کد خبر: ۴۰۸۲۷۶
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۵۷

پس از ۱۲ سال؛ توافق عربستان و سوریه برای بازگشایی سفارت‌خانه‌ها

برخی رسانه‌ها گزارش می‌دهند که عربستان و سوریه پس از بیش از یک دهه قطع روابط دیپلماتیک، اخیراً بر سر بازگشایی سفارت‌خانه‌ها خود به توافق رسیده‌اند.
برخی رسانه‌ها گزارش می‌دهند که عربستان و سوریه پس از بیش از یک دهه قطع روابط دیپلماتیک، اخیراً بر سر بازگشایی سفارت‌خانه‌ها خود به توافق رسیده‌اند.

به نقل از اسپوتنیک، چند روز پس از اعلام تصمیم عربستان برای بازگشایی کنسول‌گری خود در دمشق، امروز پنج‌شنبه برخی منابع و فعالان رسانه‌ای مدعی شدند ریاض و دمشق بر سر بازگشایی سفارت‌خانه‌ها به توافق رسیده‌اند.

رویترز به نقل از «منابع اگاه» اعلام کرد دولت سوریه و عربستان پس از قطع روابط دیپلماتیک در سال ۲۰۱۱، اخیراً بر سر بازگشایی سفارت‌خانه‌ها در پایتخت‌های خود به توافق رسیده‌اند.

هفته پیش منابع آگاه در گفت‌وگو با اسپوتنیک اعلام کردند که عربستان در نظر دارد که کنسولگری خود در دمشق را بعد از ماه مبارک رمضان بازگشایی کند. به گفته این منابع آگاه، میانجیگری روسی و اماراتی به رفع موانع میان دو کشور عربی منجر شده است و احتمال داده می‌شود که کنسولگری عربستان در دمشق پس از عید فطر بازگشایی شود.

این منابع افزودند که اقدامات برای ازسرگیری باب دیپلماسی رسمی میان سوریه و عربستان پس از تلاش‌های بین المللی و عربی در این راستا در جریان است.

منابع مذکور تاکید کردند که پس از توافق میان ایران و عربستان، تلاش‌های روسیه و امارات در پشت درهای بسته ثمربخش بوده است و به نزدیک شدن عربستان و سوریه منجر شده است.

فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان حدود ۱۰ روز پیش در اظهاراتی تأکید کرد که کشورهای عربی به این جمع‌بندی رسیده‌اند که انزوای سوریه فایده‌ای ندارد و برای حل مسائل این کشور به خصوص مسائل انسانی لازم است با سوریه مذاکره شود.او گفت که چنین مذاکراتی ممکن است در نهایت به بازگشت سوریه به اتحادیه عرب بیانجامد.

عربستان از سال ۲۰۱۱ و پس از آغاز ناآرامی‌ها و جنگ داخلی در سوریه روابط خود را با این کشور قطع کرد.