کد خبر: ۴۱۰۴۶۲
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۱۵۳

خواننده معروف کشته شد

شادن جردود، یکی از سرشناس‌ترین خواننده‌های سودان در جریان جنگ داخلی این کشور کشته شد

بهار نیوز: این هنرمند سودانی ۳۷ ساله جان خود را تنها یک روز پس از امضای توافق میان ارتش سودان و نیروهای واکنش سریع (آراس‌اف) از دست داد.

توافقی که روز جمعه ۲۲ اردیبهشت - امضا شد و به موجب آن دو طرف مخاصمه تعهد کرده‌اند برای جلوگیری از لطمه به غیرنظامیان همکاری کنند. با این حال، امضای این توافق در خارطوم، پایتخت، نتوانست مانع از کشته شدن شادن جردود در شهر ام‌درمان، یکی از بزرگترین شهر سودان در حومه شمال‌غرب خارطوم، شود. درگیری‌هایی که میان ارتش سودان و گروه شبه نظامی آراس‌اف این کشور از ماه آوریل آغاز شده، جان صدها غیرنظامی را گرفته و صدها هزار نفر را بی‌خانمان کرده است. دو فرمانده نظامی در این کشور بر سر کنترل قدرت می‌جنگند.

خبر درگذشت شادن را خواهرزاده او در فیسبوک اعلام کرد. شادن معمولا در فیسبوک ویدیو-پست می‌گذاشت و از حال خود و خانواده‌اش در چهار هفته گذشته و از زمان آغاز درگیری‌ها می‌گفت.

سازمان ملل متحد می‌گوید تعداد بی‌جا شدگان سودان ظرف ۱۰ روز گذشته و در جریان جنگ میان گروه‌های نظامی رقیب این کشور دو برابر شده و به بیش از ۷۰۰ هزار نفر رسیده است. باوجود مذاکراتی که برای رسیدن به توافق آتش‌بس در عربستان سعودی جریان دارد افزایش بی‌جا شدگان نگرانی از افزایش خشونت‌ها را بیشتر کرده است. حملات هوایی و جنگ‌ زمینی در خارطوم، پایتخت سودان ادامه دارد. برخی محلات در پی فرار سکنه از خانه‌هایشان کاملا خالی شده‌اند. جمعیت ساکن خارطوم پیش از جنگ ۵.۴ میلیون نفر بود اما این شهر که زمانی در آرامش بود با آغاز جنگ میان ارتش سودان و نیروهای شبه‌نظامی آر.اس.اف ویران شده است.