کد خبر: ۴۱۶۸۳
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۵۹

کشورهاي‌ دنيا با رانندگان‌ متخلف‌ چه مي‌کنند؟

جام جم/ ثانيه‌هاي معکوس روي شمارشگر چراغ قرمز بسرعت مي‌گذرد و در همين حال نگاهت مي‌افتد به آن طرف چهارراه که يکي از ماموران راهنمايي و رانندگي‌ در‌حال نوشتن جريمه براي راننده‌اي است که چراغ قرمز را رد کرده است. ‌

با خودت فکر مي‌کني چه مي‌شد اصلا قبض جريمه‌اي در کار نبود يا فکر مي‌کني اگر شهروند کشور ديگري بودي شايد آنجا ‌ از اين همه مقررات سختگيرانه و جريمه‌هاي سنگين براي تخلفات رانندگي خبري نبود، اما اشتباه مي‌کنيد چون اين کشورها به هيچ قيمتي در برابر رانندگان متخلف کوتاه نمي‌آيند. ‌

جريمه‌هاي نقدي سنگين ابزاري است که سال‌هاست بيشتر کشورهاي دنيا براي کنترل تخلفات رانندگي شهروندان‌شان به آن متوسل مي‌شوند، البته در کنار آن، تعيين مجازات حبس و محروميت‌هاي مدت‌دار از رانندگي از ‌ راهکارهاي تنبيهي براي برخورد با رانندگان متخلف است.

‌در سوئيس اگر تعداد تخلفات رانندگي راننده‌اي از حد مجاز تعيين‌شده در سال بيشتر باشد به عنوان ‌بيمار رواني از رانندگي محروم مي‌شود.‌ در آمريکا هم اگر راننده‌اي مرتکب تخلفات حادثه‌ساز مانند سرعت غيرمجاز يا حرکات نمايشي حين رانندگي شود گواهينامه‌اش به مدت 60 روز و چنانچه در حال غيرعادي رانندگي کرده باشد به مدت 90 روز معلق مي‌شود.‌

 رانندگي پس از نوشيدن مشروبات الکلي بخصوص در صورتي که به جراحت و تلفات منجر شود يکي از اعمال خلافي است که اگر رانندگان در نيوزيلند مرتکب آن شوند هزينه‌سازترين تخلفات را مرتکب شده‌اند. رانندگاني که چنين تخلفاتي را مرتکب مي‌شوند مجازات نقدي، حبس و محروميت از رانندگي در انتظارشان خواهد بود.

راننده‌اي که در نيوزيلند پس از مصرف مشروبات الکلي اقدام به رانندگي کرده و تصادفي منجر به جرح يا فوت را رقم زده ‌، علاوه برحدود 20 هزار دلار (64 ميليون تومان) جريمه نقدي، يک سال محروميت از رانندگي و حداکثر دو سال حبس را بايد تحمل کند. ‌

در انگليس جريمه 5000 پوندي (27 ميليون تومان) همراه مجازات حبس در انتظار رانندگاني است که حداکثر ظرف 24 ساعت از وقوع تصادف از صحنه گريخته و موضوع را از پليس مخفي مي‌کنند. علاوه بر اين، سرعت غيرمجاز هم در انگليس جريمه هزار پوندي دارد.

در نيويورک داشتن سرعت غيرمجاز هنگام رانندگي 45 تا 600 دلار (يک ميليون و 920 هزار تومان) جريمه دارد و اگر اين تخلف ‌حوالي مدارس انجام شود مشمول 90 تا 1200 دلار (سه ميليون و 840 هزار تومان) جريمه مي‌شود.

در آلمان وقتي پليس راننده‌اي را شناسايي مي‌کند که با سرعت غيرمجاز مي‌راند نه‌تنها وي را جريمه مي‌کند، بلکه اعتبار گواهينامه‌اش را به مدت يک‌سال لغو مي‌کند.

در اين کشور فقط کافي است راننده‌اي طي دو سال، يک بار مرتکب هر کدام از سه تخلف عبور از چراغ قرمز، سرعت غيرمجاز و رعايت نکردن فاصله مناسب با خودروي جلويي شود تا گواهينامه رانندگي‌اش باطل شود.

در اين سوي دنيا و در قاره آسيا نگاهي به قوانين ترافيکي کشور کويت نيز نشان مي‌دهد اگر راننده‌اي براي چهار بار دچار تخلف استفاده از خودروي شخصي براي حمل ونقل عمومي شود مجوز رانندگي‌اش به مدت يک‌سال توقيف مي‌شود.