی اتفاق نظر دارند که بهبود اوضاع معیشتی مردم فقط از طریق بهبود اوضاع اقتصادی ممکن است. چین برای کمک به این مسئله آماده است. از گروه‌های سیاسی می‌خواهم که بر سر میز مذاکره اقتصادی حاضر شوند تا وضعیت اقتصادی کشور را نجات دهند.

او افزود: هیچ توجیهی برای ترس از همکاری با چین وجود ندارد و این نیازمند تصمیم گیری و شجاعت سیاستمداران است. برخی اقتصادها در جهان اکنون در معرض فروپاشی است و بسیاری از کشورهای بزرگ ممکن است به سرعت به سمت فروپاشی بروند. حزب الله با همه ظرفیت ها و نهادهایش در کنار مردم است و این وظیفه ماست.کارها به کندی پیش می رود، اما تلاش ها در پرونده انتخاب رئیس جمهور برای لبنان ادامه دارد. تصمیم گیری در این خصوص در درجه اول داخلی است و عامل خارجی صرفا کمک کننده است نه اینکه تعیین کننده باشد.

سید حسن نصرالله همچنین گفت: آنچه در مورد ضمیمه توافق عربستان و ایران در مورد لبنان، یمن و غیره منتشر می شود صحت ندارد. حادثه‌ای که هفته گذشته در مرز با فلسطین اشغالی رخ داد، رژیم اشغالگر را سردرگم کرد؛ سکوت حزب الله در قبال این حادثه بخشی از مدیریت آن در نبرد با «اسرائیل» است. اجازه دهید اسرائیلی ها بررسی کنند که چه اتفاقی افتاده و وقتی به نتیجه رسیدند، تصمیم مورد نیاز گرفته خواهد شد. حزب الله تمایل ندارد در مورد هر چیزی اظهار نظر کند.

او با اشاره به بحران داخلی در اراضی اشغالی گفت: امروز اسرائیل گرفتار بحران است و این رژیم هرگز تاکنون تا این حد ناامیدی، سرخوردگی و ضعف را تجربه نکرده است. کابینه کنونی اسرائیل، کابینه مفسدین، افراطی‌ها و دیوانه هاست. احمق‌ها در اسرائیل ماهیت واقعی این رژیم را که دیگران سعی در پنهان کردن آن دارند، برملا می‌کنند. موضوع مرز‌های دریایی ثابت کرد که دشمن از جنگ با لبنان هراس دارد و آنچه ما را بدان تهدید می‌کند عامل نابودی خود آن خواهد بود. هرگونه حمله اسرائیل به لبنان علیه هر منطقه و شخصیت لبنانی یا غیرلبنانی منجر به پاسخ مقاومت خواهد شد. در نتیجه تحولات منطقه و شکست تجاوزات به یمن، امید زیادی به راه حل وجود دارد. آنچه در مورد توافق مبادله اسرا در یمن شنیدیم دل هر انسان شریفی را شاد می‌کند.

دبیر کل حزب الله لبنان در پایان گفت: در بیستمین سالگرد اشغال عراق تاکید می‌کنیم که مقاومت واقعی و صادقانه عراق، آمریکایی ها را که برای بقای صد ساله به عراق آمده بودند، مجبور به ترک این کشور کرد. اگر تلاش های مستمر مقاومت برای فرسایش نیروهای آمریکایی و پایداری ایران نبود، خروج این نیروها از عراق رخ نمی داد.