کد خبر: ۴۱۷۸۴
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۰۲

واکنش علماي شيعه و سني عراق به حملات داعش


ايرنا/ حملات گروهک تکفيري داعش به شهرهاي عراق، قتل عام مردم و غارت امول عمومي موجي از نگراني و ناامني را در اين کشور در پي داشته که موجب واکنش علما و مراجع شيعه و سني در اين کشور شده است.

 به گزارش «تيک» به نقل از ايرنا ؛ بنابر اعلام روز پنجشنبه پايگاه اطلاع رساني نمايندگي ولي فقيه در امور حج و زيارت ، در پي تصرف برخي از شهرهاي عراق از سوي گروهک تروريستي داعش و قتل و غارت وحشيانه تکفيري ها در شهرهاي اين کشور، علما و مراجع شيعه و سني واکنش نشان داده و همگان را براي مقابله با اين گروهک تکفيري فراخواندند.

*** آيت الله سيستاني: تحولات امنيتي نينوا را با نگراني دنبال مي کنم
آيت الله سيستاني از مراجع عاليقدر عراق روز سه شنبه با صدور بيانيه اي، خواستار افزايش تلاش ها براي مبارزه با تروريست هاي داعش و نجات مردم اين کشور از شر آن ها شد.

در بخشي از اين بيانيه آمده است: مرجعيت عالي ديني عراق با نگراني تحولات امنيتي اخير در استان «نينوا» و مناطق اطراف را دنبال مي کند.

اين بيانيه مي افزايد: واجب است که دولت عراق و ديگر سران سياسي با وحدت کلمه و تشديد تلاش ها در مقابل تروريست ها، شهروندان عراقي را در برابر شر آن ها حمايت کند.

عناصر گروه تروريستي موسوم به «دولت اسلامي عراق و شام» (داعش) پس از ناکامي چند روز پيش در اشغال شهر سامرا، به شهر موصل در استان نينوا هجوم بردند و امروز موفق شدند، استانداري، فرودگاه و چند بخش مهم ديگر در نيمه شرقي اين شهر را تصرف کنند.

*** آيت الله فياض: نيروهاي امنيتي با شجاعت در برابر تروريست‎ها بايستند
آيت الله شيخ اسحاق فياض از مراجع تقليد نجف اشرف در پيامي، نگراني خود را از اوضاع کنوني امنيت عراق به ويژه استان نينوا اعلام کرد.

در اين پيام آمده است: مراجع تقليد نجف اشرف بحران امنيتي در استان نينوا و تسلط گروه هاي تروريستي بر شهرهاي اين استان و تلاش براي تصرف مناطق ديگر را به دقت پيگيري مي کنند.

وي افزود: در شرايط کنوني از سياستمداران کشور و دولت مي خواهم يکپارچه و متحد شده و در راستاي پايان بحران ها در عراق همکاري کنند.

آيت الله فياض از تلاش نيروهاي امنيتي براي مبارزه با داعش تقدير و خاطر نشان کرد: حمايت قاطع خود را از نيروهاي مسلح و دستگاه هاي امنيتي در دور ساختن اين خطر از کشور اعلام داشته و از آنان مي خواهم با شجاعت در برابر خطر تروريسم بايستند و امنيت را براي شهروندان به ارمغان بياورند.

اين مرجع تقليد در پايان براي شهدا رحمت و بهشت و براي مجروحان آرزوي شفاي عاجل کرد.

گفتني است برخي شهرهاي استان نينوا همچنان در تصرف داعش است و درگيري شديدي ميان نيروهاي امنيتي عراق با تروريست ها در اين مناطق در جريان است.

*** آيت الله بشير نجفي: اجازه تجزيه عراق را نمي‎دهيم
آيت الله شيخ بشير نجفي از مراجع تقليد نجف اشرف، پيامي را درباره آخرين تحولات امنيتي عراق و تسلط تروريست هاي داعش بر شهرهاي استان نينوا صادر کرد.

در اين پيام آمده است: تحولات امنيتي خطرناک در عراق عزيزمان را با نگراني و تاسف دنبال مي کنيم. دشمنان عراق در پي تجزيه و شکاف اين کشور بوده و تروريست ها نيز به بهانه هاي واهي در حال تحقق اهداف آنان در داعش هستند.

وي افزود: هر وجب از خاک عراق به عراقي ها تعلق دارد و به هيچ وجه راضي به تجزيه آن نيستيم. از قشرهاي مختلف ملت عراق به ويژه نظاميان عزيز مي خواهيم با شجاعت در برابر پروژه دشمنان جهت تعرض هر جزء از خاک کشور بايستند و به تجاوز عليه شهروندان بي گناه پاسخ دهند.

آيت الله نجفي بر لزوم يکپارچگي و توجه به حساسيت دوران کنوني تأکيد کرد و ادامه داد: هر سياستمداري که احساس کند در مرحله کنوني در شرايط مطلوبي بسر نمي برد بايد از پست خود کناره گيري کند و جاي خود را به کسي بدهد که توانايي اداي وظيفه در شرايط استثنايي امنيتي و وحدت ملي کنوني را داشته باشد.

اين مرجع تقليد تصريح کرد: عدم کارآمدي مسؤولان سبب شد کشور به اين مرحله برسد، بنابراين تسريع در تشکيل دولت مخلص و هوشيار که بتواند با عشق و اخلاص به وطن در راستاي تحقق خواسته هاي مردم تلاش کند و همه فرزندان کشور را يکپارچه سازد، ضروري است.

وي حمايت همگاني ملت از ارتش عراق را خواستار شد و اظهار داشت: جنايت هاي رخ داده عليه شهروندان بي گناه در موصل را به شدت محکوم کرده و از همه عراقي هاي شريف مي خواهيم به ياري نيروهاي امنيتي شتافته و اجازه ندهند که برخي افراد به آوارگي مردم، سرقت ممتلکات آنان و تجاوز به نواميس شهروندان همانند آنچه در سوريه رخ مي دهد، بپردازند.

*** آيت الله آصفي: مقاومت در برابر تروريست‎ها وظيفه‎اي شرعي است
آيت الله شيخ محمد مهدي آصفي از علماي عراق در پيامي با اشاره به اينکه اين کشور در حال حاضر با تهديد واقعي از سوي تروريست ها روبروست، از مردم خواست به ياري نيروهاي امنيتي بشتابند.

وي تصريح کرد: عراق امروزه با خطر واقعي از سوي گروه هاي تروريستي مواجه است. تروريست ها که پيش از اين به رمادي، فلوجه و سامرا حمله کرده بودند هم اکنون به سوي موصل رفته اند.

اين عالم عراقي افزود: خطر تخريب، ويراني، کشتار جمعي و هتک حرمت مقدسات همانگونه که در سوريه رخ داد، هم اکنون عراق را احاطه کرده است.

آيت الله آصفي مقاومت در برابر تروريست ها را وظيفه شرعي دانست و اظهار داشت: وظيفه شرعي هر مسلماني غيوري است که به مقاومت و دفاع از اسلام و عراق پرداخته و براي دفع خطري که اين کشور را در آستانه نابودي قرار داده است، به ياري نيروهاي امنيتي بشتابند.

در بخش پاياني اين بيانيه آمده است: علماي دين، ائمه جمعه، نيروهاي امنيتي، شيوخ عشاير و جوانان غيور مسلمان وظيفه دور ساختن اين فتنه را برعهده دارند و اگر اين مساله صورت نگرفت فساد بزرگي بر روي زمين رخ خواهد داد.

*** آيت الله الحيدري: هر که در جنگ با تروريست‎ها کشته شود شهيد است
آيت الله سيد کمال الحيدري از علماي عراقي ساکن قم با صدور پيامي درباره آخرين تحولات امنيتي عراق تأکيد کرد: رخدادهاي عراق به ويژه بحران امنيتي، فاجعه انساني و تسلط تروريست ها و قاتلان بي گناهان بر موصل و برخي مناطق ديگر که سبب نگراني شديد ميان شهروندان مبني بر بروز آشوب شده است را با دلي سرشار از درد و تاسف دنبال مي کنيم.

وي ادامه داد: وحدت کلمه، يکپارچه شدن صفوف، تحکيم مصالح عالي کشور و برقراري تدابير امنيتي لازم براي جلوگيري از جنايت اين تروريست ها ضروري است.

آيت الله حيدري سياستمداران و ملت عراق را به ايستادگي در کنار نيروهاي امنيتي فراخواند و تصريح کرد: از نيروهاي امنيتي مي خواهم مسؤوليت پذير بوده، بر مواضع خود ثابت قدم باشند و با صبر و اراده اي فولادين در برابر دشمنان ايستاده، هيبت آنان را بشکنند و از مقدسات و وطن و بي گناهان دفاع کنند.

اين عالم عراقي افزود: تحقق امنيت در سراسر کشور و پيگرد و مجازات جنايتکاران وظيفه اي ملي، اخلاقي و شرعي به شمار مي آيد. بنابراين از نيروهاي امنيتي مي خواهم اين مسؤوليت شرافتمندانه را به خوبي ادا کرده و به نبردي بپردازند که سرشار از ثواب و پاداش الهي است.

وي تأکيد کرد هر که در راه مبارزه با تروريسم کشته شود ثواب و پاداش شهيد خواهد داشت.

*** شيخ خالد الملا: همه مردم عراق براي بيرون راندن داعش متحد شوند
رييس تشکّل سني «جماعت علماي عراق» حمله نافرجام تروريستها به بارگاه امام هادي (ع) و امام حسن عسکري (ع) را به شدت محکوم کرد و گفت جلوگيري از تشکيل دولت جديد عراق، انتقال نبردها از فلّوجه به سامرّا و انتقال فتنه طائفه اي و مذهبي از سوريه به عراق از اهداف اين حمله است.

شيخ خالد الملا گفت: اين حمله تروريستي و تکفيري به شهر سامرا را جنايتکاران، تحريک کنندگان و اعضاي گروه موسوم به دولت اسلامي عراق و شام (داعش) انجام دادند. اين حمله در چارچوب طرح شومي است که قبلا در استان الانبار به ويژه در فلوجه شکست خورده است. آنها با همان هدف شوم به شهر مقدس سامرا آمدند تا با حمله به مقدسات، مردم، ناموس و دارايي هاي مردم فتنه طائفه اي و مذهبي ايجاد کنند.

رييس تشکّل سني «جماعت علماي عراق» تصريح کرد: مقابله نيروهاي مسلح با جنايتکاران باعث شد که آنها شکست بخورند. مردم سامرا موضع خوبي داشته اند و پيشاپيش به خطر اين طرحهاي تروريستي تکفيري پي برده اند.

 پليدي اين افراد براي همگان روشن شده است. تنها برخي سياستمداران و برخي علماي مزد بگير بخشي از اين طرح خصمانه و طائفه گرايانه و بخشي از فتنه هستند و هر روز که مي گذرد ماهيت آنان براي ملت عراق روشن تر مي شود. پيام ما به همه عراقي ها آن است که از نيروهاي مسلح و عشاير اصيلي که در مقابل اين حملات تکفيري ايستادگي کرده اند حمايت کنند.

وي افزود: ما به عنوان عراقي ثابت کرده ايم که در مقابل آنان (تکفيري ها) متحد هستيم و اجازه نخواهيم داد که عراق را وارد هرج و مرج طراحي شده خود کنند به ويژه آنکه انتخابات در عراق با موفقيت انجام شده است و ناظران نيز درباره موفقيت اين روند گواهي داده اند. تکفيري ها پس از اين موفقيت به اجراي يک طرح جنايتکارانه ديگر اقدام کردند تا از يک طرف جلوي تشکيل دولت جديد را بگيرند و از طرف ديگر نبرد را به منطقه ديگري منتقل کنند چرا که آنان در فلوجه متحمل تلفات سنگيني شده اند.

 من معتقدم تغييراتي که در منطقه به وجود آمده است تکفيري ها را در تنگنا قرار خواهد داد. موفقيت در انتخابات پارلماني عراق نشانه مثبتي است. موفقيت انتخابات رياست جمهوري در سوريه نيز نشانه مثبتي است و داعشي ها را که از چچن و قفقاز، افغانستان و يمن آمده اند به محاصره در خواهد آورد.

شيخ خالد تصريح کرد: بايد براي بيرون راندن آنان دست به دست هم دهيم. طرح آنان روشن است. آنها به جنگ طائفه اي و مذهبي و انتقال جنگ مذهبي به عراق دامن مي زنند چرا که در سوريه شکست خورده اند. ما به هوشياري نياز داريم. علما بايد هوشيار باشند زيرا حرفهاي علما در جوامع اسلامي به ويژه در جوامع عرب بسيار مؤثر است. بنابراين علما بايد موضع گيري کنند زيرا ما شاهد آن هستيم که چگونه کودکان و دختران را سر مي برند و به حرمتها حمله مي کنند. طرح ديروز آنان نيز براي منهدم کردن مرقد شريف بود. اگر نيروهاي دلاور عراقي نبودند آنها اين کار را مي کردند و اتفاقات ناخوشايندي رخ مي داد اما عراقي ها متحد هستند و از همه اقشار نيز مبارزاني براي عقب راندن آنان مي جنگند تا آنان را بکشند و تنها از آنان جسدهاي بي جاني بماند که مايه عبرت ديگران باشد.

شيخ خالد درباره موضع عشاير عراقي از جمله سني گفت: موضع عشاير در سامرا، فلوجه، بصره و سراسر عراق آن است که همه آنان براي بيرون راندن افراد مسلح متحد هستند. اين حرف من براي تبليغات يا مبالغه نيست و اين هم چند علت دارد. عشاير دريافته اند که تکفيري ها بار ديگر آمده اند و متأسفانه برخي سياستمداران، علماي دين و برخي منفعت طلبان به اين افراد مسلح راه داده اند. عشاير، علما و همه عراقي ها با قدرت ايستاده اند.

*** شيخ احمد الکبيسي: همه عراقي ها بايد مقابل داعش بايستند
شيخ احمد الکبيسي از علماي اهل تسنن عراق بر لزوم ايستادگي همگاني در برابر گروه تروريستي داعش در اين کشور تأکيد کرد.

وي افزود: همه ملت عراق بايد در برابر گروه دولت اسلامي در عراق و شام (داعش) بايستند و اجازه تحقق اهداف اين گروه را ندهند.

عناصر گروه تروريستي موسوم به «دولت اسلامي عراق و شام (داعش) » پس از ناکامي چند روز پيش در اشغال شهر سامرا، به شهر موصل در استان نينوا هجوم بردند و موفق شدند تا استانداري، فرودگاه و چند بخش مهم ديگر در نيمه شرقي اين شهر را تصرف کنند.

آخرين اخبار رسيده حاکي از بازپس گيري شهر موصل از سوي دولت عراق است.

نوري المالکي نخست وزير عراق بعد از ظهر سه شنبه با قرائت بيانيه اي که به طور مستقيم از رسانه ها پخش شد، در سراسر اين کشور وضع فوق العاده اعلام کرد و از مجلس عراق خواست براي مقابله با گروهک تروريستي داعش، برقراري وضع فوق العاده را تأييد کند.