کد خبر: ۴۱۰۹۷۶
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۱۹

ادعای مقام طالبان: حکومت کنونی افغانستان، حکومتی فراگیر است

به دنبال تاکید کشورهای مختلف جهان مبنی بر ضرورت تشکیل یک حکومت فراگیر در افغانستان، محمد عبدالکبیر مقام ارشد طالبان ادعا کرد حکومت کنونی افغانستان، یک حکومت فراگیر است و از همه اقوام افغانستان، نماینده دارد.
ایرنا: به دنبال تاکید کشورهای مختلف جهان مبنی بر ضرورت تشکیل یک حکومت فراگیر در افغانستان، یک مقام ارشد طالبان ادعا کرد حکومت کنونی افغانستان، یک حکومت فراگیر است و از همه اقوام افغانستان، نماینده دارد.


به گزارش خبرگزاری صدای افغان(آوا)، «محمد عبدالکبیر»، یکی از مقام های ارشد طالبان که در نشستی با حضور اعضای کابینه و شماری از چهره‌های فرهنگی حامی طالبان در کابل صحبت می‌کرد، گفت: در طالبان مساله پشتون، تاجیک، ازبک، ترکمن، پشه‌ای و غیره اصلاً مطرح نیست.

عبدالکبیر افزود: ببینید اگر در نظام قبلی «عبدالرشید دوستم» بود، در نظام فعلی ما جای دوستم را «عبدالسلام حنفی» گرفته است. اگر کسی از فراگیر بودن حکومت حرف می‌زند، اگر بحث بر سر این است که از هر قوم اینجا نماینده‌ای حضور داشته باشد، به جای دوستم، عبدالسلام حنفی اینجا هست، دوستم با عبدالسلام حنفی نمی‌تواند برابری کند.

وی افزود: وقتی «صلاح‌الدین ربانی» در حکومت گذشته از بدخشان بود، آن حکومت فراگیر بود، ولی حالا که با ما «فصیح‌الدین فطرت» هست، حکومت فراگیر نیست. صلاح الدین ربانی، مقام بالاتری داشت یا فصیح الدین؟ یا احمد مسعود یا کسی دیگر در حکومت گذشته از پنجشیر بود، آن حکومت فراگیر بود ولی «نورالدین عزیزی» از پنجشیر وزیر تجارت ما است و این حکومت فراگیر نیست؟

پیش از این نیز بارها مقامات طالبان بر فراگیر بودن حکومت سرپرست تأکید کرده و دلیل آن را حضور نمایندگان همه اقوام در حکومت خوانده بودند.

حکومت طالبان از سوی هیچ کشوری به رسمیت‌ شناخته نشده است و یکی از شرایط اصلی برای به رسمیت شناختن این حکومت از سوی جامعه بین‌المللی و کشورهای همسایه افغانستان «تشکیل حکومت فراگیر با شرکت نمایندگان اقوام مختلف افغانستان، گروه‌های متعدد سیاسی، زنان، فعالان جامعه مدنی» است.


در حال حاضر تمام اعضای کابینه طالبان را مردان میان‌سال تشکیل می‌دهند که اکثر آن‌ها متعلق به قوم پشتون هستند.

شرایط دیگر جامعه بین‌المللی اجازه کامل تحصیل و کار زنان و رعایت حقوق بشر از سوی امارت اسلامی برای به رسمیت شناختن این حکومت بوده است.

به گزارش ایرنا، جامعه جهانی از طالبان خواهان تشکیل یک حکومت فراگیر و نهادینه سازی دموکراسی در افغانستان است تا این گروه را به عنوان حکومت به رسمیت بشناسد اما از سوی دیگر گروه طالبان جامعه جهانی را متهم به مداخله در امور داخلی خود کرده و می‌گویند که دیگر از خاک افغانستان تهدیدی علیه هیچ کشوری صورت نخواهد گرفت و به هیچ کشوری اجازه مداخله در امور داخلی را نمی‌دهند.

اگرچه نزدیک به ۲۰ ماه است که گروه طالبان قدرت را در افغانستان بدون هیچ مزاحمتی به کنترل خود در آورده است و اعلام ایجاد حکومت موقت در این کشور کرده اند، اما تاکنون هیچ کشوری به طور رسمی طالبان و حکومتشان را به رسمیت نشناخته است.

حکومت طالبان را در دهه ۹۰ میلادی تنها سه کشور پاکستان، عربستان سعودی و امارات متحده عربی به رسمیت شناخته بودند، اما حکومت فعلی این گروه را تاکنون هیچ کشوری به رسمیت نشناخته است.